Hejsan

Köket börjar ta form men hur gör man för att hålla glashällen ren?!?

Så fort man kokat nånting så är den fläckig och många av fläkarna sitter F*N!! Speciellt på områden där kastrullen ståt.

Hur gör ni för att det ska hållas fräscht?
 
Kan bara instämma, hällen blir snabbt sjaskig och överkok sitter som berget, det finns dock botemedel, mp52 hällrengörning, finns på ica, coop mm
 
Det finns speciella skrapor (som inte repar) att köpa som är bra till de värsta fastbrända fläckarna.
 
Här kommer ett tips till om hur ni får hällen ren när den är smutsig när den har kalnat så tar ni lite Vim har nu bytt namn :)(Vim Cream är tuff mot smuts utan att repa. För emalj, kakel, rostfritt och porslin. Finns med två olika dofter t ex. citron.) på en wettexduk. Fungerar kanon bra och finns ofta hemma redan. Efter torka med en mjuk torkhandduk så kommer hällen att bli som ny. ;)

Lycka till
 
Ni smetar väl in hällen efter rengöring med någon typ av silikonbaserat smörja? Typ Mr Muscle eller liknande.
 
Vim är säkert OK för själva rengöringen men det behövs, precis som Pocke skriver, något med ytan ibland. Det finns massor av olika på marknaden. Fråga i en vitvarubutik, de vet! Skrapan är en vanlig liknande den man tar bort färg från fönster med, viktigt är att man BARA har den till hällen så den inte helt plötsligt börjar repa underlaget... Har ni grytor/pannor som tidigare använts på traditionell spis kan dessa behöva en rejäl omgång med Svinto, då får man en större kontakt mot hällen (vid induktion) och så repar de inte hällen.

Det var mina tips, är själv inne på induktionshäll nr 2 (i hus nr 2) och har haft sån i ca 3 år.
 

Börja med en rakblads-skrapa (kallas ofta för fönsterskrapa) för att få bort allt fastbränt som "sticker upp".

Sen kan du ta valfritt hällrengöringsmedel, men här kommer ett bra tips: Om du går på någon mässa (det kvittar nästan vilken, de brukar finnas på de flesta mässor) så hittar du säkert folk som säljer en grön burk med vitt lock och som heter "Fix-Universal".

De brukar demonstrera detta "fantastiska universalmedel" på diskhoar, men det är faktiskt en höjdare på att rengöra keramik/glas-hällar.

Dessutom är det fantastiskt drygt, så det blir mycket, mycket billigare än de vanliga hällrengöringsmedlen.

MvH
Thorsten
 
Hej,

Jag har köpt en produkt på Coop som jag är jättenöjd med. Den heter Mr Muscle Keramikrent eller nåt liknande, glaset blev glansigt som f-an
 
Använder själv Cidol (Sidol?) och är väldigt nöjd. Smörj in, vänta en minut och putsa med torr trasa. Voila!
 
887_Triggerfish skrev:
Använder själv Cidol (Sidol?) och är väldigt nöjd. Smörj in, vänta en minut och putsa med torr trasa. Voila!
Samma som jag använder, drygt är det oxå. Vi har haft samma flaska i tre år...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.