Vill ha låset på utsidan av altandörren. Går det att lösa på ett enkelt sett?

Som det ser ut nu är låset på insidan och bara handtag på utsidan.
 
  • Altandörr med endast handtag på utsidan, inget synligt lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörr sett utifrån med handtag och låsmekanism synlig på insidan av ramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörrhandle med låscylinder och nyckelhål på utsidan av en stängd dörr
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft samma fundering på vår gamla altandörr.
Låset kanske blir klurigt, men öppnigsbart handtag borde gå att få till genom att borra igenom så att man kan ha en, längre, fyrkantsstång som går rakti igenom til lett annat handtag på utsidan, så man iaf kan få igen dörren utifrån ordentligt, även om man inte kan låsa med nyckel.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har haft samma fundering på vår gamla altandörr.
Låset kanske blir klurigt, men öppnigsbart handtag borde gå att få till genom att borra igenom så att man kan ha en, längre, fyrkantsstång som går rakti igenom til lett annat handtag på utsidan, så man iaf kan få igen dörren utifrån ordentligt, även om man inte kan låsa med nyckel.
Jo, fast in mitt fall vill jag kunna låsa utifrån. Inte bara stänga/öppna.

Hur går jag tillväga?
 
M Magnus Ar skrev:
Jo, fast in mitt fall vill jag kunna låsa utifrån. Inte bara stänga/öppna.

Hur går jag tillväga?
Frågan är om du kan få till det med din dörr eller om du då måste byta- beror mycket på hur det ser ut och hur både dörr och låskistan är konstruerad.
En potentiell väg är att fräsa ut även för låset då - men om låskistan ändå är monterad bara på den inre delen kanske det inte hjälper.

I mitt fall är det en gammal 70-tals altandörr också - så bara trä där: Inga metallbleck osv som kan ställa till det.
 
Själv har jag nyligen gått från den modellen, till att ha kompletterat med ett handtag på utsidan, med fortsatt enbart möjlighet att låsa på insidan.
Och nu senast vidare till https://secuyou.se/collections/alle-produkter/products/smart-lock-matter-vanster-mc

Dvs, jag har fortfarande bara låset på insidan och bara ett vred på utsidan, men med mobil eller klocka kan jag låsa/låsa upp dörren utifrån också vilket gör att jag gärna slipper ha ett lås som är oskyddat för väder och vind då det blir rätt utsatt för min del.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv har jag nyligen gått från den modellen, till att ha kompletterat med ett handtag på utsidan, med fortsatt enbart möjlighet att låsa på insidan.
Och nu senast vidare till [länk]

Dvs, jag har fortfarande bara låset på insidan och bara ett vred på utsidan, men med mobil eller klocka kan jag låsa/låsa upp dörren utifrån också vilket gör att jag gärna slipper ha ett lås som är oskyddat för väder och vind då det blir rätt utsatt för min del.
Smart lösning! Tror du den skulle funka hos mig? Vilka insatser krävs för att

1. Sätta ett handtag ute?
2. Byta nuvarande handtag/lås till det du länkade till?
 
M Magnus Ar skrev:
Smart lösning! Tror du den skulle funka hos mig? Vilka insatser krävs för att

1. Sätta ett handtag ute?
2. Byta nuvarande handtag/lås till det du länkade till?
För att byta från det handtaget du har nu till ett vred, en borrmaskin och lite mjuk-fog.
Ta bort det gamla handtaget.
Borra ett hål för vredet.
Skruva dit det nya vredet
Dölj de hål som syns med fog, måla om du vill.

För att byta det gamla låset mot det jag länkade:
Skruva loss ditt gamla handtag, ser ut att vara två skruvar.
Skruva in det nya med de två medföljande skruvarna. *
Tryck och "håll inne" touch-knappen på låset i 10(?) sekunder, öppna HomeKit eller den smarthome-lösning du använder dig av och scanna matter-koden från kartongen.
Lägg in de automatiseringar du vill ha. Själv har jag exempelvis så att mina dörrar låser sig automatiskt vid ett visst klockslag, när jag går hemifrån eller när jag aktivt låser ett av dem.

Klart


*) I det här steget är låset på plats och fungerar, men utan smarthome-koppling
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För att byta från det handtaget du har nu till ett vred, en borrmaskin och lite mjuk-fog.
Ta bort det gamla handtaget.
Borra ett hål för vredet.
Skruva dit det nya vredet
Dölj de hål som syns med fog, måla om du vill.

För att byta det gamla låset mot det jag länkade:
Skruva loss ditt gamla handtag, ser ut att vara två skruvar.
Skruva in det nya med de två medföljande skruvarna. *
Tryck och "håll inne" touch-knappen på låset i 10(?) sekunder, öppna HomeKit eller den smarthome-lösning du använder dig av och scanna matter-koden från kartongen.
Lägg in de automatiseringar du vill ha. Själv har jag exempelvis så att mina dörrar låser sig automatiskt vid ett visst klockslag, när jag går hemifrån eller när jag aktivt låser ett av dem.

Klart


*) I det här steget är låset på plats och fungerar, men utan smarthome-koppling
Super! Tack för utförlig beskrivning!
 
Du har en låsbar spanjolett så det är möjligt att montera lås och handtag även på utsidan.
Det finns en del trådar på forumet redan som beskriver hur du går till väga då denna fråga kommer var år med värmen.
 
1 123abc skrev:
Du har en låsbar spanjolett så det är möjligt att montera lås och handtag även på utsidan.
Det finns en del trådar på forumet redan som beskriver hur du går till väga då denna fråga kommer var år med värmen.
Tack! Har sökt men inte hittat. Länka gärna till lämplig tråd
 
T tergo skrev:
[länk]

troligen har du rätt spanjolett för att sätta cylinder utvändigt
Så hur gör jag? Vad behöver jag köpa?

Guida en blind 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.