Hej,
Jag är nybörjare och har en kolonistuga där jag behöver byta ut delar av fasaden som har börjat ruttna. Det är främst nedre delen av några panelbrädor som jag tänkte såga av för att sedan sätta dit en ny del (jag skall alltså inte byta ut hela brädan för att spara lite på material).

Som jag har förstått det bör jag såga av panelbrädan som skall bytas i 15 graders vinkel för att förhindra att vatten tränger in i skarven. Det är lockpanel och min fråga är vilken typ av såg som är enklast att använda för att kapa delen på panelbrädorna som skall bytas? Jag har sett att man kan använda en "mallbräda" som är sågad i rätt vinkel som guide på den bräda som skall sågas av men vilken typ av såg bör jag använda för att följa "mallen"? Jag vill inte skada panelbrädor som sitter bredvid som inte skall bytas.

Exempel på del av panelbrädor som skall kapas och bytas ut: hur sågar jag enklast av dessa i rätt vinkel?

Mvh,
Henrik
 
  • panel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänksåg är nog bäst, även cirkelsåg skulle fungera.
 

Bästa svaret

För endast två två brädor skulle jag i första hand överväga att byta hela brädan, och i andra hand skulle jag nog köra med en multicutter. Om det var 10 brädor på rad skulle jag ta cirkelsågen, men det är ju lätt hänt att skada den undre brädan eftersom det sannolikt är lite ojämt.
 
  • Gilla
jonaskop
  • Laddar…
Högst troligt kommer du göra märken i brädorna bredvid där du ska kapa.
Hur mycket panel rör det sig om?
 
Precis som det skrevs ovan. Byt hela brädan. En skarv brukar ofta vara sämre och ofta en ställe där det börjar murkna då skarven börjar dra in fukt.
 
Tack så hemskt mycket för alla bra och snabba svar! Det är kanske 6-7 brädor som behöver bytas och då låter det ju som att det enklaste är att byta hela brädor. Jag gör nog så! 😊
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
D
S Spillkråkans skrev:
Tack så hemskt mycket för alla bra och snabba svar! Det är kanske 6-7 brädor som behöver bytas och då låter det ju som att det enklaste är att byta hela brädor. Jag gör nog så! 😊
Ett alternativ som vissa förordar är att man skulle helt sonika kapa alla bräder längst ner och sätta ett par nya på tvären, så kallade offerbräder.
 
  • Gilla
Spillkråkans
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
En skarv brukar ofta vara sämre och ofta en ställe där det börjar murkna då skarven börjar dra in fukt.
Förr skarvades panelen ofta. Finns gott om riktigt gamla hus med fin fasad och skarvad panel. Kvaliteten på virket var väl annorlunda men jag blir ändå fundersam om det verkligen finns fog för skarvrädslan.

Modernt byggande är mycket hängslen, livrem, kjol och byxor, massor av "bättre att göra ordentligt" istället för kunskapsbaserade val baserat på material, plats och förutsättningar. När man lägger ihop allt blir det mycket pengar som kunde lagts på att bygga finare hus istället.
 
  • Gilla
Spillkråkans
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Förr skarvades panelen ofta. Finns gott om riktigt gamla hus med fin fasad och skarvad panel. Kvaliteten på virket var väl annorlunda men jag blir ändå fundersam om det verkligen finns fog för skarvrädslan.

Modernt byggande är mycket hängslen, livrem, kjol och byxor, massor av "bättre att göra ordentligt" istället för kunskapsbaserade val baserat på material, plats och förutsättningar. När man lägger ihop allt blir det mycket pengar som kunde lagts på att bygga finare hus istället.
Jag har då sett åtskilliga hus i området där de haft skarvad panel där det varit ett stort problem. Förvisso byggdes dessa hus i slutet av 70-talet och kvalitén på panelen kanske var dålig. Eller så har de underhållet varit eftersatt. Men en tydlig trend har varit att de som har haft skarvar har bytt hela fasadsidan medan andra utan skarvar endast bytt enstaka brädor.
 
T Tompafix skrev:
Jag har då sett åtskilliga hus i området där de haft skarvad panel där det varit ett stort problem. Förvisso byggdes dessa hus i slutet av 70-talet och kvalitén på panelen kanske var dålig.
Ja det kan ju vara så att något med hur vi bygger ökar risken. Färg, detaljer virkeskvalitet etc.

En tråkig konsekvens av skarvrädslan är att folk sätter fula plåtar när de måste skarva som på gavlar. Det är givetvis också en fabrikshus grej men jag har sett det användas som standarddetalj där det inte behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.