Hej,

Har börjat planera vårt växthusbygge, som blir ett egenbygge av gamla fönster. Till tak har jag kommit över ett gäng ordentligt tjocka glasskivor (110x170 cm ungefär, 30-40 kg styck), men de blir tyvärr lite för korta för att uppnå den taklutning vi vill ha. Den bästa lösning jag kommit på är att ha en plåtvinkel längst upp, som dels täcker det som saknas, dels skulle kunna fungera som ventilation genom att öppnas rakt upp (schematisk skiss bifogad här).

Finns det några färdiga, automatiska lösningar på något sådant? Skulle det funka med två vanliga fönsteröppnare, modifierade för att lyfta rakt upp i var ände? Eller ännu bättre - om det fanns någon slags avkännare kopplade till två synkade lyftare? Eller finns det någon helt annan lösning som jag inte tänkt på? Huset blir 3x4 meter lite drygt, och el finns tillgängligt.
 
  • Två stiliserade husfasader med symmetrisk design, varierande tak topp detalj, isolerad mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ville Itämaa
  • Laddar…
Dela upp plåten i sektioner så att vanliga öppnare orkar med. Ställ in öppnarna på olika temperaturer så spar du d3ssutom på öppnarna.
En stor fördel är att om en öppnare kärvar så öppnar den/de övriga som vanligt.

Edit: jag tänkte mig en fast nock och sedan luckor nedanför den.
 
@klash - Håller på att bygga ett tak och gått i exakt samma tankar som dig. Är nyfiken på att höra hur långt du kommit i dina planer. Mitt växthus står redan klart. Har korrugerad plast, men längst upp så har jag sparat en glipa på ca 15-20 cm längs med hela nocken. Känns delvis komplicerat att göra klassiska "luckor" i plasten. (och en öppningsbar nock är mer diskret).

Mina tankar är efter en "klädtorksprincip" som man hade ovanför badkaret i hyresrätter förr i tiden.

Då är tanken att man rullar i takstolarna där man har vajer (som går ner till marknivå) och "drar" upp/ner en lång planka där man monterat stålstolpar som i sin tur är fäst i själva taknocksplåten med skruv. Och plankans längd blir insidan av växthuset. I änd väggarna på insidan, (jag har trä på båda sidor av själva triangeln av Takstolen) tänkte jag väggmontera skenor där de yttersta stolparna får åka i en skena upp och ner. Så att den blir stabil och inte svajar.

Men, det som jag ser delvis problematiskt med det här, är att koppla det till en elektrisk vinch / temperaturstigning. För man vill ju att det ska öppna sig automatiskt när det blir över 20/25 grader osv.

Har tänkt att en klassisk handvev kan lösa det tillfälligt men då behöver man ju vara hemma.

Det borde räcka med ett avstånd på ca 30cm för nocken att flytta på sig upp / ner tänker jag.

Men ska jag vara ärlig, har tankarna också gått i att det här kanske är mer komplicerat än att göra klassiska luckor i korrugerad plast. Det som jag tycker är svårt med luckor är att det inte blir helt tätt. Samt hur de beter sig när det blåser på lite mer.

Sedan skulle en nock som går upp och ner vara ett mekaniskt äventyr att bygga :).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.