Efter vintern har jag nu fått problem med min Automower 415x.
Jag har satt den på schema så att den inte ska gå på natten. Den går felfritt hela dagen och parkerar sista gången klockan 23. På morgonen vaknar jag och har felmeddelandet ”Felaktig säkerhetsfunktion” i appen. Se bild.
Appskärm som visar felmeddelande "Felaktig säkerhetsfunktion" för en Automower 415X med 97% batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klickar man på detaljer står det inget om vad felet beror på utan bara att man ska starta om gräsklipparen eller kontakta återförsäljare. Jag startar om, allt funkar igen och klipparen jobbar felfritt hela dagen. Men morgonen efter nästa nattuppehåll är det återigen samma meddelande i appen.
Är det någon annan som stött på detta problem? Hittar inget om det på Husqvarnas hemsida eller när jag söker på Google.
Vore skönt om det gick att lösa utan att lämna in den…
Tacksam för tips och råd :)
 
Jag har sett inlägg om samma problem, som tydligen dök upp efter någon programuppdatering och som obekräftade uppgifter säger ska beröra vissa maskiner.

Hör med din återförsäljare/inköpsstället eller Husqvarna hur det är tänkt att lösas.
 
E etompau skrev:
Jag har sett inlägg om samma problem, som tydligen dök upp efter någon programuppdatering och som obekräftade uppgifter säger ska beröra vissa maskiner.

Hör med din återförsäljare/inköpsstället eller Husqvarna hur det är tänkt att lösas.
Intressant. Jag hittade ett inlägg här i forumet från 2019 som gällde vissa maskiner av Gardens Sileno (som ju också är Husqvarna-produkter i grunden). Är det det inlägget du tänker på eller har du sett något som är daterat 2024?
 
L Lamizo skrev:
Intressant. Jag hittade ett inlägg här i forumet från 2019 som gällde vissa maskiner av Gardens Sileno (som ju också är Husqvarna-produkter i grunden). Är det det inlägget du tänker på eller har du sett något som är daterat 2024
Sileno är en helt annan maskin. Det jag har sett är nya inlägg från maj 2024.
 
E etompau skrev:
Sileno är en helt annan maskin. Det jag har sett är nya inlägg från maj 2024.
Tack då vet jag!
Får se om nån annan svarar som kanske har fått hjälp :)
 
Hej!
Jag har samma problem med min 415x, och har startat om både roboten och ny nedladdad app, dock med samma uppmaning att starta om klipparen nästa morgon. I dag startade den dock efter nattens uppehåll. Jag har kopplat bort blue tooth i mobilen. Det verkar som att appen är instabil ( någon bugg) som stör. Nu får jag se om den fortsätter att starta i morgon.
 
H Hans R D skrev:
Hej!
Jag har samma problem med min 415x, och har startat om både roboten och ny nedladdad app, dock med samma uppmaning att starta om klipparen nästa morgon. I dag startade den dock efter nattens uppehåll. Jag har kopplat bort blue tooth i mobilen. Det verkar som att appen är instabil ( någon bugg) som stör. Nu får jag se om den fortsätter att starta i morgon.
Tack för ditt inlägg! Jag testar dina åtgärder på min också så får jag se vad som händer. Har också märkt att appen är lite instabil. Min klippare står på landet och detta fel inträffade även när jag hade lämnat landstället, så osäker på om Bluetooth är orsaken då jag var långt utanför bluetooth-räckvidden. Men bara att funktionen är aktiverad kan ju störa.
Vi får se om fler svarar på detta eller om nån varit i kontakt med Husqvarna. Röd dag idag, så tänker att jag ringer imorn om felet kvarstår.
 
Hej,
Exakt samma problem här också efter senaste uppdateringen, så det verkar vara många som är drabbade...
Husqvarna borde gå ut med en förklaring och snarast komma ut med en ny uppdatering kan man ju hoppas 😏
 
  • Gilla
Lamizo
  • Laddar…
Jag har nu fått svar från min återförsäljare att det var fel på senaste programvaran, så enligt dom så kommer det ut en uppdatering inom kort 👍🏻
 
  • Gilla
Lamizo
  • Laddar…
S Sundberg skrev:
Jag har nu fått svar från min återförsäljare att det var fel på senaste programvaran, så enligt dom så kommer det ut en uppdatering inom kort 👍🏻
Hej, bra. Tack för beskedet.
 
Jag ringde Husqvarna nu på morgonen. Detta är ett känt problem i den senaste uppdateringen och har med schema-funktionen att göra.
Ny uppdateringen kommer med största sannolikhet inom en vecka.
Jag frågade om det fanns en work-around för att ändå få det att fungera. Typ sätta schemat på ”dygnet runt” så att klipparen aldrig hamnar i parkera-läge. Killen på supporten visste inte, men tyckte jag kunde testa. Så jag gör det nu och återkommer imorn om problemet kvarstår.
 
TILLFÄLLIG LÖSNING PÅ PROBLEMET! 🥳

Igår ändrade jag schemat så att klipparen går alla dagar 00-24. På det sättet hamnar den aldrig i ”Parkera-läge” utan endast i ”Laddar-läge”. Tackvare detta så inträffade aldrig felet med ”Felaktig säkerhetsfunktion” och klipparen har gått felfritt nu i 1,5 dygn.

Ny uppdatering där felet ska åtgärdas väntas enligt Husqvarna komma inom en vecka, men för er som inte vill att klipparen står still är detta alltså en fungerande tillfällig lösning.
 
Samma problem här.
I stortsätt varje natt/kväll när min 415x står på laddning mellan kl 22-03 buggar den ur med felsäkerhetsmeddelandet.

Att sätta min 415x på 24/7 är ingen option då den låter som en jäkla dammsugare och skulle väcka halva grannskapet.
Tips om det problemet uppskattas oxå.

Om nån får en ny uppdatering som löser detta problem får ni gärna posta här.
 
Nu fick ja min uppdatering till klipparen så nu fungerar den som den ska igen 👍🏻
 
S Sundberg skrev:
Nu fick ja min uppdatering till klipparen så nu fungerar den som den ska igen 👍🏻
Vad bra! Tack för infon!
Någon ny uppdatering har inte dykt upp hos mig än, men den kanske portioneras ut närmaste dagarna. Håller tummarna 😊
 
  • Gilla
Sundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.