Jag har fräst upp ett spår i golvet för LK rör-i-rör (25mm slang) till min vattenutkastare som sitter i ytterväggen.
En pax-garderob är planerad på vattenutkastarens baksida.
Väggen består av tegelfasad och därefter 70mm trästomme med isolering.
Kan ni hjälpa mig vad som krävs för att göra dragningen korrekt?

Jag har sett att det finns box för infräsning i väggen. Det skulle dock innebära att isoleringen blir obefintlig och frysrisken känns påtaglig?

Fattar jag GVKs regler korrekt, så är det OK med en genomföringshylsa, då jag även har varmvattenberedare i rummet?
https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforing/rorgenomforingar-i-golv/

Jag har en kompis som är VVS:are, han menar på att skyddsslangen runt inner-röret skulle vara genomföringshylsa? Så tolkar jag inte alls GVK:s regler när jag tittar på deras instruktion eller googlar på LKs sortiment?

Jag fattar det som jag behöver dessa artiklarna?
https://www.lksystems.se/sv/produkter/conex/avluftare/lk-genomforingshylsa-77747220/
https://www.lksystems.se/sv/produkt...-och-andtatningar/lk-andtatning-rir-77746957/

Med respekt för att han är yrkesman och jag själv kontorsråtta i en helt annan bransch så känner jag ändå att jag behöver få mer input i frågan.
 
Krilleman
Det står ju i klartext från GVK som du själv länkar till:

I bad- eller duschrum, tvättstuga och rum med vattenvärmare eller motsvarande ska inga rörgenomföringar finnas i golv förutom spillvattenrör och golvbrunn.

Då kan du inte ha genomföring i golv.


Kan du komma upp i vägg på den "varma sidan" enligt säkervatten och sätta skåp för vattenutkastare?

Det är rätt väg att gå om du ska följa gängse normer.

Illustration av en väggsektion med vattenutkastare och rörgenomföring upp genom väggens "varma sida".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det står ju i klartext från GVK som du själv länkar till:

I bad- eller duschrum, tvättstuga och rum med vattenvärmare eller motsvarande ska inga rörgenomföringar finnas i golv förutom spillvattenrör och golvbrunn.

Då kan du inte ha genomföring i golv.


Kan du komma upp i vägg på den "varma sidan" enligt säkervatten och sätta skåp för vattenutkastare?

Det är rätt väg att gå om du ska följa gängse normer.

[bild]
Jag läste undantagen men för dåligt kring vad det egentligen gällde.
Problemet är att min yttervägg är väldigt dåligt isolerad. Först tegel, sen kommer träregel med isolering, ca 70mm. Jackar jag upp för ett skåp hamnar det alltså i princip mot teglet, och det kan inte vara vettigt?

Alternativet vore väll i så fall att bygga ut väggen, precis vid skåpet med skåpets bred, från golv till ovansidan av skåpet. Görbart om det anses nödvändigt förstås.
 
BirgitS
R Renkött skrev:
Problemet är att min yttervägg är väldigt dåligt isolerad. Först tegel, sen kommer träregel med isolering, ca 70mm. Jackar jag upp för ett skåp hamnar det alltså i princip mot teglet, och det kan inte vara vettigt?
Alldeles riktigt, så det kan du inte göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.