Hej på er forumrävar.

Jag har ett hus från -71 som är byggt med en grundkonstruktion om betongplatta på krypgrund.
I betongplattan så ligger det ingjutna spikreglar av tryckimpregnerat virke som har börjat osa katt, så jag planerar att riva upp golven och avlägsna dessa.

Min fråga till er kunniga är vilken golvkonstruktion ni rekommenderar när jag lägger det nya innergolvet?
Mina tankar har gått från att 1)sätta in ett mekaniskt ventilerat golv, ex. nivell, 2)lägga cellplast i några lager och bygga ett flytande golv till att 3)bygga ett uppreglat golv av metallreglar och isolera med cellplast.

Till historien hör att jag har tillgång till undersidan på min betongplatta så kan jag isolera denna om jag vill/behöver, för att minska genomträngningen av fukt. Bör tilläggas är även att jag redan har lagt markplast i krypgrunden då det tidigare saknades.

Hur skulle ni göra?
 
Vill du använda träbalkar igen så kan du ju alltid försöka få krypgrunden hermetiskt tät och ställa ner en avfuktare med fläkt där. De lär inte dra många watt och inte vara säskilt dyra heller.
 
Jag ser inget självändamål att använda träbalkar... Jag kan tänka mig att det finns golvkonstruktioner som är att föredra framför uppreglat golv??
Några goda idéer?
 
Jag ser att jag har missförstått dig. Jag trodde i min enfald att det ruttna träet låg under plattan, men nu är jag med dig igen. Rötan kommer sig antagligen av kondens pga köldbrygga mot grunden, så första tanken som slår mig är att försöka få bort den, lite cellplast under plattan känns spontant som en bra lösning. Vill du lägga ett flytande golv så ska du kanske använda en sån där underlagsmatta med luftspalt.
 
Apprentice skrev:
...en sån där underlagsmatta med luftspalt.
Platon??? Typ samma som man använder utanpå husgrunder vid dränering?

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.