Hej!

Fråga mig inte hur men när jag skulle borra på vinden i stugan så gick borren genom träet enklare än jag trott och snett upp rakt genom plåten. Gick ut och kollade på utsidan och mycket riktigt så var där ett hål. Borren hade inte gått igenom helt och hållet, men skulle säga minst halva sidan av borren gick igenom. Det är TP20 plåt och hålet blev i "dalen". Frågan är vad gör man nu? Eftersom hålet är relativt stort så antar jag att trycktät popnit är uteslutet? Måste man byta ut hela våden, eller finns det någon metod som håller några år iaf om man inspekterar då och då och sedan gör om det hela vid behov?
 
Jag vet inte hur man enklast lagar tp20, men en början måste ju vara att tillfälligt täta hålet med t.ex. grön ångspärrtejp som allt som oftast har tillräckligt bra vidhäftning och hållbarhet för att funka tills du löst problemet mer långsiktigt.
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Jag vet inte hur man enklast lagar tp20, men en början måste ju vara att tillfälligt täta hålet med t.ex. grön ångspärrtejp som allt som oftast har tillräckligt bra vidhäftning och hållbarhet för att funka tills du löst problemet mer långsiktigt.
Ok ska kika på den tejpen du tipsade om. Jag kletade dit multibond tätningsmassa runtom hålet för det var det enda jag hade tillgängligt uppe i stugan.
 
J jonaserik skrev:
Köp en sådan här eller likvärdigt, tryck i hålet och så det blir som en lite större skruvskalle. på ovansidan takplåten, slätas till med en pinne om blötes i vanilgt vatten.
[länk]
Tack. Ska kika närmare på det där,är inte bekant med produkten sedan tidigare.
 
A Amplion skrev:
Tack. Ska kika närmare på det där,är inte bekant med produkten sedan tidigare.
Jag har beganat TP 20 på ett litet garage och den var hål i dom. bara smetade dit denna öch inte läcker det efter flera år.
 
  • Gilla
Amplion
  • Laddar…
Mats-S
Klipp till en plåtbit som är typ dubbelt så stor som hålet, forma den efter plåten under, limma dit den med epoxilim, kleta på rejält med lim.
När allt torkat kan du som extra säkerhet lägga på typ packningsmassan från Jula (länk ovan) rilkligt runt skarven.
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Var på taket är det?
 
Nissens
A Amplion skrev:
Hej!

Fråga mig inte hur men när jag skulle borra på vinden i stugan så gick borren genom träet enklare än jag trott och snett upp rakt genom plåten. Gick ut och kollade på utsidan och mycket riktigt så var där ett hål. Borren hade inte gått igenom helt och hållet, men skulle säga minst halva sidan av borren gick igenom. Det är TP20 plåt och hålet blev i "dalen". Frågan är vad gör man nu? Eftersom hålet är relativt stort så antar jag att trycktät popnit är uteslutet? Måste man byta ut hela våden, eller finns det någon metod som håller några år iaf om man inspekterar då och då och sedan gör om det hela vid behov?
Enklast och hållbart är att dra i en farmarskruv utifrån. Drar den som den skall så håller den takets livslängd ut.
 
  • Närbild på en farmarskruv med svart bricka för takmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Var på taket är det?
2/3 ned från taknocken i profilens dal
 
Nissens Nissens skrev:
Enklast och hållbart är att dra i en farmarskruv utifrån. Drar den som den skall så håller den takets livslängd ut.
Det kanske skulle kunna funka om tätningsbrickan är tillräckligt stor. Måste dock sätta något från insidan att skruva i då taket bara har gles läkt och ingen råspont. Tack för tipset
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
A Amplion skrev:
Det kanske skulle kunna funka om tätningsbrickan är tillräckligt stor. Måste dock sätta något från insidan att skruva i då taket bara har gles läkt och ingen råspont. Tack för tipset
Ja, se till att skruven drar ordentligt så att packningen plattas till så håller den i mååånga år. Då behöver du aldrig fundera på det hålet mer.
 
  • Gilla
Amplion
  • Laddar…
A Amplion skrev:
2/3 ned från taknocken i profilens dal
Om du har någon plåt över så kapa till en dal och en topp åt varje håll på bredden, kapa en lagom på längden .
Lossa alla skruvar i närheten, skjut upp biten under den sönderborrade och skruva fast
 
  • Gilla
Amplion
  • Laddar…
Nissens
A Amplion skrev:
Det kanske skulle kunna funka om tätningsbrickan är tillräckligt stor. Måste dock sätta något från insidan att skruva i då taket bara har gles läkt och ingen råspont. Tack för tipset
Har svårt att hitta ett mått på brickans diameter, hittade ett ställe där man kan tolka det som 14mm, så det kanske är på gränsen. Skruven verkar vara från 4,8mm tjock och lite grövre. Finns olika längder.

Som du säger är det viktigt att sätta i något inifrån, dets för att skruven skall fästa i något, men också för att brickan skall pressas mot något. Gummit i brickan pressas förstås mot underlaget, men det pressas även in mot skruven.så att det blir tätt mellan skruven och brickan.

Hittade några ställen där de säljer tätningsbrickor med upp till 25mm diameter, välj så stor skruv som möjligt:

Upp till 19mm:
https://duab.se/el-bygg/infastning/...n-konisk-tatningsbricka-aluminium-epdm-an-box

Upp till 25mm:
https://www.amazon.se/dp/B0B77LVQDR...2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwp13NParams&th=1

Här tillgängligt först i början av juni:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ka/bricka-fast-alu-och-epdm/p-1588392-1588393
 
Redigerat:
  • Gilla
Amplion
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.