Jag har tänkt bygga en carport med ett litet förråd på baksidan, och hålla mig till 15 m2 för att slippa bygglov. Till en början kommer nog bara förrådet att ha täckta väggar.

Jag har tänkt gräva ner 70 cm plintar med 4" u-järn.
Hur många plintar behövs för en carport på 6.25 x 2.4 meter, 8 eller 10 st - dvs cc 2083 eller 1563 mm?

Är 95 x 95 mm lämpligt som stolpar till detta bygge?
Stolparna får nog bli 2.80 m på ena sidan och 2.50 på andra för att få till en lutning på pulpettaket på lite drygt 10 grader. På ena sidan ska nog taket hänga över ungefär 1 meter för att ge plats för cyklar.

Längs upp runt stolparna har jag tänkt spika regel/hammarband 45 x 170 mm, duger det?

På detta takbjälkar förslagsvis 45 x 195 mm med cc 1036 mm?
Varför måste takbjälkarna vara stående i en carport, varför kan jag inte lägga takbjälkarna och spika fast bredaste sidan nedåt vilket jag tycker borde vara stadigast?

Tvärsöver takbjälkarna läkt, vad tror ni om 45 x 70 mm med cc 850?

Ovanpå detta blir det nog plasttak för att släppa in lite ljus och hålla nere kostnaderna.

Är det något av

När det gäller virke, är impregnerat planhyvlat från Byggmax ok?

När kan sådant virke övermålas med Falu rödfärg (slamfärg)?

Om man bygger själv, i vilken turordning bör man bygga, kan jag spika ihop något av konstruktionen på marken och sedan luta upp?
 
Varför måste takbjälkarna vara stående i en carport, varför kan jag inte lägga takbjälkarna och spika fast bredaste sidan nedåt vilket jag tycker borde vara stadigast?
Bjälken mister största delen av sin bärande förmåga om den läggs ned som du beskriver. Beroende på var du bor får du dimensionera bjälkarna efter snölast. Vid 3 meters spännvidd och cc 1200 och minsta snölast räcker en 45*225 enl tabell i Garagebyggboken. Bor du i värsta snözonen behöver du cc 400 för samma bjälke enl samma bok.

2,4 m bredd Carport? Lite smalt?
 
Det är höjden på virket som ger den största kraften mot böjning inte tjockleken. Därav blir tex. en stående 2X6" mycket starkare än en liggande
 
Andjon skrev:
Bjälken mister största delen av sin bärande förmåga om den läggs ned som du beskriver. Beroende på var du bor får du dimensionera bjälkarna efter snölast. Vid 3 meters spännvidd och cc 1200 och minsta snölast räcker en 45*225 enl tabell i Garagebyggboken. Bor du i värsta snözonen behöver du cc 400 för samma bjälke enl samma bok.

2,4 m bredd Carport? Lite smalt?
2.4 m bred carport är väl kanske egentligen lite för smalt, men bilen är ju 1.7 -18 m bred och eftersom carporten är öppen på åtminstone enda långsidan kan ju dörren öppnas fritt utåt den sidan om jag inte placerar någon stolpe ivägen.
Men vid närmre eftertanke kanske det är bättre att bygga en 2.6 m bred och 4.8 m lång carport med en halvmeter taköverhäng framtill, och baktill ett 2.6 m brett och 1 m långt förråd?
Eller ännu bättre en 3 x 5 m stor carport med en halvmeter taköverhäng runtom och skippa förrådet, troligen är detta det bästa förslaget även om jag då inte får något förråd. Jag kan ju iofs sätta upp rejäla horisontella reglar i taket på 2 meters höjd och ha förråd ovanför bilen? Då kanske det är bäst att bygga tillåtna höjden 3 meter för att öka förrådsutrymmet?

Om jag ska måla carporten med slamfärg, bör jag ha impregnerat eller obehandlat virke?

Måste carporten placeras minst 6 m från vägen, utan undantag?
 
Hemmakatten
För carporten behöver du bygglov. Och eftersom du ändå måste söka bygglov för carporten, så skulle jag då samtidigt söka bygglov för vidhängande förrådet. Du har då kvar möjligheten att bygga en friggebod någon annan stans på tomten vid ett senare behov.

Dessutom tror jag att en friggebod måste vara fristående för att du ska kunna bygga den utan bygglov. Att bygga ihop den med en carport kräver säkert bygglov.
 
Hemmakatten
Ser nu att du tänkt bygga allt inom 15kvm, läste lite slarvigt. Men är det säkert att man får bygga carport istället för friggebod?
 
Hemmakatten skrev:
Ser nu att du tänkt bygga allt inom 15kvm, läste lite slarvigt. Men är det säkert att man får bygga carport istället för friggebod?
Så har jag förstått det, men någon som vet säkert får gärna svara.
 
Mikael_L
Friggebodens 15kvm, visst gäller det väggarnas yttersidor? På samma sätt som andra byggnader.

Isåfall kan du kanske utnyttja takfoten som extra carportutrymme, åtminstånde som extra skydd mot vädrets makter.

Bakgrund. På vår tomt är tillåten byggarea för hus utöver bostadshuset 50kvm. På en rak fråga ifrån mig till byggnadskontoret så fick jag veta att jag kan öka carportens yta på det viset.
Det jag undrade var om jag bygger garage på 40kvm och sen carport på 10, hur räknas dessa 10kvm, är det inom där stolparna som håller uppe taket, och sen får "normal" takfot sticka ut.
Ja, var deras svar. "Vi brukar räkna så. Om du sätter ner stolpar för carporten på 2x5 meter (=10 kvm) så får du gå ut med carporttaket en halvmeter utanför." Så carportens tak kan alltså täcka 3x6 meter istället = 18 kvm.

Nu vet jag inte om detta fungerar likadant med friggebod, men isåfall bör du väl försöka att trolla fram lite extra yta på detta viset.

I vilket fall, så borde du kontrollera detta innan du sätter igång, det kan säkert skilja mellan kommuner hur dom tolkar.
Jag ska väl också nämna att jag inte har byggt något än, inte sökt bygglov heller...
 
Du får bygga en carport på 15 m2 utan bygglov om du inte redan har utnyttjat dessa 15 m2 till annat (exempelvis friggebod eller skärmtak på veranda. Om du tänker dig att ansluta förråd eller friggebod till carporten och den sammanlagda utan (BYA) överstiger 15m2 måste du söka bygglov. I vissa fall finns det lokala bestämmelser som framgår av områdets detaljplan.
 
15 m2 tror jag mig ha läst någonstans , att det gäller takytan, det går isåfall inte att utnyttja överhänget till att få någon extra m2..
Jag är ganska säker på att de 15 bygglovsfria m2 räknas på det viset...
 
Mikael_L
Mäster skrev:
15 m2 tror jag mig ha läst någonstans , att det gäller takytan, det går isåfall inte att utnyttja överhänget till att få någon extra m2..
När det gäller friggebod är 15 kvm byggarea, dvs utvändig area på väggar, så länge taksprånget inte sticker ut mer än 0.5 meter.
http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/nyhetsbrev/boverket _informerar/2008/2008_6.pdf

Vid carport utan väggar blir tolkningen lite besvärligare. Den enkla tolkningen är takets projicerande area mot merken.
Men "min" kommun har på ren fråga sagt att deras tolkning är att de pelare som carportens tak står på räknar dom som vägg, och sen gäller de vanliga reglerna utifrån detta. Dvs taket kan sticka 0.5 meter utanför pelarna och därigenom inte räknas in i BA.
 
Mikael_L skrev:
När det gäller friggebod är 15 kvm byggarea, dvs utvändig area på väggar, så länge taksprånget inte sticker ut mer än 0.5 meter.
[länk]

Ok. jag var ganska säker, dock inte helt säker..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.