F
Har 8 st riktigt trista garderobsdörrar som jag tänkte ge mig på att sprutmåla. Är inte helt säker men tror att jag vill ha dom matta. Söker förslag på nån lämplig färg för ändamålet?
 
vet inte om man får köpa sån färg som privatperson men ska man måla sånt här med bra resultat så är det ju sån 2k färg som proffsen använder. De som målar möbler och luckor och sånt alltså. Luktar apa när den härdar men det blir nå helt annat än om man målar 1k själv. Värt att nämna i sammanhanget är ju att det sällan är jättedyrt att lämna in om nån i närheten håller på med sånt här. Färg, tid, övrigt material drar iväg i pengar det också om man ska köpa allt.
 
F
S Stefan1972 skrev:
vet inte om man får köpa sån färg som privatperson men ska man måla sånt här med bra resultat så är det ju sån 2k färg som proffsen använder. De som målar möbler och luckor och sånt alltså. Luktar apa när den härdar men det blir nå helt annat än om man målar 1k själv. Värt att nämna i sammanhanget är ju att det sällan är jättedyrt att lämna in om nån i närheten håller på med sånt här. Färg, tid, övrigt material drar iväg i pengar det också om man ska köpa allt.
2k färg kan väl inte vara svårt att få tag på. Det är väl i princip matt billack då?

Tiden spelar ingen större roll, jag skall ändå lacka en bilfront och en moped så ser garderobsdörrarna som en nödvändigt övning då jag inte lackat nåt öht de senaste 15 åren.
 
S
Är det trärent eller ska du måla på befintlig färg?
 
F
S sinuslinus skrev:
Är det trärent eller ska du måla på befintlig färg?
Är nån form av foliering i träimitation. Så nåt plastliknande skulle jag väl kalla det. Det är billiga skitdörrar men i en storlek som utgått på Ikea så dom är värda en del för mig. Det handlar om 4st 80cm garderober med 40cm dörrar så totalt 8 dörrar och i två olika rum så med min vanliga otur så vill dom antagligen ha två helt olika kulörer. Min strävan efter matt lack är i princip för att jag inte tror slutresultatet blir 100% och att matt lack döljer lite otur och inkompetens.
 
S
Du behöver kolla att det går att måla på det underlaget och med vilken färg.
 
F
S sinuslinus skrev:
Du behöver kolla att det går att måla på det underlaget och med vilken färg.
Ja, tänkte ta reda på det på baksidan. Men det skulle förvåna mig om det inte finns en grundfärg som löser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.