Hej,

Jag har ett litet sommarhus (ca 35m2) från 1960 som är byggt på en betongplatta med krypgrund (ca 25 cm hög). Luftfuktigheten är för närvarande runt 75-80 % (i början av maj) och lufttemperaturen ligger på cirka 10-11°C. Fuktkvoten är 17,5%. Huset har 2 ventilationsöppningar (18x18 cm) markerade med röd färg på ritningen. Dock byggdes ett badrum och ett förråd till vid en ombyggnad, och det verkar som att en vägg (röd linje) byggdes mellan dem och resten av huset. Trots detta verkar luften fortfarande cirkulera runt väggen. Det ser ut som att huset är byggt på asfaltsyllar. När vi kommer tillbaka från stugan märker vi att våra dukar har en speciell lukt, vilken inte är lika tydlig när man är i stugan. En entreprenör som undersökte krypgrunden föreslog att lägga till en ventilation (gul pil) för att skapa undertryck och dra ut lukten från krypgrunden. Han föreslog också att lägga till ytterligare 2 ventilationsöppningar (gul färg). Vernada är under taket.

Jag överväger att använda kanalventilation, t.ex. typen Systemair K 100 EC Sileo med EC-Basic-T Temperaturregulator för EC-fläktar (orange färg), som skulle tvinga ventilationen när temperaturen är under 10°C. Annars skulle den fungera kontinuerligt, men med lägsta hastighet. Vid 10°C och 70% luftfuktighet (den högsta nivå jag skulle vilja tillåta i krypgrunden) skulle den absoluta luftfuktigheten vara ca. 6,6 g/m3. Jag anser att detta är en rimlig balans. Om temperaturen sjunker, även med högre luftfuktighet, kommer den inte att överstiga 6,6 g/m3.

Vad tycker du om detta förslag?

Håller du med om placeringen av de nya ventilationsöppningarna (de gula markörerna)? Vilken storlek bör de ha?

Tror du att det också behövs en kanalfläkt?
 
  • Ritning av sommarstugans planlösning med markerade ventilationsöppningar och förslagen ny ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ganska vanligt med krypgrund. Det brukar klassas som en riskkonstruktion med avseende på fukt. Men ofta fungerar det bra ändå. Jag tror inte att du kan sänka luftfuktigheten bara med passiv ventilation. Men det är å andra sidan billigt att prova.
 
Tack. Det främsta syftet skulle vara att avlägsna lukten från kryptgrunden så att den inte ventileras in i huset. Om det hjälper att minska luftfuktigheten skulle det bara vara en bonus. Är luftfuktigheten inte så kritiskt hög, eller hur?

Tror du att de nya ventilationsöppningarna också skulle hjälpa till? Hur stora bör de vara?
 
Betongplatta med krypgrund? Har du du ett träbjälklag som kan ta skada av fukten?
Ökad ventilation är inte alltid bra för en krypgrund snarare tvärtom. Stäng ventilerna och plasta så att inte markfukten kommer in under huset
 
  • Gilla
Staffan Törnberg och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag kan se att min förklaring kanske är lite förvirrande. Jag menar att längst ner på krypgrunden finns betong. Se bild. Höjden är 25 cm, så det är verkligen svårt att komma dit.

Allt jag vill åtgärda är att få bort lukten från huset, som verkar komma från krypgrunden.
 
  • Bild på en krypgrund med betonggolv och trästolpar som stödjer golvet ovanför, med synlig höjd på 25 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med betonggolv och träbjälkar, begränsad höjd på 25 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ingången till en krypgrund med synlig betongbas och låg höjd mot ett trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det vita på marken ?
Är det kalk eller bara sand? Finns där någon åldringsbeständig plast?
 
Ingen kalk eller sand. Det måste bara vara reflektionen av blixten när bilden tas. Inget plast heller.
 
Jag ser inget som skulle kunna lukta då det allt ser jättefint ut på dina bilder. Att det luktar kan ju lika väl komma från övriga huset. Är det uppvärmt när ni inte är där, finns det någon ventilation?
Stäng ventilerna till krypgrunden och se vad som händer med fuktigheten är min rekommendation, för mycket luft på fel ställen är också skadligt
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det är inte säkert att lukten kommer från grunden. Du verkar inte ha någon ordentligt ventilation i huset. Det kan även komma från väggar och golvets isolering också.
 
  • Gilla
Daniel_Ko
  • Laddar…
Det värms upp till 10 grader när vi inte är där. Det finns en badrumsfläkt, som jag nu kommer att byta ut mot en med kontinuerlig drift. Annars finns det en friskluftsventil i varje rum och vardagsrum.

Så du rekommenderar faktiskt att stänga ventilationsöppningarna istället för att lägga till nya?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte säkert att lukten kommer från grunden. Du verkar inte ha någon ordentligt ventilation i huset. Det kan även komma från väggar och golvets isolering också.
Det luktar faktiskt lite sådär när jag öppnar ventilationsöppningen och känner på luften som kommer ut.
 
O
D Daniel_Ko skrev:
Hej,

Jag har ett litet sommarhus (ca 35m2) från 1960 som är byggt på en betongplatta med krypgrund (ca 25 cm hög). Luftfuktigheten är för närvarande runt 75-80 % (i början av maj) och lufttemperaturen ligger på cirka 10-11°C. Fuktkvoten är 17,5%. Huset har 2 ventilationsöppningar (18x18 cm) markerade med röd färg på ritningen. Dock byggdes ett badrum och ett förråd till vid en ombyggnad, och det verkar som att en vägg (röd linje) byggdes mellan dem och resten av huset. Trots detta verkar luften fortfarande cirkulera runt väggen. Det ser ut som att huset är byggt på asfaltsyllar. När vi kommer tillbaka från stugan märker vi att våra dukar har en speciell lukt, vilken inte är lika tydlig när man är i stugan. En entreprenör som undersökte krypgrunden föreslog att lägga till en ventilation (gul pil) för att skapa undertryck och dra ut lukten från krypgrunden. Han föreslog också att lägga till ytterligare 2 ventilationsöppningar (gul färg). Vernada är under taket.

Jag överväger att använda kanalventilation, t.ex. typen Systemair K 100 EC Sileo med EC-Basic-T Temperaturregulator för EC-fläktar (orange färg), som skulle tvinga ventilationen när temperaturen är under 10°C. Annars skulle den fungera kontinuerligt, men med lägsta hastighet. Vid 10°C och 70% luftfuktighet (den högsta nivå jag skulle vilja tillåta i krypgrunden) skulle den absoluta luftfuktigheten vara ca. 6,6 g/m3. Jag anser att detta är en rimlig balans. Om temperaturen sjunker, även med högre luftfuktighet, kommer den inte att överstiga 6,6 g/m3.

Vad tycker du om detta förslag?

Håller du med om placeringen av de nya ventilationsöppningarna (de gula markörerna)? Vilken storlek bör de ha?

Tror du att det också behövs en kanalfläkt?
Jag har krypgrund på huset och ungefär samma förutsättningar som dig. Jag satsade på bättre ventilation inne i huset i stället och har på så sätt fått bort lukten.

Stugor kommer alltid lukta lite, men med bättre ventilation kommer det bli skillnad till det bättre.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Daniel_Ko skrev:
Det luktar faktiskt lite sådär när jag öppnar ventilationsöppningen och känner på luften som kommer ut.
Gör ett test, lägg en tygbit i grunden och en inne i huset över 24 timmar. Lägg de sedan i varsin plastpåse några timmar. Lukta sedan i påsarna utanför huset.
 
  • Gilla
Daniel_Ko
  • Laddar…
Det är alltså betong på marken? Med ingjutna träreglar?
Om så, dessa reglar utsätts för hög fukt som kommer lukta.
Att skapa undertryck i krypgrunden minskar risken att lukt kommer upp i huset.
Men, ingjutna reglar är aldrig bra, och kan leda till andra problem, inte bara lukt.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Det är alltså betong på marken? Med ingjutna träreglar?
Om så, dessa reglar utsätts för hög fukt som kommer lukta.
Att skapa undertryck i krypgrunden minskar risken att lukt kommer upp i huset.
Men, ingjutna reglar är aldrig bra, och kan leda till andra problem, inte bara lukt.
Tror inte att träreglar är ingjutna. Det ser ut att de bara ligger på betongen. Jag ska försöka se om jag kan nå dem genom ventilationsöppningen.
 
  • Träreglar som ligger ovanpå en betongyta under en byggnad med synlig spindelväv och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme under golv med träreglar på betong, ej ingjutna, synliga genom ventilationsöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.