Efter att ha haft båda mina Automower 450X på service så har jag fått problem, helt nya problem som jag inte haft tidigare under tre säsonger det klippt mitt gräs. Den första fick ingen GPS-kontakt och det visade sig att man hade glömt att koppla in en kabel efter att man satt ihop maskinen efter servicen. Snabbt fixat men dock irriterande eftersom det borde upptäcks innan man levererade maskinen till mig.

Den andra maskinen kunde jag inte dra igång direkt på grund av ett par svårfunna brott på begränsning- och guidekablar, men när jag fått igång allting får jag upprepade krocksensor-fel (fram) vid minsta kollision med träd mm så jag måste gå ut och starta om maskinen regelbundet. Idag har felet uppstått kanske ett tiotal gånger och så har den aldrig betett sig tidigare. Gissar att man sabbat denna maskin också vid servicen, men innan jag åker tillbaka med den i morgon, är det någon som har någon tanke på vad som kan orsaka detta och om det är något man kan fixa själv? Gräset behöver verkligen klippas och jag är inte jättetaggad på att vara utan klippare ett antal dagar igen.
 
J
På min 420 så larmade den för krocksensorproblem när det samlats för mycket gammalt gräs runt upphängningen/sensorerna. De ballade ur totalt. Vet inte om det är samma infästning som på din men på 420 så lossar du sladden till laddblecken och sen kan man ”snäppa” loss skalet från respektive fästpunkt. Dessa fästpunkter är tillika krocksensorerna. Sen är det bara att göra rent och montera tillbaka.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Tack,
J Jo-han skrev:
På min 420 så larmade den för krocksensorproblem när det samlats för mycket gammalt gräs runt upphängningen/sensorerna. De ballade ur totalt. Vet inte om det är samma infästning som på din men på 420 så lossar du sladden till laddblecken och sen kan man ”snäppa” loss skalet från respektive fästpunkt. Dessa fästpunkter är tillika krocksensorerna. Sen är det bara att göra rent och montera tillbaka.
Tack för tips, får öppna och kolla! Lär dock inte vara gräs med tanke på att den precis var nyservad/rengjord när problemen började.
 
Verkar skalet sitta som det ska ? När jag hade mitt borta för några år sen missade jag ett av fästen/krockgivarna och då blev min klippare helt galen. När jag tittade riktigt noga såg jag att det inte satt som det skulle. Bara montera om det så fungerade det
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Åkte med den till verkstaden som hade servat maskinerna. Möttes i dörren av en dryg snubbe ”vi har 3-4 veckors väntetid nu”. Jag förklarade att den nyss varit inne på service och att den nu inte fungerade så jag förväntade mig att de tittade på den direkt. Efter ett par timmar ett sms att den var klar. Tydligen hade en sensor man ”aldrig blukar lossa” helt magiskt hamnat ur läge. Frågan är hur resten av servicen genomfördes 🙄

Nu har i alla fall maskinen tuggat på ett par timmar utan problem. Happy Days 👍
 
Kanske hade du något problem med dina klippare som krävde service, annars är mitt råd att inte lämna in klipparen för någon allmän service eller vinterunderhåll.

Det räcker att man själv rengör klipparen. Lämna till verkstad kan man göra när något specifikt fel uppstår.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske hade du något problem med dina klippare som krävde service, annars är mitt råd att inte lämna in klipparen för någon allmän service eller vinterunderhåll.

Det räcker att man själv rengör klipparen. Lämna till verkstad kan man göra när något specifikt fel uppstår.
Ja, det är rätt uppenbart. De har gått tre säsonger, ca 350 mil vardera utan några som helst problem förrän nu. Tänkte att allmän service skulle vara något bra 😅
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag lämnar min 430X på service av 2 anledningar. Uppdateringen och 5 års garanti. Har fått ett nytt batteri på garanti bla. När den blivit 5 år kommer jag inte fortsätta lämna på service, är skeptisk till att man fortfarande utvecklar mjukvaran till 430X längre 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.