Hej!

Jag har mörka fläckar på mina golv längs med ytterväggarna i flera rum, har varit så sedan jag flyttade in för något år sedan. Bottenplan i lägenhet. Jag har fått svar om detta att det kan vara allt från att "det kan ha varit fukt någon gång men att dräneringen letts om så det är inte ett problem längre i så fall" samt att det kan vara moppskadat, (även om det vore mycket konstigt eftersom det bara är vid ytterväggarna). De har mätt med fuktmätare att det inte finns någon fukt.
Det luktar inget.

Jag har inte tänkt så mycket mer om det men jag fick veta av en tidigare hyresgäst (annan lägenhet, samma gata) att hon hade likadant och att det var mögel hos henne och jag har sedan har bett hyresvärden att kontrollera det men jag får ingen hjälp med det eftersom de säger att det inte är fukt nu. Om det stämmer att hon hade det, vet jag inte säkert.

Nu ska lägenheterna gå igenom en ombildning till bostadsrätter, och har möjlighet att köpa med känner mig nervös för att det kan vara mögel under?
Testar att lägga ut det här om någon tror sig veta om man behöver oroa sig eller inte för mögel här?
 
  • Golv med mörka fläckar längs en trälist vid en vägg i ett bostadsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med mörka fläckar längs en vit vägg och element, potentiella tecken på mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är det runt hela rummet? Eller endast där under elementet (antar att det är ett fönster ovanför?)
 
S
Ser nu efter att ha läst ditt inlägg noggrannare att det verkar vara runt om vid ytterväggarna.

Fukt är det ju helt klart. Jag tänkte om det var kallras eller liknande från ett fönster som drivit in fukt.

Jag spillde ut ett glas vatten på ovanvåningen i mina föräldrars hus. Torkade upp så gott jag kunde, men visst vatten hade tagit sig in under listen och nu ser det precis ut sådär på denna yta som det gör hos dig.

Möjligt att man moppat med för mycket vatten och att det letat sig in under listen som gjort detta.
 
S Sthlm_ skrev:
Är det runt hela rummet? Eller endast där under elementet (antar att det är ett fönster ovanför?)
Det är längs med hela väggsidorna vid ytterväggarna, inte bara där det är element ovanför men ja det är fönster ovanför elementet.
 
S Sthlm_ skrev:
Ser nu efter att ha läst ditt inlägg noggrannare att det verkar vara runt om vid ytterväggarna.

Fukt är det ju helt klart. Jag tänkte om det var kallras eller liknande från ett fönster som drivit in fukt.

Jag spillde ut ett glas vatten på ovanvåningen i mina föräldrars hus. Torkade upp så gott jag kunde, men visst vatten hade tagit sig in under listen och nu ser det precis ut sådär på denna yta som det gör hos dig.

Möjligt att man moppat med för mycket vatten och att det letat sig in under listen som gjort detta.
Ja, men jag funderar då över att det borde väl vara så även på övriga mellanväggar i lägenheten, inte bara på de yttre väggarna som det är.
 
S
M Maroshka skrev:
Ja, men jag funderar då över att det borde väl vara så även på övriga mellanväggar i lägenheten, inte bara på de yttre väggarna som det är.
Ja precis. Tänkte på samma. Tänker om det kan vara kallare runt ytterväggarna och därför dunstar eventuellt vatten långsammare och ger dessa skador?

Men annars låter det som att det kommer utifrån. Ser ut som ett relativt nytt hus? Gjuten platta som din lägenhet står på?
 
S Sthlm_ skrev:
Ja precis. Tänkte på samma. Tänker om det kan vara kallare runt ytterväggarna och därför dunstar eventuellt vatten långsammare och ger dessa skador?

Men annars låter det som att det kommer utifrån. Ser ut som ett relativt nytt hus? Gjuten platta som din lägenhet står på?
Ja det är ju en tanke faktisk att det är kallare och att det är därför. Det är byggt 2007. Stomme betong
 
  • Textdokument som listar kortfattad byggnadsbeskrivning för ett hus byggt 2007 med betongstomme och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan du ta bort en golvsockel och kolla hur det ser ut bakom?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Bara för att det är svart så måste det ju inte vara mögel.......virke som konstant är fuktigt svartnar det också. Skulle väl nästan kunnat gissa på att det kanske är kallras och luft rör sig utmed golvkanterna. En värmekamera där på vintern kanske skulle avslöja en del?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ta bort en golvsockel och kolla hur det ser ut bakom?
Ja jag funderar på att låta ta loss golvsockel och såga loss en smal remsa om möjligt för att undersidan, eventuellt skicka på mögelanalys om det ser suspekt ut.
 
S Stefan1972 skrev:
Bara för att det är svart så måste det ju inte vara mögel.......virke som konstant är fuktigt svartnar det också. Skulle väl nästan kunnat gissa på att det kanske är kallras och luft rör sig utmed golvkanterna. En värmekamera där på vintern kanske skulle avslöja en del?
Nej jag blev bara nervös när en tidigare hyresgäst här i annan lägenhet med samma typ av fläckar sagt att hon hade mögel. Och vill kolla upp det nu innan köpet blir av nu inom kort.
Fläckarna har inte blivit bättre eller sämre under de tre åren jag bott här, så det är kanske ett bra tecken.
Jag misstänker att det är fukt utifrån pga att det blir ett avbrott med dessa fläckar på listerna där det är en balkong ovanför ute, där under blir det aldrig blött ute.
Kanske bör man ta loss alla lister och täta med silikon eller liknande.
Men fuktkillen (som hyresvärden skickade ut) som gjorde fuktmätningen trodde att det kan vara moppskador.
På en av väggarna där det är så här på golvet är det bara ett litet minifönster 2 meter upp från golvet (lägenheten är delvis under mark på ena sidan). Men det kanske kan bli så ändå?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.