Skall mura en liten mur i trädgården för atts epraera gräsmatta från Parkering med lite höjdskillnad. Och funderar på hur jag sakll beräkna hur många säckar murbruk det går åt. Hitat lite exempel som baserar på m2 mur. Men på en liten mur, och om man kör strängar eller fullfog, om man räknar in bruk för topp sten etc.
Om man inte har murlåda, gör man strängar eller fullfog??.

Min mur kommer byggas med Leca Murblock 190x190 x590 Längd 420cm, Höjd 3 skift plus toppsten, så blir väl som att beräkna 4 skift i praktken. Så totalt skall jag mura 4 x 4,2m lager.
 
K
Kommer du mura allting på samma dag? Och hur ska du blanda bruket, för hand eller tombola?
 
K kniv skrev:
Kommer du mura allting på samma dag? Och hur ska du blanda bruket, för hand eller tombola?
Ja allt på samma dag, Möjligen gör jag toppstenen efteråt.

Har tombola, men även tillgång till större handhållen omrörare. Det komemr ju inte avra extrema mängder, så troligen är det enklast för mig att blanda med omrörare 1-2 säck i taget.
 
K
Jag blandade 2 säckar åt gången i tombola, och murade strängar samt vertikala fogar. Få inte fullfog men inte heller bara sträng.. Något mellanting 😂 Muren var 1,8m + 2,4m, och 7 stenar hög. Gick åt 9 säckar bruk tror jag det var.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
K
Murade med eco blocken dessutom, och fyllde hålrummen med vertikal armering och betong. Så blir den betydligt mer stabil. Gick åt 12 säckar grovbetong till det
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
K kniv skrev:
Jag blandade 2 säckar åt gången i tombola, och murade strängar samt vertikala fogar. Få inte fullfog men inte heller bara sträng.. Något mellanting 😂 Muren var 1,8m + 2,4m, och 7 stenar hög. Gick åt 9 säckar bruk tror jag det var.
Då bör jag landa på ungefär hälften. Köper 5 säckar så bör det räcka. Blird et knappt så är det till toppstenen, så där kan jag pausa:)
 
K kniv skrev:
Murade med eco blocken dessutom, och fyllde hålrummen med vertikal armering och betong. Så blir den betydligt mer stabil. Gick åt 12 säckar grovbetong till det
Absolut bra ide på en hög. Min är ju bar 3 skift varav drygt ett skift är under mark:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.