Hej på er!

Lite halvny på detta forum, vi kommer troligtvis bygga hus om ca 1 år, tomt är mer eller mindre klar, men nu till den stora frågan..vilket hus??
Vi är på jakt efter något i klassisk stil, gillar äldre träkåkar med allt vad det innebär.
har kikat lite på Hjältevadshus, ska på säljmöte med dem näta vecka, för att få lite priser och info, men vi har även kikat på både smålandsvillan och A-hus, men deras basicserie, som är den som ligger i vår prisklass, är för modern för vår smak...

Vi är inga miljonärer så totalkostnaden måste hamna UNDER 2 mkr. Tomten kommer att gå på 100 000 och då är vatten och el framdraget redan.
Vi planerar att fixa kök själva då jag jobbar på Ikea och har bra priser på det där, eventuellt även toalett och golv...Tjänar man mycket på sådana avdrag?

Några tips? vad ligger i vår prisklass?

Hjälp mig med tips och ideér!
 
Kolla även upp Björklidenhus, Älvsbyhus och Lbhus (deras Ugglanserie). De ligger lågt i prisklass i jämförelse med många andra företag.
Ja man tjänar på att utföra endel av arnetet själv. Hur mycket man sparar är olika hos företagen. Hör er för när ni träffar dom.
 
Hur stort hade ni tänkt att bygga? Fiskarhedenvillans Entitan kanske kan vara något, den är lite mer ”klassisk” i stilen än t ex Björklidenhus och Älvsbyhus (tycker jag då). Vet dock inte riktigt vad den landar på nyckelfärdig, de redovisar väl bara byggsatspriserna på hemsidan.
 
Hej! Titta på Eksjöhus Lyckan som ska hamnar under 2mkr. Man får en bra avdrag om man väljer bort någonting eller gör någonting själv.
 
Vi bygger ett hus i klassisk stil. Det heter Korsgården och kommer från Bra Hus, dom har även fler andra hus i den stilen. Det har ju så klart flera andra husfirmor också t.ex. Fiskarheden, Faluhus, men jag tycker då inte Eksjöhus lyckan, Lbhus, Älvsbyhus eller Björklidens Favorit serie är direkt klassiska, snarare moderna.
Man brukar inte spara alls så mycket som köket är värt om man väljer bort det. Du får kanske halva värdet i avdrag.
Hur stort hus har ni tänkt?
Beror ju på vilken standard man vill ha, hur stort man vill ha och hur mycket man kan göra själv om man ska komma under 2 miljoner.
 
plitte skrev:
Hur stort hade ni tänkt att bygga? Fiskarhedenvillans Entitan kanske kan vara något, den är lite mer ”klassisk” i stilen än t ex Björklidenhus och Älvsbyhus (tycker jag då). Vet dock inte riktigt vad den landar på nyckelfärdig, de redovisar väl bara byggsatspriserna på hemsidan.
Jaa, Entitan är ljuvligt! men jag har noll koll på vad de tar för totalentreprenad så jag vet inte alls om det ligger inom våra ramar...? har inte lyckats få tag i någon som kan ge mig svar heller men skam den som ger sig;-)
 
eep04gkn skrev:
Kolla även upp Björklidenhus, Älvsbyhus och Lbhus (deras Ugglanserie). De ligger lågt i prisklass i jämförelse med många andra företag.
Ja man tjänar på att utföra endel av arnetet själv. Hur mycket man sparar är olika hos företagen. Hör er för när ni träffar dom.
Har kikat på Älvsbyhus, men vi har goda vänner som byggt ett av deras hus, och där känns verkligen standarden låg, knarrigt, extremt lyhört osv...
Har fått för mig att isåfall smålandsvillan ligger snäppet bättre, även om de kanske inte har drömhusen...
LBhus ska vi träffa längre fram och björklidenhus ska jag genast kika på!
Tack!
 
Rutger skrev:
Vi bygger ett hus i klassisk stil. Det heter Korsgården och kommer från Bra Hus, dom har även fler andra hus i den stilen. Det har ju så klart flera andra husfirmor också t.ex. Fiskarheden, Faluhus, men jag tycker då inte Eksjöhus lyckan, Lbhus, Älvsbyhus eller Björklidens Favorit serie är direkt klassiska, snarare moderna.
Man brukar inte spara alls så mycket som köket är värt om man väljer bort det. Du får kanske halva värdet i avdrag.
Hur stort hus har ni tänkt?
Beror ju på vilken standard man vill ha, hur stort man vill ha och hur mycket man kan göra själv om man ska komma under 2 miljoner.

Guuud vilket vackert hus ni bygger! Har skickat ett PM till dig! :)
Vi är mest inne på ett 1,5 plans hus eller nåt åt det hållet... behöver inte vara så jättestort egentligen, men runt 120-150 kvm kanske...
Måste i vilket fall ha 4 rok.
Finns ju många alternativ med oinredd övervåning, men frågan är om vi nånsin skulle få tummen ur och fixa den själva sen...
 
vi ska bygga med A-hus deras basic 2 och vi kommer hamna under 2 milj utan tomt. avdrag för kök ca 25000:- , för vitvaror 25000:- och golv 20000:- vi kommer bara att köpa stommrest. men vi har valt till ryggåstak i vardagsrum och kök så det blev +-0 med köket. man kan inte välja bort speciellt mycket på basic. där av namnet.

/// Nenne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.