S
Om jag var du skulle jag skynda långsamt och säkerställa att allt görs by the book.

Googla, bygga balkong brf så ser du vilka steg som krävs för att det ska bli verklighet.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Om jag var du skulle jag skynda långsamt och säkerställa att allt görs by the book.

Googla, bygga balkong brf så ser du vilka steg som krävs för att det ska bli verklighet.
Tror du det kan finnas risker? Att man luckrar upp fasaden, får in fukt osv? Kanske blir betalningsskyldigh om nåt blir dåligt? Det är jag lite rädd för. Skulle varit bättre om det var föreningens initiativ kanske.
 
S
Daniella75 Daniella75 skrev:
Tror du det kan finnas risker? Att man luckrar upp fasaden, får in fukt osv? Kanske blir betalningsskyldigh om nåt blir dåligt? Det är jag lite rädd för. Skulle varit bättre om det var föreningens initiativ kanske.
Finns väl risker med allt. Men tänkte mer på formalian då det ska fattas beslut på stämmor osv.

Sen är det väl rent tekniskt så att det är föreningen som ansöker om bygglov och även bygger balkongen (då det är föreningens fastighet och de ansvarar för ytterväggarna). Sen att balkongen bekostas av dig som nyttjar lägenheten och den framtida balkongen är en annan femma. Men här finns det säkert folk som har bättre koll än mig här på forumet.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Daniella75 Daniella75 skrev:
Varför skulle inte förening gå med på det menar du? Vad skulle anledning vara att inte godkämna ?
Otroligt mycket arbete som styrelsen ska göra gratis på sin fritid.
 
  • Gilla
Modski och 1 till
  • Laddar…
Daniella75 Daniella75 skrev:
ordförande sa att om jag får bygglov sätrer dw sig inte emot. Läget dör min lgh ligger drabbar ingen negativt om jag får en balkong. Men oklart om de haft årsstämma
Titta om du kan få fram protokoll så kan du se vad som beslutats. Sedan tror jag att det måste vara ett detaljerat underlag för att stämman ska kunna ta ett beslut tex färdigt bygglov, kostnader mm. Fråga styrelsen hur du ska gå till väga.
 
Daniella75 Daniella75 skrev:
Jag är den ende utan balkong i huset o ingen lägenhet skulle få skugga av min balkong
Läser jag dina andra inlägg så är huset nybyggt. Vad är anledningen till att din lgh är den enda som inte fick balkong? Posta en bild på fasaden så kanske någon kan ge ett utlåtande om det ens är rimligt att bygga balkong i efterhand.
 
S Sthlm_ skrev:
Finns väl risker med allt. Men tänkte mer på formalian då det ska fattas beslut på stämmor osv.

Sen är det väl rent tekniskt så att det är föreningen som ansöker om bygglov och även bygger balkongen (då det är föreningens fastighet och de ansvarar för ytterväggarna). Sen att balkongen bekostas av dig som nyttjar lägenheten och den framtida balkongen är en annan femma. Men här finns det säkert folk som har bättre koll än mig här på forumet.
Här finns lite som TS kan läsa.
https://www.bostadsratterna.se/aemnen/b/balkongbygge
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eftersom detta är en jätteapparat och knappast involverar någon ekonomisk vinst kanske det är enklare att sälja lägenheten och köpa en grannlägenhet som redan har balkong. Eftersom detta är den enda lägenheten som saknar balkong i huset?
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Bygglov, offerter, avtal, eventuellt godkännande på en eller kanske två stämmor, bygga balkong mm kommer att ta tid. Jag skulle tro det går snabbare och blir billigare att få en balkong om du byter lgh.
Hur stor är föreningen säljs det ofta lgh?
Hur mycket dyrare var en lgh med balkong från början? Borde gå att få fram eftersom det är ett nytt hus?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K
Vi byggde balkong på vår gamla lägenhet, men då byggdes det för alla lägenheter i hela huset. Bygglov osv hanterades av föreningen då, men tror vi betalade va 160-170k.
 
  • Gilla
Daniella75
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vi byggde balkong på vår gamla lägenhet, men då byggdes det för alla lägenheter i hela huset. Bygglov osv hanterades av föreningen då, men tror vi betalade va 160-170k.
Att föreningen bygger balkonger till alla lgh har varit ganska vanligt senaste åren. Många hus där jag bor som fått tillkommande balkonger. Problemet för TS tror jag är att det är lika mycket förberedande arbete för endast en balkong. Priset för en balkong tror jag blir orimligt dyrt.
 
  • Gilla
Daniella75
  • Laddar…
K
Jag tror också det kommer bli för dyrt. Men jag gav åtminstone TS halva svaret så TS fick en uppskattning av kostnaderna
 
  • Gilla
Daniella75
  • Laddar…
Det är som många varit inne på rätt många steg.

Du har tydligen fått ett preliminärt besked från styrelsen att det är ok. Innan du faktiskt bygger behöver du ha skriftligt beslut om detta. Om det inte finns ett protokollfört beslut, så kan föreningen kräva återställande om flera år från nu.

Du bör ha ritningar och konstruktionsberäkningar som underlag för föreningens beslut.

Föreningen bör ev ändra andelstalen (egentligen inte ditt problem). Balkonger ligger oundvikligen på föreningens underhållsansvar. Därför bör andelstalet spegla detta, så att man medverkar till framtida underhållskostnader. Balkonger är extremt dyra den dag ett ”totalunderhåll” behövs.

OM andelstalen behöver ändras, så kan det vara lätt. Men i många fall är det en extremt komplicerad process för styrelsen.

Jag skulle nog börja med en prel. diskussion med bygglovsavdelningen. Det kan ju finnas goda skäl till att just din lägenhet saknar balkong. Gäller att hitta ev stopp innan projektet blivit för dyrt. Du bör nog parallellt ta in någon prel. kostnadsuppskattning för själva bygget. Det kan vara orealistiskt dyrt. Jag skulle inte bli förvånad om enstaka balkong kostar 500 000 - en milj. Till det får du lägga på arkitekt och ingejörskostnader (konstruktionsberäkningarna).

Som sagt det är troligen mycket enklare och billigare att byta lägenhet.
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Läser jag dina andra inlägg så är huset nybyggt. Vad är anledningen till att din lgh är den enda som inte fick balkong? Posta en bild på fasaden så kanske någon kan ge ett utlåtande om det ens är rimligt att bygga balkong
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom detta är en jätteapparat och knappast involverar någon ekonomisk vinst kanske det är enklare att sälja lägenheten och köpa en grannlägenhet som redan har balkong. Eftersom detta är den enda lägenheten som saknar balkong i huset?
K kniv skrev:
Vi byggde balkong på vår gamla lägenhet, men då byggdes det för alla lägenheter i hela huset. Bygglov osv hanterades av föreningen då, men tror vi betalade va 160-170k.
Oj det var ganska dyrt. Tog det lång tid?
 
D DE73 skrev:
Bygglov, offerter, avtal, eventuellt godkännande på en eller kanske två stämmor, bygga balkong mm kommer att ta tid. Jag skulle tro det går snabbare och blir billigare att få en balkong om du byter lgh.
Hur stor är föreningen säljs det ofta lgh?
Hur mycket dyrare var en lgh med balkong från början? Borde gå att få fram eftersom det är ett nytt hus?
Ja så kanske det är. Bara det att jag förlorar nog på det med mäklararvode och ev mer lån då deras lägenheter ligger högre upp vilket brukar va dyrare. Jag måste då också kanske amortera mer än idag osv men ja kanske en dum idé kanske inte värt med balkong trots allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.