Har enskilt vatten i huset med tillhörande vattenfilter, detta filter står i krypgrunden på huset (halvt nedgrävt i en behållare)

Funderar på att installera ett vattenlarm typ detta http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23662860

MEN grejjen är ju att jag vill att larmet skall bryta vattenpumpen för inkommande vatten (3-fas med motorskydd), finns det några färdiga lösningar på detta alt. går det att fnula ihop något, typ att låta avantående larm styra ett relä som bryter strömmen till inkommande vattenpump?

Nån som har nån bra ide?
 
Jag har använt ljudsignaler några gånger för att styra relän, det är bara att få upp signalen till runt 5 volt, sen så behövs det bara ett par 74-xx kretsar för ett par tior för att få signalen låst och inte står och slår av och på pumpen i takt med att larmet piper. :D

Men å andra sidan.. När du ändå är i farten är det ingen ide att köpa det där larmet, då är det bättre att bygga helt själv, det där är bara en primitiv restistansmätare.
 
Roger Spontare skrev:
Jag har använt ljudsignaler några gånger för att styra relän, det är bara att få upp signalen till runt 5 volt, sen så behövs det bara ett par 74-xx kretsar för ett par tior för att få signalen låst och inte står och slår av och på pumpen i takt med att larmet piper. :D

Men å andra sidan.. När du ändå är i farten är det ingen ide att köpa det där larmet, då är det bättre att bygga helt själv, det där är bara en primitiv restistansmätare.

Nu är inte jag så himla bevandrad i EL vad är 74-xx kretsar?

Vad tycker du att man skall använda som givare som är bättre än Classe grejjen?
 
Det är elektronikkretsar som oftast utför enkla digitala operationer. Det går ju iofs också att lösa på flera andra förhållandevis enkla sätt..

Jag vet inte om det finns något jättekänsligt relä som klarar att klicka på bara ljudsignalen.. Då kan ju det relät styra ett annat som klipper styrsignalen till det första relät och skickar på en konstant spänning på styrningen istället.

Eller var tanken att pumpen skulle starta igen när vattnet var borta? Jag förstår inte riktigt vad du ska göra.

För då måste kanske jämna ut ljudsignalen med en diod & kondensator innan du går vidare. Men som sagt, börjar man pilla så här, då är det lika bra att bygga en egen fuktdetektor också..

Det finns säkert nån färdig lösning för större pengar, trodde du var ute efter en billig fnullösning för ett några tior, men kan du inte elektronik så blir det ju bökigt.
 
Roger Spontare skrev:
Det är elektronikkretsar som oftast utför enkla digitala operationer. Det går ju iofs också att lösa på flera andra förhållandevis enkla sätt..

Jag vet inte om det finns något jättekänsligt relä som klarar att klicka på bara ljudsignalen.. Då kan ju det relät styra ett annat som klipper styrsignalen till det första relät och skickar på en konstant spänning på styrningen istället.

Eller var tanken att pumpen skulle starta igen när vattnet var borta? Jag förstår inte riktigt vad du ska göra.

För då måste kanske jämna ut ljudsignalen med en diod & kondensator innan du går vidare. Men som sagt, börjar man pilla så här, då är det lika bra att bygga en egen fuktdetektor också..

Det finns säkert nån färdig lösning för större pengar, trodde du var ute efter en billig fnullösning för ett några tior, men kan du inte elektronik så blir det ju bökigt.

Tanken var att bryta vattenpumpen helt vid läckage för då är det översvämmning i krypgrunden!

Och sedan åtgärda felet typ ett brustet rör trasig ventil...

larmet skall altså klippa pumpen och ej återstarta, det får göras manuellt.
 
Tja.. Finns det nåt jättekänsligt relä som kan reagera minsta lilla på ljudsignalen så ska du nog klara dig på classegrejjen, en diod, en kondensator och två-tre reläer, varav ett som högspänningen går igenom. :)

Förstod du vad jag menade med att det andra relät skulle återkoppla till det första?


Finns det inget sånt jättekänsligt relä måste det till en transistor också. Och då är det lika bra att skippa klasseprylen helt som sagt och göra en fuktdetektor direkt med transistorer. Och den delen kan jag inte säga på rak arm hur du ska göra utan att grotta ner mig, det var ett tag sen jag sysslade med sånt här. Men det kanske finns någon annan på forumet som kan.

Men det är möjligt att det kan gå utan transistor, det brukar pipa rätt högt om sådana där larm.
 
Det där är ju nästan precis vad jag sa, fast fusk. ;)

Men där får han ju ingen manuell återställning som han ville, men det går ju att ordna med ytterligare ett reläkort om relät har två ingångar.
 
eller en enkel hållkrets med ett relä/kontaktor
 
Nu var ju iofs mitt svar relaterat till vad du skrev innan du totalt ändrade din post från massa lösa delar från Kjell till den där prylen.. :D Kolla postningstiderna.
 
jag kom på att det säkert hade blivit för bökigt för trådskaparen, krävdes 9 volt och 12 volt, om man inte hade ändrat det med lite motstånd mm...

Förlåt Roger
 
Har en sådan pump i en brunn för dräningering... Problemet är att jag satte en för smal brunn så flottören fastnar (antingen på väg upp = pumpen startar inte, eller på väg ner = pumpen stannar inte)... Jag har en kapacitativ givare i min brunn men lite problem med att ställa in denna :) Ska be polaren som satte in det hela kolla lite närmare på det...

Mvh Tobbe G
 
Kom på en annan lösning ett brytande tidrelä...

Altså....pumpen är igång c:a 3min varje gång den fyller hydroforen

Finns det något relä som låt oss säga bryter strömmen om pumpen är igång mer än 5 min och inte återställer automatiskt??
 
Den lösningen kommer väl bara att fungera om läckaget är större än pumpens kapacitet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.