Modulenthus Ref 8355

Bor i ett Modulenthus byggt 2004, har efter endast tre år fått mögel i krypgrund som analyserats, "Mögelsvampshyfer Rikligt". Har drivit ärendet mot totalentrepenör och modulenthus sedan September - 2007 utan resultat ingen vill ta ansvar och de skyller nu på varandra, totalentrenör att de byggt grunden enligt anvisningarna (från Modulent) och Modulent att de inte har byggt eller är ansvarig för grunden. En bidragande orsak är den bristfälliga dräneringen där det på en gavel (västra) har fritt vatten i grund efter en regnskur.

Badrum, redan efter ett år började fogar i kakel spricka runt golvbrun i dusch, åtgärdades med återfogning efter garantibesiktning, ett år sendare spricker det igen och förvärras och omfattar nu 40% av golvytan. Modulenthus har vid påtryckninar anvisat att de vill åtgärda men ännu inget resultat, den palenerade åtgärden är att reparera fogarna. Har protesterat och vill ha utfört åtgärd mot grundproplemet som eventuellt är svikt i golv. Modulenthus behandling av ärendet är minst sagt förbluffande med kommentarer "Någon gång får man ta ansvar för eget hus".

Till Modulenthus, vad är er åsikt på den dårliga kvalitet ni leverar och Er uppföljning av garanti besiktningar?

Övriga: Jag har för avvsikt att driva ärent så långt det är förnuftigt, är det någon som har erfarenhet från liknande rättsfall?

Har en tomt som jag har för avvsikt att bygga ett hus till på men en sak är säker, det blir inget Modulenthus...

Starkt missnöjd Kund.:mad:
 
Hej Tårtan!

Har nu pratat med vår entreprenad chef. Tydligen har Modulenthus kommit överens med dig Jan om att åtgärda klinker problemet. Grundproblemet har jag inget svar på. Du ska driva ärendet vidare mot totalentreprenören. Vår byggledare säger att det beror på att det varit för hög relativ fukthalt när volymerna ställdes på grunden. Detta torkas ut med en byggfläkt i ett par dagar.

Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
 
Martin


Badrum, vi är inte överens om hur ni skall åtgärda klinker problem. Jag kräver att reparationen blir utfört fackmannamässigt enligt besiktnings protokoll daterat 2006-06-25: ”Svikt klinkergolv runt golvbrunn”. Den första reparationen gjordes inte enligt besiktning protokollets anvisningar något jag nu kräver för att förhindra återkommande problem. Vore intressant att höra er förklaring på varför ni inte följer era åtaganden enligt den 2-åriga garantin och utför reparationer enligt besiktnings protokoll?

Krypgrund, riktigt att det är entreprenad entreprenören här är ansvarig men dräneringar och grund konstruktion är utfört enligt era anvisningar och entreprenören vill då kräva skadestånd från er, varför ni blir inblanda här också, rätta mig om jag har fel. Utgår från att ni har missförstått konstruktionen när ni rekommenderar en byggfläkt ”i ett para dagar”, det är en självventilerande grund där den relativa fuktigheten variera med fuktigheten utomhus. Er byggfläkt vill ej heller åtgärda det vatten läckage i krypgrund som uppstår vid varje regnskur. Från entreprenören kräver jag:

• Åtgärd på grundmurens hålfot runt hela huset för att förhindra fritt vatten i grund vid en regnskur.
• Mögel sanering av krypgrund.

Inga orimliga åtgärder. Huset ligger optimalt; högt, blåsigt på en väldränerande sandås med mark som lutar från huset på alla sidor, min fråga till er får bli:

1.Varför bygger ni era hus på en högrisk konstruktion som självventilerande krypgrund?
2.Vad anser ni att ni har för ansvar när Er rekommenderade krypgrunds konstruktion efter redan 3-år är mögelskadad?

Hälsningar
Jan
 
Hej Tårtan!

Jag kan bara referera till vår entreprenadavdelning som säger att Modulenthus haft kontakt med dig och att vi ska åtgärda klinkern i badrummet.
Grund problematiken kan jag inte kommentera eftersom jag inte varit på plats. Jag refererar även där till vår entreprenadavdelning som varit på plats hos dig.


Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
 
Martin

Den förslagna metoden med att foga om vill inte åtgärda orsaken till klinkerproblemet, jag kräver att svikt i golv åtgärdas enligtbesiktnings protokoll. Utför era skyldigheter, tack!!

Det är felaktigt påstående att er entreprenad avdelning har besiktigat mögelskadorna i grund, konstigt nog visar ni inget intresse heller. Det är för mig obegripligt att ni kan nonchalera mögelskador på ert endast 3-år gamla hus. Oavsett om det inte är ni som byggt grunden måste väl ett (tidigare) välrenommerat företag som Modulenthus ha en kvalitetskontroll av grunden där ni bygger er hus? Bygger ni ert hus på vad som helst? Att ni inte tar något ansvar när ni uppfört ert hus på en undermålig grund är för mig oförstående!

Med mina tråkiga erfarenheter vill uppmana alla läsare att undvika hus från Modulenthus och Finndomo koncernen.

Jan
 
Hej Jan!

Jag förstår din reaktion. Som du säkert förstår kan jag inte svara mer än vad jag gjort. Efter ditt inlägg har jag kontaktat vår entreprenadavdelning. Ni kommer inom kort bli kontaktad av byggledare.


Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
 
Tack Martin, då väntar jag på bli kontaktad.

Vill samtidigt önska Gott nytt år och meddela att ni tilsammans med er totalentrepenör är anmälda till ARN på grund av bristfällig uppförande av byggnad.

Mvh
Jan
 
Det här ämnet är flyttat från "Diskutera med hustillverkare" (därav inläggen från Modulenthus). Enskilda ärenden diskuteras ej med hustillverkarna, bara allmänna frågor.
 
Där strök vi modulenthus från vår lista.
Skall det vara så svårt att hålla en kund skadesfri?
Åtgärda skadorna först, innan dom blir värre.
Sedan så kan ni ta diskussionen om vem som skall betala.
Kunden skall absolut inte betala en krona till.
Vad händer om någon i familjen får mögel allergi?
Betalar ni ersättning till familjen då för att ni inte fick tummen ur inom rimlig tid?
 
Detta är ju ett ständigt återkommande problem med krypgrund. En krypgrund innehåller luft och luft innehåller fukt. Alltså är det väldigt stor risk att fukten sätter sig i huset! Själv skulle jag aldrig bygga med krypgrund och hoppas att andra också får upp ögonen för det här torftiga byggsättet!
 
Håller med, bygg inte med krypgrund.

Har själv gjort det, med till följd att den nya ägaren fick montera en fläkt...
Det tycker jag är synd.

Hus tillverkare vill ju tjäna pengar, och oftast så går det för fort, torktiderna blir i dessa fall lidande...

Skulle vara kul att ett husbyggar företag bli fällda i domstol för att ha orsakat mögelallergi.

Detta är inte på någon sett förknippat med Modulenthus, jag saknar information om hur detta bygge har gått till, och vill inte på någon sett klanka ner på någon av parterna.

Min egna erfarenhet av byggbranchen är att privat personer och byggföretag inte pratar samma språk. Man måste alltid ta hänsyn till kundens kunnande när man skriver en offert eller kontaktar kunden.

Själv så försöker jag alltid beskriva arbetet utifrån kundens tekniska kunnande. (jobbar själv som elektriker)
 
Hej!

Haha, vilken bra reklam för modulenthus....
Visst, alla kan göra fel. Det som är intressant är hur man rättar till det, eller inte.

Tårtan, håll oss uppdaterade!

/Henrik
 
Håller med ovanstående, håll oss uppdaterade :) o lycka till, guldåren är över för hustillverkarna, det blir snart bistrare tider när kunden hamnar mer i fokus.

Modulent och framförallt krypgrund är strukna från vår lista nu iaf
 
Hej

Roligt med många inlägg!!!! Tack för ert stöd.

Krypgrund
Överensstämmer med er, bygg eller köp aldrig hus på krygrund ett starkt råd från en som drabbats. Ni vill förr eller senare få skador eller ekstra utgifter för reparation, ombyggnad eller driftskostnad för avfuktare.

Skall försöka förklara konstruktionen: Murade Leca stenar ca 1m högt i grund, 60cm under jord, foten på muren är ej dränerad / vinklad och regnvatten blir stående på foten och rinner inn i grund. Åtgärd; gräva upp mura "Hålfot"/vinkel, asfalt på kant så vatten rinner av, ny ISODRÄN dräneringsskivor runt om grund, avrinnings list ovan för skivor etc.

I krypgrund, huset byggt högst upp på väldränerad och blåsig sandås, mark täckt med plastfilm, inget organiskt material ventilation har hållits rena - damsugit, rensat från gräs etc inget material eller byggnad som hindrar ventialtion och marken sluttar från huset. Alltså bästa förutsättningar för en krypgrund. Åtgärd; kommer att göra om till en "Varmgrund" där marken isoleras, ventialtion täcks igen och atmosfären kontrolleras. Har inte bestämt vilken metod som skall användas, eventuellt börjar jag med endast utsug, alternativt TRYGGHETSVAKTEN eller sista utväg får bli en avfuktare.


Status:
Efter 4-mån har Modulenthus gått med på att reparera fogar i badrum och efter mycket tjat har den lokala snickaren erbjudit sig att "stötta upp" golvet mera för att reducera svikten. Själv kommer jag sen att installera duschkabin då träbjälklag, kakel och dusch inte går ihop. Eventuella sprickor i fogar vill sedan inte utgöra någon nämvärd skönhetsfel eller risk. Kommer sedan att lägga ned ärendet.

Krypgrund; Ärendet ligger hos ARN, skall komplettera med kostnads underlag etc sedan kommer ärendet att behandlas, här vill jag yrka på skadestånd för repartions kostnader som uppskattas till 100 000 kr.

Ärendet ligger också hos rättshjälp hos hemförsäkringen men har där liggat sedan 30th November trots flera påtryckningar.....inte imponerande, försäkrings bolaget heter Aktsam som är underförsäkrade i Trygghansa.

Modulenthus borde vara mer rädd om sitt rykte och ha större kontroll på hur husgrunden byggs, när skadan är skedd vill möglet finnas på deras hus!

Arbetar själv i en bransh där vi har hård kontroll på kontraktörer som utför en tjänst/transport åt oss för inte vårt företag skall utsättas för skador och dårligt rykte. Om skadan skulle ske gör vi allt som vi kan för att reducera skador, assistera och förnuftig kompensation. Modulenthus har inte förstått detta.....
 
Tack och lov för att den här typen av forum finns. Konstigt att hustillverkarna blir så intresserade av att hjälpa till när det helt plöstligt finns risk att andra skall få reda på hur de beter sig. Vi strök också bort Modulenthus från vår lista av följande anledningar:
- Krypkrund
- Delad entreprenad på grunden. Undrar varför Modulenthus inte vill ta med grunden i totalentreprenaden? Jag tror vi vet svaret...

Lycka till Tårtan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.