Hej allesammans!

Vi har fått ärva en äldre klippo vid namn 2184. Jag tänkte jag ska ge den lite kärlek med ny olja, tändstift, nytt filter och renovera förgasaren. Den är med drivning och har lite slitna däck, så förmodligen blir det nya däck med. Den har en 4 hästars Briggs motor som heter Max. Vad jag förstått är modellen från sent 80-tal.

Nu till frågan.

Den har en lite tråkig knivtallrik undertill och är av 21" bredd. Jag tänkte jag ska köpa en ny kniv till den. Jag har spanat in en 21" (53cm) crosscutkniv som ser lättslipad och fin ut. Lämpar sig denna kniv till den här modellen?
 
  • Närbild på modell- och typetikett på en Briggs gräsklipparmotor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre röd gräsklippare med gul drivmekanism och sliten knivtallrik ligger upp och ner för underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand i blåa handskar som håller en demonterad förgasare från en Briggs gräsklipparmotor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart 53 cm klippokniv för gräsklippare, modell Kniv Klippo Cross-Cut 53cm Comet, Pro21, på produktinformationssida med pris och omdömen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du nämner Klippo modellnummer "2184". Får jag fråga - vad sitter det för kniv på klipparen idag? Jag ska inte påstå att det är en djungel vad beträffar "söknummer" till B&S motorer uppdelat på "model + type + code" då det mig veterligen bara suttit RAKA knivar, CROSS CUT knivar och KNIVTALLRIKAR på motorerna. Enl mig är cross cut kniven mest hållbar, fullt slipbar och ger bäst klippresulat. Den raka kniven är lika lätt att slipa och ger nästan lika bra klippresultat. Har personligen aldrig ägt en klippare med "knivtallrik" så den kan jag faktiskt inte uttala mig om.

På maskinerna med raka knivar resp cross cut knivar kan man byta knivar som man själv vill om jag inte minns fel. Dvs på en motor med rak kniv kan man byta till coss cut och vise versa. Däremot kräver en motor med knivtallrik just en knivtallrik då höjden på själva tallriken är olika jämfört med den raka kniven/cross cut kniven. Men detta är bara vad jag vill minnas. Har som sagt aldrig ägt en B&S med knivtallrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.