Har en fundering.

Vi har en bostad där man har mekanisk frånluft med fläkten ute på taket.

Frågan är då vardagsrum och kök är öppen planlösning. Där man hämtar via fresh 90 luft utifrån. I köket sitter frånluftsdonet.

Det andra frånluftsdonet sitter i badrummet.

I de två sovrummen sitter fresh 90 med friskluft in.
Men då sovrumsdörrarna oftast är stängda så blir där sjukt dålig luft i dessa rum.
Utanför sovrummen går kanalen till köket.
Jag har två val.
Såga upp galler i dörrarna eller vad tror ni om att såga upp till kanalen med frånluft och sätta ställbara don så man kan få ner flödet rejält i sovrummen.

I min tankegång bör detta fungera vad tror ni?
 
P piggelin_swe skrev:
Har en fundering.

Vi har en bostad där man har mekanisk frånluft med fläkten ute på taket.

Frågan är då vardagsrum och kök är öppen planlösning. Där man hämtar via fresh 90 luft utifrån. I köket sitter frånluftsdonet.

Det andra frånluftsdonet sitter i badrummet.

I de två sovrummen sitter fresh 90 med friskluft in.
Men då sovrumsdörrarna oftast är stängda så blir där sjukt dålig luft i dessa rum.
Utanför sovrummen går kanalen till köket.
Jag har två val.
Såga upp galler i dörrarna eller vad tror ni om att såga upp till kanalen med frånluft och sätta ställbara don så man kan få ner flödet rejält i sovrummen.

I min tankegång bör detta fungera vad tror ni?
Lämna sovrumsdörrarna lite öppna eller ett galler i dörren är vanligast/enklast.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lämna sovrumsdörrarna lite öppna eller ett galler i dörren är vanligast/enklast.
Fast det är enormt enkelt att sätta don i respektive rum. Frågan är om jag missat något?
Det borde ju fungera
 
Kanske ventilerad tröskel till sovrummen?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P piggelin_swe skrev:
Fast det är enormt enkelt att sätta don i respektive rum. Frågan är om jag missat något?
Det borde ju fungera
Hur menar du med sätta don?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur menar du med sätta don?
Vanliga ventilationsdon som är justerbara.
 
P piggelin_swe skrev:
Vanliga ventilationsdon som är justerbara.
Hur och var, jag hänger inte med ?
 
man brukar inte blanda de bägge i samma rum, enbart tilluft i sovrum !
Jag har själv lite liknande problem och tänker mig att öka på min frånluft genom att sätta en frånluft i hallen utanför sovrummen så jag tycker du gör både och, sågar en spalt i dörren och sätter en frånluft i hallen allt för att den luft som kommer in skall cirkulera på fler kvadrat
Om man skulle göra som du tänker så tror jag problemet är att luften som kommer in ventilen sugs direkt längs taket och sugs ut och ger inte den luftrörelse som man vill åt
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.