Vi ska bygga hus, de som ska bygga huset ska enbart göra grunden och färdigt utvändigt.

I kontraktet står det att jag ska bestå med 2x16A. Bör jag pratade med dom så sa de att det var handskar.

Det står redan ett garage på tomten med el, elen kommer från grannen.

Men vi tänkte dra el från garaget till bygget.

I garaget finns det 9 säkringar blandat 10 och 16 ampere. 3 av dem går till ett 3 fas uttag på 16 ampere.

Räcker det att dra en gummikabel till ett byggskåp från 3 fas uttaget?

Hur mycket behöver dom? Vad är mina möjligheter?

Tillfällig el är inte ett alternativ då det ska dras över en halv kilometer.
 
Dom ska ha el, ingen tvekan om det för att bygga ett hus. Bara dra fram en kabel 16 amp och sätt upp en byggcentral ca 5 meter från tänkt hus , dom får hämta sin el från byggcentralen med egna kablar/sladdar, så är det klart med elen.
 
J jonaserik skrev:
Dom ska ha el, ingen tvekan om det för att bygga ett hus. Bara dra fram en kabel 16 amp och sätt upp en byggcentral ca 5 meter från tänkt hus , dom får hämta sin el från byggcentralen med egna kablar/sladdar, så är det klart med elen.
Var ska jag dra 16A kabeln från?
3fas uttaget?
 
C Chariz skrev:
Var ska jag dra 16A kabeln från?
3fas uttaget?
Jepp de sitter väl ett rött 16 amp uttag där med 5 hål i. Bara plugga in en kabel och dra fram.
 
J jonaserik skrev:
Jepp de sitter väl ett rött 16 amp uttag där med 5 hål i. Bara plugga in en kabel och dra fram.
Typ en sån här?
 
  • Portabel byggcentral från Brennenstuhl med två röda och fyra blå eluttag, på Clas Ohlson webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ sånt här: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/byggcentral_32a_malmbergs/1204059838

Hur långt är det från grannens el-mätare till garaget? Från garaget till bygget? Viktigt att kolla upp att grannen har tillräckligt stora huvudsäkringar vid el-mätaren för att strömmen ska räcka till er båda. El-nätsbolaget kommer heller inte att tycka om lösningen. När ska ni skaffa permanent el? Har ni räknat på kostnaden för det? Varför är det så långt att skaffa tillfällig el den riktiga vägen om grannen har el?
 
Redigerat:
Nja det ska vara en med ett glasklart lock på och säkringar. Den har inga säkringar.
 
J Josth skrev:
Typ sånt här: [länk]

Hur långt är det från grannens el-mätare till garaget? Från garaget till bygget? Viktigt att kolla upp att grannen har tillräckligt stora huvudsäkringar vid el-mätaren för att strömmen ska räcka till er båda. El-nätsbolaget kommer heller inte att tycka om lösningen. När ska ni skaffa permanent el? Har ni räknat på kostnaden för det? Varför är det så långt att skaffa tillfällig el den riktiga vägen om ni grannen har el?
Jag vet faktiskt inte varför det är så långt. Ja, den permanenta eldragningen kommer dröja lite för de behöver förstärka. Men kostnaden för den var standard. alltså 54tkr
 
O
C Chariz skrev:
Hur mycket behöver dom?
Det finns det ingen här som kan svara på så det behöver du fråga dem.

Krasst sett fungerar det så här:

Din granne har en anslutning till elnätet. De har troligtvis en serviskabel som är dimensionerad för maximalt 25A. Därefter har de valt ett abonnemang som kan vara 25, 20 eller 16 ampere som begränsar den största maximala belastningen.

Den ström dina byggare skall ta ut måste alltså tillsammans med den ström din granne förbrukar ligga under den nivå som huvudsäkringen tillåter, och även om man tillfälligt höjer säkringen så måste det troligtvis ligga under 25A.

Är det en landbruksfastighet kan de däremot ha en kraftigare service och en högre huvudsäkring.

Poängen är i varje fall att oavsett hur många byggcentraler, grendosor och uttag du än sätter upp så är det inte anslutningsmöjligheterna som är begränsningen utan den totala strömförbrukningen. Du behöver alltså snacka med byggarna för att förstå ungefär vad de skall koppla in och hur mycket ström det kommer att dra. Sedan behöver du snacka med din granne och förstå vilken huvudsäkring de har samt ungefär hur mycket kapacitet det finns utöver deras basbehov.

Det är inte alls säker att det går ihop och då har du inget annat alternativ än att planera om ditt bygga. Jag utgår från att du inte bygger ett passivt hus off-grid utan kommer att ansluta det till elnätet senare. Så eventuellt kanske det är det första du behöver göra, det vill säga: Låta dra fram servisledningen den där en och en halv kilometerns så att du kan få tillfällig el direkt ifrån elnätet snarare än att tjuva på grannen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
C Chariz skrev:
Jag vet faktiskt inte varför det är så långt. Ja, den permanenta eldragningen kommer dröja lite för de behöver förstärka. Men kostnaden för den var standard. alltså 54tkr
Skaffa en kabel för 16 amp och en byggcentral sä blir det bra. Det är sommar nu och igen värme behövs, bara lite handverktyg och dessa är med stickpropp, bäst är att få upp yttrväggaran och sätta ett mätarskåp där, om det inte ska vara ett markskåp. Du har några månder på dig innan vintern kommer, för att få in permanent el, Hur lång skarvkabel behöver du.
 
C Chariz skrev:
Jag vet faktiskt inte varför det är så långt.
J jonaserik skrev:
Skaffa en kabel för 16 amp och en byggcentral sä blir det bra. Det är sommar nu och igen värme behövs, bara lite handverktyg och dessa är med stickpropp, bäst är att få upp yttrväggaran och sätta ett mätarskåp där, om det inte ska vara ett markskåp. Du har några månder på dig innan vintern kommer, för att få in permanent el, Hur lång skarvkabel behöver du.
Nej precis så jag tänker också. Ca 20-30m
 
C Chariz skrev:
Nej precis så jag tänker också. Ca 20-30m
Hur är det med avståndet mellan er, 25 - 50 - 75 meter eller.
 
J jonaserik skrev:
Hur är det med avståndet mellan er, 25 - 50 - 75 meter eller.
Menar avståndet från garaget till byggarbetsplatsen? Ca 20-30m
 
C Chariz skrev:
Menar avståndet från garaget till byggarbetsplatsen? Ca 20-30m
Inga problem då räcker det med 5X2,5 mm2 kabel finns på samma ställe som byggcentralen och den är bestyckad med stick och skarvkontakt i ändarna, bara koppla in som en vanlig skarvsladd till en förgreningsdosa. Där byggcentralen är dosan. Lycka till med bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.