Hej!

Ska bygga ut huset med en tvättstuga. På tekniska samrådet så åkte jag på OVK-Första kontroll i kontrollplanen.

Idag har vi troligen undermålig ventilation, det är ett gammalt utbyggt torp så vi har en fuktstyrd badrumsfläkt och egentligen inga in-ventiler i sovrummen.

Så tanken med utbyggda tvättstugan så skulle vi ha en frånluftsfläkt som går hela tiden på lågvarv och varvar upp vid fukt. Med andra ord när vi hänger tvätt.
Tanken är också att borra och sätta in ventiler i sovrummen så att vi får in luft.

Men vad innebär OVK. Kommer detta räcka för att klara OVK? Kan även sätta köksfläkten i ett ventilationsläge och detta borde också hjälpa till vid mätningen.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar Andreas
 
Enligt Boverket är det bara krav på OVK i enbostadshus med FX eller FTX, inte självdrag eller med frånluftsfläkt. Låter konstigt att sätta det kravet på ett gammalt torp? Fattade byggnadsinspektören att det är ett gammalt hus utan FX?
 
Hej och tack för svar.
Jag påtalade detta för KA och fick då följande svar:

Frågan om OVK eller inte ? De krav som BBR ställer på ventilation i bostäder finns i Kap 6:25 till 6:30 och 6:92 till 6:93 , för att verifierad att kraven uppfylls så är min uppfattning att OVK är en enkel åtgärd för detta .

Jag har läst de texterna här:
http://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-6

Men jag får liksom inte ihop det. Det står ju även om saker som ljus. Ska man då be någon gå runt med ljusmätare och kolla så att det är tillräckligt också?

Känns som om detta mera gäller nybyggnation.
Nu har vi ett hus på ca 120 kvm och bygger ut med en tvättstuga på ca 15kvm och då ska vi behöva göra OVK för hela huset? Känns inte rimligt.

Vad är er uppfattning? Finns det något förtydligande kring detta någonstans som jag kan hänvisa till?

Hälsningar Andreas
 
Claes Sörmland
Din KA skriver "till" och inte "t o m" så han syftar bara på delarna av BBR som har med ventilation att göra.

Men jag läser mig precis som f91jsw att OVK för en- och tvåbostadshus gäller installation av värmeåtervinningssystem för ventilationen. Visst kan man som KA föreslår köpa en OVK-lik besiktning (det är ju inte en OVK då per definition) för att säkerställa kraven i BBR nås för byggnaden om man vill.

Annars så gäller generellt de krav som BBRs löser för din tillbyggnad och inte för resten av det gamla huset. Ventilationen i den nya delen ska således ta hänsyn till BBR.
 
Missade det med till. Men oavsett så läste jag hela delen.

Då är bara frågan om tilluft. För tilluften kommer att komma genom andra rum och inte bara i tvättstugan. Där ska ju luften sugas ut. Oavsett så har vi ju tänkt att förbättra ventilationen, men det blir lite principsak för min del, vi ska ju inte ha kontrollpunkter som inte behövs.

Men jag tror att jag ringer till något företag som genomför kontroller i morgon och kollar vad de säger. De borde ju ha erfarenhet av även mindre tillbyggnader.

/Andreas
 
Det kanske räcker att ta med punkten i egenkontrollen, fråga det.
 
Hur fungerar det då. Är det om jag är nöjd då helt enkelt?
Eller vad menar du med egenkontroll?

Det finns ju andra saker jag ska kolla själv.

/Andreas
 
Egenkontroll är att du som byggherre går i god för att du följer de lagar och rekommendationer som Boverket beskriver i de olika momenten. Jag gissar att kommunen ger ok att lägga denna punkt som egenkontroll och inte kräva en OVK-besiktning då ni inte verkar ha ett ventilationssystem i huset.
 
F f91jsw skrev:
Enligt Boverket är det bara krav på OVK i enbostadshus med FX eller FTX, inte självdrag eller med frånluftsfläkt. Låter konstigt att sätta det kravet på ett gammalt torp? Fattade byggnadsinspektören att det är ett gammalt hus utan FX?
Hej!

Vet att detta är ett gammalt inlägg men, kravet på OVK av eget enbostadshus finns EJ längre. Var nåt år på 90-talet, togs bort. Oavsett vilket ventsystem man har, punkt slut.

Benny Edlund

Riksbehörig OVK-besiktningsman nivå K, den högsta.
 
  • Gilla
  • Älska
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Skulle ju kunna svara här och beskriva hur det gick.

OVK stod som kontrollpunkt och kravet kom från KA, vilket i sig är aningen sjukt då han egentligen ska stå på min sida.
Jag dröjde till sista månaderna innan jag hade slutbesiktning och innan dess så hade jag löst ventilationen.

Jag pratade med ett par ventilationsfirmor varav an var sotaren som var ute. Men han var extremt nonchalant så blev inget klokare. Andra firman sa vad jag skulle göra och förklarade beräkningarna som jag nu har glömt. Baserat på kvadratmeter osv som nu är 170kvm (lagom till att barnen började flytta hemifrån).
Jag har satt in tilluftsventiler i sovrummen, kontoret och vd rummen. totalt 8st. Har 3 intellivent fläktar som är fuktstyrda men går på ett grundvarv. Sitter i badrum och tvättstuga. Samt att jag bytte köksfläkt så att det sitter en fläkt på taket som styrs av enheten i köket. Denna går då med ett grundsug.

Ventilationskillen kom sen ut och gjorde lite beräkningar och mätningar samt skrev ett intyg.
Inomhusklimatet har blivit mycket bättre så det har varit värt det.

Men det jag skulle ha gjort var att plockat ut ventilationskillen innan jag började inreda nya övervåningen. Då hade jag kunnat installera ett riktigt ventilationssystem med ftx eller något sådant i bjälklaget. För därifrån hade jag access till alla rum som jag har utsug från nu.

Men lätt att vara efterklok

Slutbesiktningen gick i alla fall hur fint som helst.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.