Skulle vilja ha tips på snygga hatt- och skohyllor i modern stil. Gärna aluminium eller rostfritt, men även andra förslag är välkomna. Inte IKEA. Väggarna är ljusa och golvet mörkt. Tips emottages tacksamt!
 
Hur stor är hallen då?
 
Inte så jättestor... Ungefär 1,60 bred och 2,50 lång
 
Verkar omöjligt att hitta... Har kollat på väldigt många ställen och inte hittat nån som faller mig i smaken. Måste desvärre säga att IKEA leder än så länge. Ingen som har nåt tips?
 
Vi var i samma dilemma. Vid senaste renoveringen åkte den gamla hatthyllan från 60-talet definitvt ut. Den skulla slängas redan när vi flyttade in 98 men det blev aldrig av och sen dess har den hängt där.

Men nu gav vi oss f*n på att hitta något riktigt snyggt som vi båda tyckte om och vi började leta utav bara den, både på heminredningssajter och genom att tjuvtitta på bostadsannonser på nätet. Den enda hatthyllan jag hittade som jag tyckte om var från en finsk inredningsfirma som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på nu. Men hyllan bestod av en skiva aluminiumplåt som var böjd på två oliak ställen, så att det liksom blev en rektangel med 3 sidor. Den ena sidan var fäst mot väggen, den största den var själva hatthyllan och sen var det en liten böj neråt. Mellan den främre och bakre böjen satt det en klädstång i samma material. Klädstången sitter alltså ut från väggen och inte längs med som är vanligast. Himla svårt att förklara men skitsnygg, hittade den när jag googlade på "hatthylla" och letade igenom en massa sidor.

Vi funderade på att låta en plåtslagare göra en kopia av hatthyllan anpassad efter vår hall och en skohylla i samma stil men det blev aldrig av. Istället valde vi att göra en annan lösning. Vi köpte 4 hyllplan i nyatoh som vi har ganska mycket av sen innan i lägenheten. Sen satte vi en skiva på vardera sidan av hatthyllan, som vägg. Ovanpå den la vi en tredje skiva, själva hatthyllan. från sida till sida har vi en klädstång i kromat stål. Och längst in i hörnet så ska vi bygga en rad med småhyllor hela vägen ner till golvet där man kan lägga handskar och mössor etc. Den biten är itne klar än.

Men ska jag ge dig ltie tips i din jakt på en hatthylla så är det att du ska itne vara för kräsen. Jag blev nämligen väldigt besviken över vår hatthylla. vi planerade massor, tyckte det skulle bli skitsnyggt och var riktigt förväntansfulla när vi väl satte upp den. Det blev också skitsnyggt. Härligt med lite mörkt vacker trä längst in i hallen på den varmrött nymålade väggen. Sen hängde man upp sina jackor, och inte en j*vel, inklusive en själv, ser överhuvudtaget hatthyllan. '

Och då ska det ändå läggas till att folk på senare tid har börjat leta efter nya saker i lägenheten som är nytt sen senast då vi fixar och bygger lite småsaker mest hela tiden. Men jag har insett det sen efteråt när jag varit hemma hos folk. Att när man hänger av sig sina kläder så är man så fokuserad på att hitta en galge eller krok, inte ser man hur det ser ut där man hänger den. Det enda man ser är ändå bara jackor. Nu är iofs vår hall lite snyggt undangömd för resten av lägenheten men jag tycker det är smama sak även hos de som har en mer framträdande position. Där gör det betydligt mer om man sitället kan hänga in jackorna i ett skåp eller liknande så man slipper se dem. Så leta inte för mycket, och betala framförallt itne för mycket för din hatthylla, den syns tyvärr inte ändå. I det här fallet är det faktiskt betydligt viktigare att satsa på funktion framför utseende.
 
Vi tycker att mio möbler har bra hallmöbler för både stora och små hallar... Dock lite dyrt att köpa hallmöbler i förhållande till andra möbler...
 
MIn mamma byggde en hatthylla själv. Inga konstig heter, konsoler special sågad hylla med fina krokar. Inga bilder tyvärr
 
Tackar för alla svar! Cockaby> trist att ingen lägger märke till den efter allt jobb! Men det är nog sant att man själv inte heller har tänkt på andras hatthyllor...

Tyckte den här var riktigt schysst faktiskt! http://www.furnish.se/images/Q3042.600.jpg Men jag saknade krokar på den så att man kan hänga upp jacka utan galge...

Jag skall klura en stund till, tack ska ni ha för hjälpen!
 
Har funderat lite och insett att http://www.furnish.se/images/Q3042.600.jpg är sjukt snygg! sen kan man ju köra krokar som man sätter direkt i väggen under hyllan. Men ett problem är att hyllan är för liten, den är bara 60 cm. Jag skulle vilja ha lite längre typ bortåt 90 cm. Nån som vet nån liknande hylla som är längre??!!
 
http://www.scherlin.se/img_items_high/1042.jpg kolla in den här! grymt snygg och stilren. Finns skoställ i samma stil som man också monterar på väggen. nackdelen är att de kanske är lite väl dyra, de som finns att köpa i Övik kostar över 3000 kr... Men det är nog inga problem att göra en likadan själv om man är någorlunda händig!
 
Tack för tipset, man jag skulle nog helst vilja ha en helt i metall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.