13th Marine 13th Marine skrev:
Inget jag tänkt på faktiskt, vi har en del tusensköna med, så där är ju pollinatörer från och till.
Jag bryr mig inte så mycket nuförtiden, snarare ser jag det som något positivt idag. Men när barnen var små så...
 
Jag har vuxit upp på en rullstensås med berg i dagen och vi hade (och har) gräsmattor.

Lägg på 10 cm ko- eller hästgödsel,
Fräs ner det i jorden.
Lägg på 10 cm bra jord utan sand.
Fräs ner det i jorden.
Så gräs.

Gödseln är inte bara till för gräset utan för att få igång djurlivet I jorden. Det är nedbrytningen av mull/växtdelar som skapar en bra jord som både håller fukten och dränerar bra vid kraftigt regn.

Gräs med en vettig klippläng dvs aldrig kortare än 8 cm kan nå 40-50 cm ner i jorden med rötterna. Gräs som får växa fritt kan nå 2 m eller mer ner i jorden.

Den växt som konkurrerar alla mest med gräs är gräs så att blanda i klöver, bellis etc ger inte bara trevligare grönytor visuellt utan också chans att få tätare växtlighet snabbare.

Sen skulke jag kanske fundera på hur stor gräsmatta jag faktiskt behöver för transporterna kostar ju en del när det gäller de mängder gödsel och jord som behövs. Finns det något annat som går att odla eller vill man se gräset på lite längre sikt och förbereda jorden genom odling och tillfört material som halm eller träflis?
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.