Hej,

Har en hall + korridor som jag skall montera ett innertak i, förslagsvis gips men är öppen för andra förslag (färdigmålade skivor som ex. Huntonit eller annan takpanel). Då taket skall sänkas ned och belysning (downlighs) skall fällas in så har jag lite funderingar på bästa sätt för regelverket. Korridoren är 130 cm bred och ca:10 m lång (se bifogade bilder) så väljer jag gips kommer jag behöva skarva dem med "långsida" (90 alt. 120 cm) så det blir ca: 10 skarvar som skall spackas/slipas innan målning. Taklist eller inte spelar ingen direkt roll.

En byggare jag pratade med föreslog stålreglar enligt denna länk https://bolist.se/gor-det-sjalv/inne/innertak/Sänka%20tak/

Tycker denna lösning verkar dyr jämfört med att regla upp med träreglar, främst med tanke på att korridoren är hyfsat smal (130 cm) så jag tänker att belasningen inte blir på stor på regelverket.

Hur ser ni på detta, och hur skulle ni gjort?

Tacksam för tips och ideer hur detta kan göras på smidigaste sätt, dvs. så enkelt och effektivt som möjligt. Skall vara hyfsat snyggt och behöver inte vara billigaste lösningen.

Tack på förhand.
 
  • Korridor med osatt innertak och synliga träreglar samt blå plastfolie som isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med ofärdigt innertak och synliga träreglar, luftkonditioneringsenhet på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korridor under renovering med exponerat takregelverk, isolering och hängande kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det ett lite aber med takskivor, dom flesta är mellan 1200X 600 mm och 1220X620 mm , finns längre 2000mm men blir mycket spill. Sen att sätta dom på längden gör att taket ser lite konstigt ut.
 
J jonaserik skrev:
Nu är det ett lite aber med takskivor, dom flesta är mellan 1200X 600 mm och 1220X620 mm , finns längre 2000mm men blir mycket spill. Sen att sätta dom på längden gör att taket ser lite konstigt ut.
Tänker du på "färdigmålade" skivor, så ja det stämmer med dimensionerna, men brukar man inte normalt lägga tak/golv i längdriktningen alternativet ljusriktningen av ett rum och då skulle dessa skivor läggas längs med vilket blir utmnaniing oavsett riktning.

Några synpunkter på regelverket? Det var främst det som jag ville ha tips på :).
 
MrJay
Sträcktak, det har vi valt i alla våra rum (nybygge). Du slipper all denna problematik och får ett perfekt innertak för mindre pengar och tidsåtgång. Byggfirman vi anlitade och som är generalagent för Sverige har lite exempel på utförda jobb på sin facebook sida.
 
F Fethajja skrev:
Tänker du på "färdigmålade" skivor, så ja det stämmer med dimensionerna, men brukar man inte normalt lägga tak/golv i längdriktningen alternativet ljusriktningen av ett rum och då skulle dessa skivor läggas längs med vilket blir utmnaniing oavsett riktning.

Några synpunkter på regelverket? Det var främst det som jag ville ha tips på :).
Ingen synpunkt på det, ska reglas efter vad skivorna ska ha. men det är långsidorna som ska fästas om dom är nåtade. Annars regler i varje skarv.
 
MrJay MrJay skrev:
Sträcktak, det har vi valt i alla våra rum (nybygge). Du slipper all denna problematik och får ett perfekt innertak för mindre pengar och tidsåtgång. Byggfirman vi anlitade och som är generalagent för Sverige har lite exempel på utförda jobb på sin facebook sida.
Hej, osäker på vilken problematik du syftar på? Jag efterfrågade lite tips och ider runt regelverket för taket. dvs. stål vs. träreglar.

Mitt hus är från -68 och hade denna typ av tak i alla rum när det bygges, då kallades det "barracudatak" och var sjukt brandfarligt så alla bytte till något annat var det led. Förstår att nutidens sträcktak både är eldfasta och vattentåliga, men då jag renoverar själv så går detta bort av olika skäl. men tack för tips iaf.
 
MrJay
F Fethajja skrev:
Hej, osäker på vilken problematik du syftar på? Jag efterfrågade lite tips och ider runt regelverket för taket. dvs. stål vs. träreglar.

Mitt hus är från -68 och hade denna typ av tak i alla rum när det bygges, då kallades det "barracudatak" och var sjukt brandfarligt så alla bytte till något annat var det led. Förstår att nutidens sträcktak både är eldfasta och vattentåliga, men då jag renoverar själv så går detta bort av olika skäl. men tack för tips iaf.
Jag syftade på problematiken med skarvar och sprickbildningar samt framtida underhåll av gipstak som är svårt att undvika, speciellt i äldre trähus som har en tendens att röra på sig extra. Dessa ”nya” sträcktak har absolut inget gemensamt med gamla barracudatak förutom hur de installeras. Men visst… bara att köra på hur du tänkt 👌
 
Stålregel är kanon för undertak. Bäst redultat får man med dubbel gipsskiva.
Har byggt säkerligen +10000 kvm gipstak med hattprofil.

F Fethajja skrev:
Ingen som har erfarenhet av stålreglar [länk] jämfört att bygga med vanliga träreglar, med tanke på nedsänkning och måtten (10 x 1.3 m)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.