Hej

Jag söker en ritning på hur man bygger en eldningstunna av ett oljefat.

Mvh jocke
 
Det behövs ingen ritning till det. Gör ett antal lufthål längst ner i tunnan och elda på bara.
 
Skaffa ett fat som det varit annat än olja i. Jag lyckades få ett fat på kommunens återvinningsstation som kom från Aarhus/Karlshamn. Deras blåa tunnor (med AAK i vita bokstäver) har avtagbara lock och används för fett. I mitt fall kokosolja. Då behöver du inte vara rädd för ångor när du sätter vinkelslipen i tunnan och fixar lufthål. Visserligen sprakar det och luktar popcorn vid första eldningen men det händer inget som man inte är beredd på.
 
Man ska ALDRIG vinkelslipa ett fat som man inte är 110 procent säker på att det är ofarligt. Ta tigersågen istället. Lufthål kan man fixa med borrmaskinen eller en huggmejsel
 
Jag funderar på att sticka in armeringsjärn en bit från botten, som ett galler och lufthål någon cm över dom.
Och en "ränns-lucka" under järnen. Lätt att hålla rent å mindre risk för att lugthålen täpps till.
Eller lägger jag ner onödigt arbete då?
 
Jag har gjort 8st hål med 50mm diameter i min tunna, dom sitter jämt fördelade runtom tunnan på en höjd av ca 100mm från botten.
Inga galler eller annat krångel, det funkar utmärkt ändå, ev. får man rensa hålen lite då och då med en pinne mellan varven men oftast så skötet draget om det automatiskt.
 
TorpAnders skrev:
Jag har gjort 8st hål med 50mm diameter i min tunna, dom sitter jämt fördelade runtom tunnan på en höjd av ca 100mm från botten.
Inga galler eller annat krångel, det funkar utmärkt ändå, ev. får man rensa hålen lite då och då med en pinne mellan varven men oftast så skötet draget om det automatiskt.
Sant. Dumt att krångla till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.