Hej, jag har ett hus byggt -57 som jag ämnar att renovera.
Enligt ritning är ytterväggarna byggda (utifrån och in): tegel > 30mm ventilerat utrymme > stenullsmatta > 40mm stående plank > tretex.
Min tanke är att jag ska behålla tretex och montera OSB och sedan gipsa. Anledningen till att jag behåller tretex och lägger till OSB är för att jag behöver tjockleken för att kunna fräsa in elen som i dagsläget är utanpåliggande (då jag inte vill fräsa detta i det stående planket). Det är inte heller aktuellt att riva ner tretex och tilläggsisolera/regla då rummet blir för litet med tilltänkta garderober samt säng.

Frågan är nu:
Bör man montera en ångspärr/byggplast i något skede av denna byggnationen?
Till min kännedom, och om man litar på ritningarna, så finns där varken duk eller plast i ytterväggen i dagsläget.
 
nej det finns ingen anledning.
 
Hej Stefan! Motivering till varför det inte behövs? Har hört både och så är kluven :)
 
N NRSK3N skrev:
Motivering till varför det inte behövs? Har hört både och så är kluven :)
Du kommer få samma motiveringar igen som du hört tidigare och finns i många trådar.😃
Hus byggt -57 och ingen plast, vill du kan du väl sätt ångspärr men ser inget behov med de förutsättningarna att du sätter bara på ett nytt inre "ytskikt".
Motivering att jag skulle gjort så i ett äldre hus. Ibland måste man fatta egna beslut.😉
 
N NRSK3N skrev:
Frågan är nu:
Bör man montera en ångspärr/byggplast i något skede av denna byggnationen?
Nej. Kåken är inte konstruerad för det och det lönar sig knappast att bygga om den fullständigt med FTX och "byggplast"
 
Tack för svar!
Och risken med att då montera byggplast mellan tretex och OSB är alltså att fukten "stängs inne" där som kan leda till fuktskador på yttervägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.