Hej
Hur plockar man bort kranen på en vaterm termostatblandare modell äldre för att byta packning.
Den röda plutten sitter som berg. Skulle enligt uppgift lossas. Den fjädrar dessutom lite när man trycker på den.


Tacksam för svar.
 
icon1.gif Lätt om man vet hur

Kom underfund med det själv. Bara att trycka in den röda knappen och sen dra ut vredet.
Synd bara att tre personer i specialbutiker gett mig rådet att pilla bort den röda pluppen vilket ledde till små skador efter knivspetsen.
 
Lätt - om man vet - men på annat sätt
Efter att ha tryckt/pillat så var lösningen på min VATERM att skruva ut den helt och dra rakt utåt.
Var ju första tanken - men misslyckades då. Drog hårdare så lossade den.

Olika modeller uppenbarligen. Vår i en dusch-kabin av okänd datum. Duchkabinen köpt begagnad för länge sedan. Oklart om blandaren hörde till.
Gammal tråd - men det är en av få man hittar när man söker.
Duschblandare märkt VATERM monterad på kakelvägg, omgiven av två behållare och en borste på duschkabinshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Ja så funkar det ju också med ett antal kranar jag bytt packning på till handfaten!
Kul att du hittade min gamla tråd. Undrar om jag inte bytte packning i somras igen?
 
  • Gilla
karlanka
  • Laddar…
Hej,

Har också en gammal vaterm blandare i duschen, den läcker ordentligt nu.
Vart har ni hittat packningar för de tillverkas inte längre som jag förstår det?
 
Det var vanliga standardpackningar i mina kranar.
 
Jag tänker hålla lite liv i dessa Vaterm blandare. Själv har jag modell enligt bild med en droppande kran. Stäng av vattnet i huset. Vridkranen (i plast) skall dras rakt ur. Försök EJ att lossa plastpluppen, den sitter som berget och skall EJ av.
 
  • En hand håller en demonterad vit plastvred framför en Vaterm blandare med synlig vattenanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lossa ”kranöverdelen” helst med en fast skiftnyckel (block nyckel), i det här fallet storlek 20. Vrid motsols.
 
  • Skiftnyckel storlek 20 som vrids motsols för att lossa en kranöverdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Plocka ut kranövedelen tillsammans med krankäglan.
 
  • Hand som håller en demonterad kranöverdel och krankägla med öppen gavelnyckel framför en värmeelementrörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan plocka enkelt bort krankäglan. I det här fallet är det en krankägla jag köper på Biltema för 34,90 (DimensionM20 x 1,5 mm.)

Jobbet går på en minut.

Jag valde bara att byta krankäglan. Givetvis kan man byta gummipackning när man håller på, men ”dont fix it if it isnt broken”.

Lycka till.
 
  • Krankägla och verktyg på ett kakelgolv, kopplade till Biltemas produkt för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.