Nyss rasade en konsollhylla här hemma. Kanske felbelastad eller fel plugg/skruv. Men det mest akuta nu är att konsollskenan klippte en elkabel som löper längst med golvlisten och jag behöver nu råd om vad jag kan/bör/inte ska göra INNAN jag får hit elektriker. Turligt nog funkade säkerheten och strömmen gick när ledningen kapades.
Tacksam för råd.
 
  • Skadad elkabel klippt av en fallande konsollskena längs golvlisten med synliga väggpluggar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedrasad hyllkonsol och klippt elkabel längs golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#el
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Har säkringen gått så kan det inte hända så mycket mer. Möjligen kan det vara en trefasledning till ex spisen och då finns det två säkringar till som man kan bryta om de inte redan brutits.
Vad använda ledningen till?
 
  • Gilla
Marlow
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Har säkringen gått så kan det inte hända så mycket mer. Möjligen kan det vara en trefasledning till ex spisen och då finns det två säkringar till som man kan bryta om de inte redan brutits.
Vad använda ledningen till?
Hej, jag fattade inte att strömavbrottet hängde ihop med hyllraset så jag satte igång strömmen igen och jordfelsbrytaren har inte löst ut igen. Jag håller på att kolla vad ledningen är till. Nästan säker på att det är till ytterbelysning så jag ska gå och släcka den i säkringsskåpet nu.
 

Bästa svaret

Jag antar att det var Jordfelsbrytare som löste ut, om det blev strömlöst i hela huset. Det du ska göra är att göra kabeln strömlös. Försök följa den och se vad den går till. Går den till ytterbelysningen, så skruva ur säkringen som går till den.
Eller om kabeln kommer från en dosa, eller kanske från ett vägguttag. Då går det att koppla ur kabeln därifrån, om du är lite bekant med hur det fungerar. Men bryt strömmen innan du gör det, isåfall.
Det bästa är om du har en spänningsprovare så du ser att spänningen verkligen är borta sen.
 
  • Gilla
Marlow och 9 till
  • Laddar…
Tack!
 
M Marlow skrev:
Nyss rasade en konsollhylla här hemma. Kanske felbelastad eller fel plugg/skruv. Men det mest akuta nu är att konsollskenan klippte en elkabel som löper längst med golvlisten och jag behöver nu råd om vad jag kan/bör/inte ska göra INNAN jag får hit elektriker. Turligt nog funkade säkerheten och strömmen gick när ledningen kapades.
Tacksam för råd.
Det enda du behöver göra är att ta bort hyllan, så slipper du betala för att elektrikern gör det.
 
  • Gilla
Jesper Nielsen1 och 1 till
  • Laddar…
M Marlow skrev:
Nyss rasade en konsollhylla här hemma. Kanske felbelastad eller fel plugg/skruv. Men det mest akuta nu är att konsollskenan klippte en elkabel som löper längst med golvlisten och jag behöver nu råd om vad jag kan/bör/inte ska göra INNAN jag får hit elektriker. Turligt nog funkade säkerheten och strömmen gick när ledningen kapades.
Tacksam för råd.
1. Dra ur alla extra/skarv sladdar.
Se om felet "försvinner"
"Försvinner problemet koppla då in kablar. 1 och 1 tills problemet återkommer.
2. Slå av säkringar 1 i taget tills problemet är. slå på dom efter en "lagom väntan". Lokaliserat problemet?
a. Om problemet är bara på en säkring gå.
vidare med vad som läcker ström?
b. Om det krävs att ni t.ex. slår av flera
säkringar och problemet upphör är
systemet/ jordfelsbrytare över
belastad. Alla elektriska förbrukare
läcker en liten mängd och många fyller
hinken tills det rinner över, mycke
läkare från en eller lite från många (se
jordfelsbrytare som "hink".

Detta kostar tid men ger samma resultat som andra förslag. Börja med stora och gamla förbrukare där är risken störst.
Kortlivade komponenter som motorvärmare, kupé värmare, infravärme och element är i sin konstruktion en risk.
 
  • Gilla
Marlow
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
1. Dra ur alla extra/skarv sladdar.
Se om felet "försvinner"
Jag kan garantera att felet inte försvinner!

Vattenrör med skador och korrosion på väggfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Grizzlybjörnen123 och 11 till
  • Laddar…
M Marlow skrev:
Nyss rasade en konsollhylla här hemma. Kanske felbelastad eller fel plugg/skruv. Men det mest akuta nu är att konsollskenan klippte en elkabel som löper längst med golvlisten och jag behöver nu råd om vad jag kan/bör/inte ska göra INNAN jag får hit elektriker. Turligt nog funkade säkerheten och strömmen gick när ledningen kapades.
Tacksam för råd.
Du ska inte göra något om du måste fråga. Ring en elektriker nu!
 
R Rolf Janzén skrev:
Du ska inte göra något om du måste fråga. Ring en elektriker nu!
Fel. På detta forum frågar man först och får svar.
Därefter kan frågeställaren eventuellt gå vidare med att ringa en elfirma eller göra något själv.
 
  • Gilla
jbr och 5 till
  • Laddar…
M Marlow skrev:
Hej, jag fattade inte att strömavbrottet hängde ihop med hyllraset så jag satte igång strömmen igen och jordfelsbrytaren har inte löst ut igen. Jag håller på att kolla vad ledningen är till. Nästan säker på att det är till ytterbelysning så jag ska gå och släcka den i säkringsskåpet nu.
Det mest troliga tror jag är att just som hyll raset inträffade och idet kablen " kapades " inträffade en kortslutning och jordfelsbrytaren löste, fast sedan efter " kapningen " föreliggar det ingen kortslutning i den kabel, även trådarna ligger väldigt nära var andre och även blottade och detta är anledningen till att jordfelsbrytaren inte utlöser.
Så jag tror helt klart att hyll raset var orsaken, så som andre säger, se till den kabel blir strömlös och sen få dit elektrikern innan du börja genomsöka hela huset för fel.
Good luck 😉👍
 
R Rolf Janzén skrev:
Du ska inte göra något om du måste fråga. Ring en elektriker nu!
Tack för din input.
 
Tack för era svar! Kabeln är nu strömlös och elektriker inkallad för att fixa resten.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.