Hej,

Ska fixa bättre förvaring i hallen och har köpt bättre begagnade garderober med mått 2st 60cm x 200cm + 43cm överskåp. Totalhöjd 243cm

Höjden på taket i lägenheten är 244cm men det visade sig att taket inte var rakt så ena sidan tar i taket när jag försöker sätta dit överskåpet. Där var det ca 243cm

Så hur löser man detta på bästa sätt? Bör man ta av lite längst ner på garderoben på stora stommen + dörren, eller ska man trimma av högst upp på överskåpen? Jag tänker att det syns mindre ifall man tar bort ca 2cm längst ner.

Vilken såg är bäst för att få fint snitt på dörren? Cirkelsåg eller en sticksåg?


Det var nära men inte tillräckligt :)

Högra dörren går fint att öppna utan att den tar i även om det ser tight ut.
Garderober i hallen nära taket med synligt överskåp som tar i, en borrmaskin på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Jag skulle ändra i överskåpet. Det större skåpet kommer att ha mer "last" och är känsligare för att du sågar i det.
Det finns dessutom ingen sockel på det höga skåpet så jag hade monterat det och sen minskat höjden på båda överskåpen motsvarande plus någon centimeter för takhöjden.

Beroende på hur skåpen är monterade så mät ut för eventuella hål som behöver borras så du har de måtten innan du sågar något. En cirkelsåg eller bordssåg är det bättre alternativet om du ska få snygga snitt och då med en fintandad klinga. Du kan med fördel tejpa där snittet görs så att du minskar urslagen i ytan och såga från "utsidan" så att eventuella urslag blir på insidan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker att japansåg är perfekt för såna här saker, särskilt för oss som inte har eller är vana att använda ”maskinsågar” :)
 
Justerade garderoben nerifrån så att säga och sänkte den va 3cm, samt kapade dörren lika mycket.

Använde cirkelsåg, tejpade snittet och sågade från insidan så att säga, blev hur bra som helst.

Tack för tips och råd
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.