Renoveringen fortsätter och nu är frågeställningar kring innertaket mot vinden.

I nuläget är det följande konstruktion med start underifrån.

Träpanel- nån typ av tjärpapp - kutterspån - vindsutrymme - råspont- papptak.

Har för avsikt att sätta glespanel under träpanelen och sen gips, sätta lite spottar. I nuläget har huset problem/haft problem med fuktig luft som tar sig upp på vinden och kyls av, därför finns mögelangrepp på viss del av råsponten. Om jag sätter en ny spärr i form av plast så kapslar jag ju in den nuvarande träpanelen. Fick tips på ångbroms istället. Någon som haft liknande problem eller har inputs på lösning?
 
Är det klarlagt att fukten kommer genom bjälklaget? Vanligaste vägen för fuktig luft är otäta genomföringar, tex vindslucka eller kring ventilationskanaler som passerar genom vinden. I extrema fall mynnar till och med någon ventilationskanal ut direkt på vinden.
 
M mrsnhp skrev:
Är det klarlagt att fukten kommer genom bjälklaget? Vanligaste vägen för fuktig luft är otäta genomföringar, tex vindslucka eller kring ventilationskanaler som passerar genom vinden. I extrema fall mynnar till och med någon ventilationskanal ut direkt på vinden.
Hej,

Fukten kommer till stor del från det du beskriver. Ventilationskanaler som har dålig tätning, hål för eldosor och på vissa ställen har innertaket sågats upp(vet inte varför men huset är från -65 så kanske varit för någon åtgärd tidigare). Har även behövt öppna upp på ett par ställen för att reparera en takstol, byta ventilationskanaler osv. Så spärren är skadad.
 
Den papp du nämner är säkerligen inte särskilt tät. Så panelen blir inte direkt instängd. Den är dessutom på den varma sidan, så det är inget problem med en ångpärr. Både ångspärr och ångbroms är tillverkade av plast.
 
Nä den är förmodligen inte särskild tät. Men vill bara 99% säker på att det blir rätt. Snackat med två snickare som båda säger olika saker men inte verkar vara speciellt bekymrade. I teorin låter det som att om jag gör fel här så ruttnar hela taket på några år.

Men om jag går upp på vinden och river sönder pappen på fler ställen och sen sätter plast så bör det ju vara lugnt?
 
Taket kommer inte att ruttna. Många snickare har väldigt dålig koll på fysiken i en byggnad. Då kan man få helt felaktiga svar. Tyvärr har jag stött på helt felaktiga svar på den här typen av frågor även från folk som borde vara experter.

Men du kan lugnt använda en ångspärr utan att det medför några risker.
 
  • Gilla
goosen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Taket kommer inte att ruttna. Många snickare har väldigt dålig koll på fysiken i en byggnad. Då kan man få helt felaktiga svar. Tyvärr har jag stött på helt felaktiga svar på den här typen av frågor även från folk som borde vara experter.

Men du kan lugnt använda en ångspärr utan att det medför några risker.
Okej, tack för hjälpen:)
 
D Daniel 109 skrev:
Taket kommer inte att ruttna. Många snickare har väldigt dålig koll på fysiken i en byggnad. Då kan man få helt felaktiga svar. Tyvärr har jag stött på helt felaktiga svar på den här typen av frågor även från folk som borde vara experter.

Men du kan lugnt använda en ångspärr utan att det medför några risker.
Eftersom du verkar kunnig i ämnet så får du en fråga till. Sätter jag ångspärren mellan gles och gips eller mellan gles och befintligt tak? Ska ju ha spottar så vill inte göra hål i ångspärren för varje spot.
 
Det är ju bättre att sätta den längre in så att du inte behöver ta hål i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.