Är verkligen okunnig inom bygg och material, har sökt svar från några byggare och får alltid dyra alternativ såsom att kakla väggarna eller lägga om med behandlad trä.

Så ligger det till. Jag vill klä om en altan (väggar) på ca 20 kvm då befintlig vägg inte alls ser bra ut (gammal ful betong). Jag är dock väldigt begränsad budgetmässigt, vill ogärna stiga över 250 kr/kvm. Det viktigaste är att den kan målas över till vitt (eller är redan vit) och klara av regn/fukt etc., då altanen är självklart utomhus. Funkar t.ex trossbottenskiva av fibercement? Oljehärdad boardskiva? Masonitskiva? Har frågat byggarna jag tidigare anlitat och får motstridiga osäkra uppgifter. Dem flesta verkar ha arbetat endast med trä och betong/tegel för utomhusbruk. Någon som har erfarenhet av detta och vet?
 
Det enklaste är väl att bara måla betongen? Om den är ojämn och i dåligt skick får du kanske knacka bort löst och putsa väggen. Jag hade inte satt upp någon slags skiva ovanpå betong på en balkong i alla fall.

Tror du blir nöjd om du går till färgaffären och går igenom hur du ska göra underarbetet och sen får nån bra färg att måla med. 👍👍👍
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Det vill jag göra men frugan är emot det då hon tycker att betong kommer se fult ut ändå :/
 
T
Det finns ju sockelskivor som tål att sitta ute men de kanske spräcker budgeten... De är ju ofta i fibercement så det bör gå bra med en "vanlig" fibercementskiva som målas med lämplig färg. (Silikatfärg?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.