Hej.

Mitt första inlägg på detta trevliga forum. Haft konto länge och läst många bra svar i intressanta trådar!

Blev villa ägare ihop med sambon förra året. Nu när våren kommit upptäckte jag en skada/spricka i husets sockel, se bilder.
Ser ut som att den putsade sockeln har någon slags slags skiva som tidigare lagats och sen spruckit/flagat igen
Detta var tyvärr inte noterat i besiktningsprotokollet.

Är det någon här som har ett förslag som man kan åtgärda detta ?
Bör jag annars gå vidare med en skadeutredare om detta lett till fuktproblematik ?

Väldigt tacksam om någon har input!
 
  • Skadad hussockel med synlig spricka och flagning av puts, samt exponerad underliggande skiva och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad och flagad puts på hussockel vid marken nära stuprör, tecken på sprickbildning och reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i grå putsad sockel på hus med synliga reparationsspår och närliggande nedrör mot en grusbädd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person inspekterar en sprucken och flagad sockel på ett gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Mest troligt så innebär det åtminstone ingen fuktproblematik, i alla fall inget som skulle vara värre nu än utan den skadan.

Jag skulle nog försöka ta redan på hur ytan är gjord på övriga ställen på grunden. Och sen tycker jag nog att man sen reparerar med samma metod, till samma utförande.
Varför har de satt någon skiva där?
 
Hej.

Tack för ditt svar Mikael! Tog till mig av ditt råd och undersökte lite noggrannare.

Var nog lite för snabb när jag skrev skiva, tyckte det lät ihåligt när jag knackade chansade på att en skiva bar putsen.

Tog fram en gammal ritning från 80 talet där källare och hus byggdes ut med EW element i motsatt riktning.
På en detalj ser man en plan vy där ny utbyggnad möter bef. källare och ansluter med en elastisk fog.
Enligt den ska det vara 50 Träull och puts på .

Lyfte upp smågatstenen som ligger runt stupröret och kunde då ta en bättre bild där man ser träullen som ska vara där enligt ritning.

En lösning kanske kan vara att fylla upp "glipan" med material likt träullen och sen komplettera med någon typ bruk eller puts på det?

Mvh John
 
  • Detalj från gammal ritning som visar "50 TRÄULL+PUTS" och "ELASTISK FOG".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träull och grus synligt där en smågatsten har flyttats vid husvägg nära stuprör, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på bortfallen puts som avslöjar underliggande lager av träull vid en byggnadsutbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Tja, du kan nog iofs skippa att fylla upp med något träullit-liknande, utan bara fylla upp med puts hela vägen.

Men vad gäller putsning så får den puts du lägger på inte vara "starkare" än befintlig.
Och glöm inte att skrapa fram lite ren putsyta på det befintliga (så det inte är en massa mossa, alger eller skit där) och glöm inte att blöta ner befintlig puts ordentligt innan ny påförs, annars sugs vattnet bort från putsen du lägger på och det blir dålig vidhäftning.
 
  • Gilla
JohnFr
  • Laddar…
Tack igen för bra tips!

Ska kolla runt lite med återförsäljare av putsprodukter.

Betong trappan ned mot källaren ska också rengöras och målas så jag gör det hela till ett projekt och uppdaterar med resultatet när jag är klar 👍
 
N
Du har heraklit bakom putsen, stocka och putsa med cementbruk A
 
  • Gilla
JohnFr
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Du har heraklit bakom putsen, stocka och putsa med cementbruk A
Tackar 👍 Sorry men stocka??
Jag är helt grön på putsarbeten!

Mvh
 
N
Tryck/slå in cementbruk A, så att du ligger 1 centimeter innanför sockeln.
Dagen efter putsar du ut den sista cm, och försöker få den likna omliggande sockel.
 
  • Gilla
JohnFr
  • Laddar…
Mikael_L
N neo11 skrev:
Du har heraklit bakom putsen, stocka och putsa med cementbruk A
Är inte A för hårt?

Frågar en som egentligen inte kan detta.
 
Mikael_L
J JohnFr skrev:
Tackar 👍 Sorry men stocka??
Jag är helt grön på putsarbeten!

Mvh
https://www.dinbyggare.se/murarens-yrkessprak-och-facksprak/

Ja "stocka" har jag fått för mig betyder att slå på ett lite halvtjockt lager med bruk, på t.ex. en endast slammad yta. Och många gånger så står muraren och kastar bruket med kraft med murarslev mot väggen, så det tar ordentligt fäste.
 
  • Gilla
bygg2023 och 1 till
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte A för hårt?

Frågar en som egentligen inte kan detta.
A bruk är som betong, så ja.
Väldigt hårt, och enda bruket utan regelrätt kalk i, som suger fukt.
Man har det mot mark, man kan köra b-bruk om man vill.
Jag hade valt A bruk.
 
  • Gilla
bygg2023 och 1 till
  • Laddar…
Ok, då är jag med 👍
Tänker att här blir det ju ett möte med marken så då borde a-bruk passa!

Trevlig kväll!
 
Mikael_L
Man kan ju också snabbt släppa sargen i detta fall.

Gör man fel så blir det liksom inga svåra konsekvenser, som värst får man hacka bort lite och göra om jobbet i någon framtid.
Det skulle vara en helt annan grej om det var att putsa hela huset (stort jobb), eller om ett felaktigt utförande gjorde att något skadades.
 
  • Gilla
bygg2023 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.