Köpte fastigheten i september 2023 och lagade då taket i till ladan. Ladan har ett loft där allt ser ok ut men däremot så upptäckte vi svamp på två ställen i taket (menar alltså undersidan av loftets golv som då är taket när man kommer in i ladan. La inte märke till att flera brädor var vita utan fick mest panik över den gula svampen som ser ut som hussvamp. Snickaren som var här och laga taket har behandlat svanen med baracol för drygt en månad sen men ser inget större resultat… vad ska vi göra och är de vita brädorna angripna av vitmögelost eller vad är det?
Ladan är från 1937 och har jordtrampat golv och är oisolerat.
 
  • Vitt mögelliknande tillväxt på undersidan av loftets trägolv i en oisolerad lada från 1937 med synliga takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träbrädor med vita fläckar som kan vara mögel, tecken på fukt- eller svampangrepp i en lada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av ett lantligt loft med träbjälkar, varav några vertikala brädor visar gul svamp och missfärgningar som kan indikera rötskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det svårt att byta ut de angripna brädorna? För annars är väl det bästa lösningen oavsett vad det är för svamp/mögel
 
Oldelfato Oldelfato skrev:
Är det svårt att byta ut de angripna brädorna? För annars är väl det bästa lösningen oavsett vad det är för svamp/mögel
Det är säkert inte så svårt på golvet/taket. Däremot bjälken snickaren bäddat in med två ”friska” bärlinor är svårare.
 
  • Träbjälke med fukt- eller mögelskada intill två friska bärlinor i ett takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och bärlinor i takkonstruktion med synliga snickeridetaljer i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av min erfarenhet har jag aldrig stött på en äkta hussvamp på en vind.
En krypgrund och/eller källare mer trolig. Äkta hussvamp behöver kalk vilket den oftast hämtar från grundmuren i grunden. Så länge den inte växer allt för nära skorsten så tror jag att det rör sig om en vanlig rötsvamp som uppkom av konstant läckande tak.
Har du huset försäkrad? Normalt i sådana fall skickar försäkringsbolag olika besiktningsmän för att undersöka skadan närmare och kanske till o med skicka prover för analys.
Ring och kolla gärna med försäkringen vad som gäller i ditt fall.
I annat fall om inte försäkringen gäller så kan du skicka ett prov själv. Kostar runt 1000-2000kr per prov bit.
Men bästa sätet att bli av med det är att bryta tillförseln av vatten, dvs laga taket.
Rötskadade brädor behöver naturligtvis bytas ut
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Tack. Vill inte blanda in försäkringsbolaget i detta eftersom taket läckte in när vi köpte huset. Vi lagade då taket men nu upptäcktes svampen som kommit efteråt. Ska ta bort brädorna men bjälken blir svårare.

Nu väcktes en ordentlig noja i mig. Jag har precis målat taket i badrummet i källaren med kalkfärg (vintage paint)🤯😱 Taket är råspont. Hur orolig bör jag vara för att det ska börja växa hussvamp? Huset är från 1937 och källaren är från 70-talet.🙈🙈huuu
 
H husfrid skrev:
Tack. Vill inte blanda in försäkringsbolaget i detta eftersom taket läckte in när vi köpte huset. Vi lagade då taket men nu upptäcktes svampen som kommit efteråt. Ska ta bort brädorna men bjälken blir svårare.

Nu väcktes en ordentlig noja i mig. Jag har precis målat taket i badrummet i källaren med kalkfärg (vintage paint)🤯😱 Taket är råspont. Hur orolig bör jag vara för att det ska börja växa hussvamp? Huset är från 1937 och källaren är från 70-talet.🙈🙈huuu
Så länge du använder källaren dagligen och har koll på saker där nere så är det lugnt. De fall jag stöt på där hussvamp etablerat sig i källaren är i källare där folk besökt källarutrymmet typ en gång om året, ex.viss för att byta filter eller liknande till pumpen eller sådant och då upptäckte de hussvamp för det har ståt och läkt från vattenledningen sedan ett halvt år tillbaka. Det är mer vanligt i sådana fall.
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Så länge du använder källaren dagligen och har koll på saker där nere så är det lugnt. De fall jag stöt på där hussvamp etablerat sig i källaren är i källare där folk besökt källarutrymmet typ en gång om året, ex.viss för att byta filter eller liknande till pumpen eller sådant och då upptäckte de hussvamp för det har ståt och läkt från vattenledningen sedan ett halvt år tillbaka. Det är mer vanligt i sådana fall.
Tack för lugnande svar. Vi är inte i källaren dagligen eftersom det är ett fritidshus men i alla fall en gång i månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.