Jag har ett företag som bl.a. äger ett hyreshus.

Tanken om solceller har funnits ett tag, men hyreshusets placering och tak är ej optimalt för solceller kan jag tycka.

Däremot har jag på min privata tomt (dvs EJ där hyreshuset finns), där även företaget (AB) är registrerat, ett förråd med söderläge med takyta 13x7m.

Någon som vet om jag kan montera solceller på förrådstaket och låta den genererade elen ”gå till företaget”?

Min gissning är att det blir en anslutningsavgift, ny mätare, mm som tillkommer vilket gör det hela svårt att räkna hem?
 
Så länge det kopplas in på hyreshusets abonnemang så lär det knappast ha nån betydelse var elen produceras.
 
Hur skulle det hå till menar du?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det hå till menar du?
Med en kabel?
 
De fanns ju inte på samma plats. Att bygga egna elnät mellan fastigheter är inte tillåtet.
 
Jag uppfattar saken som att de ligger precis bredvid varann? Att dra en kabel till solceller på sidan om kan knappast räknas som att man drar el mellan fastigheter,
 
Jag tolkar det inte så.
C CurreOrrell skrev:
(dvs EJ där hyreshuset finns),
Men även om avståndet är kort så krävs tillstånd. Något som numera är möjligt, men inte självklart.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Men även om avståndet är kort så krävs tillstånd. Något som numera är möjligt, men inte självklart.
Om jag förstår det rätt var tanken var att denna typ av nät skulle möjliggöras av 2022:s ändring av undantagen på kravet på nätkoncession, den s.k. IKN-förordningen:
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2022-08/SFS2022-1391.pdf

...men att det är väldigt oklart och luddigt vad som egentligen gäller.

Sen tillkommer ju ett antal andra utmaningar, som skattejuridiskt, villkor för olika bidrag m.m.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Om jag förstår det rätt var tanken var att denna typ av nät skulle möjliggöras av 2022:s ändring av undantagen på kravet på nätkoncession, den s.k. IKN-förordningen:
[länk]

...men att det är väldigt oklart och luddigt vad som egentligen gäller.

Sen tillkommer ju ett antal andra utmaningar, som skattejuridiskt, villkor för olika bidrag m.m.
Jag satt också och funderade på det där. Men jag har ärligt talat inte alls studerat frågan.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det inte så.

Men även om avståndet är kort så krävs tillstånd. Något som numera är möjligt, men inte självklart.
Det är väl lämpligt att söka tillstånd och sen dra kabeln.
 
C CurreOrrell skrev:
Tanken om solceller har funnits ett tag, men hyreshusets placering och tak är ej optimalt för solceller kan jag tycka.
Har du räknat på vad skillnaden skulle bli? Är det väst-öst utan skugga så är det ändå 75% så bra effekt som sydläge (och elpriserna lite bättre de timmarna syd inte producerar). Och så skulle du slippa de strul som det står om här (och vad skulle du göra om du sålde den ena fastigheten)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Var ligger den här fastigheten i förhållande till din andra fastighet där hyreshuset finns?

Sen funderar jag rent praktiskt. Omvandlar man till 230V först? eller gör man det sen?
Förlusterna finns där.
 
Det behöver inte vara söderläge för solceller! Tvärtom kan både öst och väst ge väl så goda utfall och tom bättre! Låt en solcellsfirma räkna på det! Dock har norrläge sina begränsningar såklart.
Ligger fastigheterna relativt nära får man numera dra kabel mellan dem. se tex här: https://www.dalakraft.se/hallbar-energi/ny-lag-ger-grannar-mojlighet-att-dela-pa-el
Är det längre avstånd så blir det väl knepigare. Varför inte köpa in dig i en befintlig solcellspark ? tex https://kalmarenergi.se/solcellsandelar/
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Försöker sammanfatta lite svar på div. frågor här:

- Fastigheterna ligger 3km från varandra
- Hyreshuset har taknockens riktning i Öst/väst, med en ”toknockskupa” i östlig riktning samt en ”plan kupa” i västlig riktning.
Det står även rätt höga träd i nipan bakom huset, vilket ger skuggning, men dessa ger även stadga till den (kraftigt) sluttande marken i nipan.

Min förhoppning hade varit att man t.ex. hade kunnat sätta en separat elmätare vid solcellerna som skickade ”in” elen på företagets avtal, samt att den förbrukade elen gick som vanligt, via mätaren i hyreshuset.
Men förstår att det ej är möjligt.

Har tyvärr enbart bild på framsidan som vätter åt öst.

Jag har också haft fundering att bygga ett staket mot grannen i syd, där man kunnat använda ca. 25 liggande solceller i staketet, men det finns kanske nackdelar med det också?
 
  • Vitt hyreshus med solpaneler på östlig taknock, röda fönsterluckor, omgivet av höga träd, med två bilar parkerade framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M manner skrev:
Det behöver inte vara söderläge för solceller! Tvärtom kan både öst och väst ge väl så goda utfall och tom bättre! Låt en solcellsfirma räkna på det! Dock har norrläge sina begränsningar såklart.
Ligger fastigheterna relativt nära får man numera dra kabel mellan dem. se tex här: [länk]
Är det längre avstånd så blir det väl knepigare. Varför inte köpa in dig i en befintlig solcellspark ? tex [länk]
Jag håller med om att titta på de taken man har. Absolut enklast. Även om produktionen är lite lägre kan man tjäna in det igen.

Intressant att läsa om den nya ellagen. dock tolkade jag det som att båda fastigheterna skulle ha nät abbonemang.

Däremot är jag skeptisk till solcellsandelar
Det beror på flera saker. Men jag tror inte det fungerar med att andelar av någonting.
Sen tror jag inte på solceller som teknik för att tillverka energi i så stora mängder. ett hustak eller där kan det löna sig.
Solceller är helt beroende på solen. De lan bara leverera den ljusa tiden på dygnet.
vindkraft är beroende på att det blåser inte när
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.