Jo, men en klippare normerad för 500 kvm ska ju klara det när det växer som mest. Om man då har en likadan klippare som teoretiskt kan klippa fler timmar per dygn, men inte snabbare då den är just likadan i storlek och hastighet, tillför ju ingenting.

En större modell skulle kunna klara av samma yta fortare, men det är ju en annan sak.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men en klippare normerad för 500 kvm ska ju klara det när det växer som mest. Om man då har en likadan klippare som teoretiskt kan klippa fler timmar per dygn, men inte snabbare då den är just likadan i storlek och hastighet, tillför ju ingenting.

En större modell skulle kunna klara av samma yta fortare, men det är ju en annan sak.
Men är det inte bra om den kan klara av samma yta snabbare? Då kan man ju använda gräsmattan till annat än att ha en klippare gå där.
 
Så min slutsats, rätta mig om jag har fel, är att man kan inte överdimensionera genom att välja annan modell, man måste välja annan familj/serie.

Och har man så stor gräsmatta att man behöver någon av dom större modellerna i en familj, då har man redan från start en maskin som får jobba på övertid.

Så om jag är minsta osäker på om 305 är tillräcklig, så är det 420 för 2200 kvm som gäller? 🙃
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Men är det inte bra om den kan klara av samma yta snabbare?
Kanske, det beror ju på ens behov. Men det är som synes inte det @n_sandstrom är ute efter. Han undrar vad poängen skulle vara att gå från exempelvis Automower 305 till 310 eller 315 om 305 räcker kapacitetsmässigt. Och svaret är ju som han själv konstaterar att det inte finns någon vinst med det, då det är samma klippare men med olika max klipptid per dygn.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och svaret är ju som han själv konstaterar att det inte finns någon vinst med det, då det är samma klippare men med olika max klipptid per dygn.
Det beror ju också lite på hur den där max klipptiden begränsas.

Om 305an tex skulle envisas med att ta sina pauser efter varje laddning, istället för att ta hela pausen i slutet av dagen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.