n_sandstrom n_sandstrom skrev:
16h / dag känns ju inte super.
Sånt beror ju helt på vad man har för livssituation. Har man barn som okontrollerat sprider kläder och annat kring sig på gräsmattan finns ju risk att dessa skadas, medan en slängd cykel eller några fotbollar inte är ett problem.

Vill man ändå vara extra försiktig blir ju exempelvis 22–14 16 timmar. Du kan alltså ha roboten avstängd hela eftermiddagen utan att det är ett tidsmässigt problem.

Jag tror många skaffar för stora robotar helt i onödan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Inser att Husqvarnas modeller är precis som Gardenas.

305, 310, 315

Samma storlek, klippbredd, batteri, kapacitet / timme.

Så om man har 500m², exakt vad är det man vinner på att överdimensionera till en 310 eller 315?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Så om man har 500m², exakt vad är det man vinner på att överdimensionera till en 310 eller 315?
Att appen tillåter dig schemalägga fler timmar per dag?
 
S sjoelund skrev:
Det är inte direkt ovanligt att läsa om Gardena/HQ ägare som behöver byta batteri. Blir annat märke nästa gång, tro mig... Tror min sa att den låg på 12000 laddcykler på 3 år vilket bara är möjligt om den försöker ladda när den redan är full.
Min Husqvarna är på sin åttonde säsong med samma batteri 😅
 
S sjoelund skrev:
Att appen tillåter dig schemalägga fler timmar per dag?
Och om man nu har en tomt som på pappret täcks in av den lilla modellen, vad tjänar man på att överdimensionera?

Målet med att överdimensionera verkar ju vara att få färre klipptimmar per dag
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Och om man nu har en tomt som på pappret täcks in av den lilla modellen, vad tjänar man på att överdimensionera?

Målet med att överdimensionera verkar ju vara att få färre klipptimmar per dag
Ingenting tjänar du. Jag köpte en större då den var billigare när jag köpte min...
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Och om man nu har en tomt som på pappret täcks in av den lilla modellen, vad tjänar man på att överdimensionera?

Målet med att överdimensionera verkar ju vara att få färre klipptimmar per dag
Jag kan bara rekommendera en överdimensionerad klippare. Jag tycker det finns många fördelar med att slippa ha den gå hela dagarna, 7 dagar i veckan.
Det kan hända saker som gör atr du inte kan klippa på några dagar, grejar på tomten osv. Den kommer få jobbigare att hämta hem det sen.
Det är min erfarenhet iallafall.
 
M Mapet890 skrev:
Jag kan bara rekommendera en överdimensionerad klippare. Jag tycker det finns många fördelar med att slippa ha den gå hela dagarna, 7 dagar i veckan.
Det kan hända saker som gör atr du inte kan klippa på några dagar, grejar på tomten osv. Den kommer få jobbigare att hämta hem det sen.
Det är min erfarenhet iallafall.
Men varför.
Föklara gärna uiifrån mina siffror ovan vad man vinner på att överdimmensionera. Förklara som om jag vore korkad, för jag förstår uppenbarligen inte.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Men varför.
Föklara gärna uiifrån mina siffror ovan vad man vinner på att överdimmensionera. Förklara som om jag vore korkad, för jag förstår uppenbarligen inte.
Det är ju det med tiden klipparen behöver för att göra jobbet. En liten maskin kommer inte arbeta lika snabbt, den kommer behöva ladda oftare.
Risk finns att du inte kommer få en helt slät gräsmatta dom tider på året då gräset växer extra mycket. Det kommer se tofsigt ut med en underdimensionerad eller på gränsen till underdimensionerad gräsklippare.
 
M Mapet890 skrev:
Det är ju det med tiden klipparen behöver för att göra jobbet. En liten maskin kommer inte arbeta lika snabbt, den kommer behöva ladda oftare.
Risk finns att du inte kommer få en helt slät gräsmatta dom tider på året då gräset växer extra mycket. Det kommer se tofsigt ut med en underdimensionerad eller på gränsen till underdimensionerad gräsklippare.
Men det är samma storlek på klippare som de säljer som 3 olika storlekar. Bara begränsade i mjukvara till hur lång tid man kan klippa/etc.

Edit: alltså för små klippare. Större tomter/klippare har olika prestanda även hos samma märke...
 
S sjoelund skrev:
Men det är samma storlek på klippare som de säljer som 3 olika storlekar. Bara begränsade i mjukvara till hur lång tid man kan klippa/etc.
Hur lång tid mellan laddningarna?
 
M Mapet890 skrev:
Hur lång tid mellan laddningarna?
Samma. Det är samma batteri och station...
 
S sjoelund skrev:
Samma. Det är samma batteri och station...
Vad är skillnaden på dom?
 
M Mapet890 skrev:
Vad är skillnaden på dom?
Hur lång tid appen låter dig schemalägga.
 
Ok. Förstår. Har man bara ett visst antal timmar per dygn du få lägga och gräset växer så det knakar då kommer gräset bli Tofsigt är jag rädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.