Hej!
Jag ska bygga ett installationsrum under mitt hus som ska stå på stolpar. Rummet ska stå på en betongplatta där den obebyggda ytan utanför ska fungera som öppen carport under huset.

Rummet ska fungera som frostfri ”sluss” för v/a upp till huset och i pannrummet ska det också stå en varmvattenberedare, innedelen till en värmepump. Troligtvis en luft/vatten men jag har inte helt uteslutet tanken på bergvärme. Det skadar inte heller om man kan använda rummet till ett förråd för sånt som ska stå kallt men inte frysa.

Det ska alltså inte vara ett uppvärmt utrymme men planerar att spillvärme från värmepumpen och ev. en frostvakt ska se till att det inte fryser.

Nu funderar jag på smart material att använda för att mura upp detta lilla rum och hur mycket jag behöver isolera.

Är det typ Leca-block som gäller? Finns andra alternativ? Gammalt tegel hade varit kul, men kanske svårt att få det att isolera tillräckligt bra?

Någon som har byggt något liknande och har tankar/ idéer?
 
  • 3D-rendering av ett pannrum under hus på betongplatta, med trästolpar och hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En fundering bara, ska det bli ett utrymme med en panna, dvs med en eldstad i, med skorsten osv?
Eller ett driftutrymme med div apparatur, men inget som brinner?
Kalla det isf för "driftutrymme", begreppet "pannrum" för med sig div extrajobb i byggprojekterings-bygglovssammanhang!
 
  • Gilla
Bergvalen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
En fundering bara, ska det bli ett utrymme med en panna, dvs med en eldstad i, med skorsten osv?
Eller ett driftutrymme med div apparatur, men inget som brinner?
Kalla det isf för "driftutrymme", begreppet "pannrum" för med sig div extrajobb i byggprojekterings-bygglovssammanhang!
Tack! Ja, det var ett bra tips. Installationsrum är ett mycket bättre ord. Har ska inget brinna!
 
Leca-block känns som det självklara valet.
Leca-block som är putsade på både in- och utsida har ett isolationsvärde som grovt sett motsvarar 1/3-del av motsvarande tjocklek med mineralull. Dvs ett 19 cm tjockt Leca-block isolerar ungefär lika bra som 6-7 cm mineralull (med normalt lambda-värde, ca 37).

Lättbetongblock isolerar aningens bättre än Leca, men kräver specialinfästning för allt som ska fästas på väggen.

Det bör även gå att bygga i trä, men då helst med en "bottensyll" av Leca-block ifall vatten skulle komma att bli stående på antingen in- eller utsidan. Ouppvärmt utrymme och träkonstruktion => ingen fuktspärr i väggen.

Det är helt avgörande var i landet det ska byggas. Behov av isoleringstjocklek för att klara frostfritt hela vintern varierar avsevärt mellan Smygehuk och Treriksröset.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Leca-block känns som det självklara valet.
Leca-block som är putsade på både in- och utsida har ett isolationsvärde som grovt sett motsvarar 1/3-del av motsvarande tjocklek med mineralull. Dvs ett 19 cm tjockt Leca-block isolerar ungefär lika bra som 6-7 cm mineralull (med normalt lambda-värde, ca 37).

Lättbetongblock isolerar aningens bättre än Leca, men kräver specialinfästning för allt som ska fästas på väggen.

Det bör även gå att bygga i trä, men då helst med en "bottensyll" av Leca-block ifall vatten skulle komma att bli stående på antingen in- eller utsidan. Ouppvärmt utrymme och träkonstruktion => ingen fuktspärr i väggen.

Det är helt avgörande var i landet det ska byggas. Behov av isoleringstjocklek för att klara frostfritt hela vintern varierar avsevärt mellan Smygehuk och Treriksröset.
Tack Oldboy!

Detta är i Gävletrakten och närheten till havet gör vintrarna väldigt milda jmf med ett par mil inåt landet.

Du verkar veta vad du pratar om.

Jag är helt inne på leca-spåret

Tänker du att jag borde lägga några tusenlappar på en konstruktör som kan räkna på isolervärden givet x kwh spillvärme från värmepumpen? Eller är det overkill att räkna på det? Bara att tuta och köra?

Jag är såklart beredd att ha en frostvakt där nere då jag gissar att värmepumpen inte gillar minusgrader.
 

Bästa svaret

Det är i princip aldrig fel att få ett bra beslutsunderlag, men här hade jag kört på känsla. :)

Det är iofs svårt att gissa hur mkt spillvärme VP/VVB ger, men min utgångspunkt hade nog varit att isolera rimligt ordentligt.
Dels ökar förlusterna från VP/VVB ju kallare det är runt dem, (inkl rör), och dels är det bra att ha lite marginal i form av termisk tröghet om strömmen skulle gå.
Nu kanske det kvittar huruvida det är spillvärme eller tillförd värme via radiator...
Vattenburen radiator driven av en VP är ju ca 3 ggr snålare på el än en direktelsradiator (frostvakt), och med tanke på elbrist/pris så hade jag nog försökt minimera varje W onödig förbrukning. Eltillgång/pris lär knappast bli billigare, snarast väldigt mkt tvärtom när alla megaelslukande projekt uppe i Norrland blir klara.
Därav mer isolering. Hade nog satt minst 95 mm isolering utanför Leca-blocken, såvida det inte av estetiska skäl är en putsad yta som eftersträvas på utsidan. Då kanske 40 cm Leca istället, eller ngn effektivare isolering som fyllnad. Men, homogen mur blir tvunget klart tjockare än invändig mur och vanlig isolering, så det beror också på hur mkt utrymme som finns till förfogande.

Villhöver du frostfritt förvaringsutrymme så bygg större och avdela rummet.
 
  • Gilla
Bergvalen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.