R
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Enligt manualen är pumpen den externa "systempumpen" så jag tolkar det som att konvektorn kan efterfråga flöde (ifall det inte redan finns).

Vad styr flödet till konvektorn så som installationen ser ut idag?
Aha, läste lite slarvigt och missade strecket som visade vad som är "i konvektorn". Då är det som jag trodde från början. Pump är en utgång som kan styra en cirkpump.

O order skrev:
Den är kopplad direkt till lin bergvärmepump ä, precis som en vanlig radiator
Är den kopplad till en befintlig radiatorslinga borde det redan sitta en pump på den så det borde redan finnas flöde. Det är ingen ventil installerad till konvektorn som glömt att öppnas?
 
  • Gilla
order
  • Laddar…
R
mexitegel mexitegel skrev:
Den borde ju vara styrd av en intern flottör kan man tycka.... :)
Ja, och @13th Marine visade ett lite tydligare schema som klargjorde att det är en utgång som kan styra en cirkulationspump.
 
R RoAd skrev:
Aha, läste lite slarvigt och missade strecket som visade vad som är "i konvektorn". Då är det som jag trodde från början. Pump är en utgång som kan styra en cirkpump.


Är den kopplad till en befintlig radiatorslinga borde det redan sitta en pump på den så det borde redan finnas flöde. Det är ingen ventil installerad till konvektorn som glömt att öppnas
R RoAd skrev:
Aha, läste lite slarvigt och missade strecket som visade vad som är "i konvektorn". Då är det som jag trodde från början. Pump är en utgång som kan styra en cirkpump.


Är den kopplad till en befintlig radiatorslinga borde det redan sitta en pump på den så det borde redan finnas flöde. Det är ingen ventil installerad till konvektorn som glömt att öppnas?
Nu har både rörläggare och elktriker varit här, och dom hittar inga fel, dom tycker att det är svårt att tyda instruktionsboken eftersom den enbart finns.på engelska, så jag får leta upp nån på svenska då tänker jag
 
O order skrev:
Nu har både rörläggare och elktriker varit här, och dom hittar inga fel, dom tycker att det är svårt att tyda instruktionsboken eftersom den enbart finns.på engelska, så jag får leta upp nån på svenska då tänker jag
Man kan ju undra vad det är för yrkesmän du har haft till hjälp, det kan ju inte vara många trådar och ventiler att ha koll på. Det är ju knappast någon raketforskning. Har du köpt konvektorn utomlands och själv? om inte så SKA den som säljer tillhandahålla instruktioner på Svenska om varan säljs i Sverige.
 
E elmont skrev:
Man kan ju undra vad det är för yrkesmän du har haft till hjälp, det kan ju inte vara många trådar och ventiler att ha koll på. Det är ju knappast någon raketforskning. Har du köpt konvektorn utomlands och själv? om inte så SKA den som säljer tillhandahålla instruktioner på Svenska om varan säljs i Sverige.
Jag har köpt den själv på rinkabyrör efter rörläggarens rekommendationer, elektrikern pratade på att han ska bygla mellan nolla och wcv plikten, han "trodde" det betydde watercoilvalve, dom kommer från ett rikstäckande företag som har både elektriker och rörläggare
 
R
O order skrev:
Nu har både rörläggare och elktriker varit här, och dom hittar inga fel, dom tycker att det är svårt att tyda instruktionsboken eftersom den enbart finns.på engelska, så jag får leta upp nån på svenska då tänker jag
Den svenska är väl länkad lite längre upp?

https://www.rinkabyror.se/files/dokument/Montageanvisning FCW.pdf
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Den svenska är väl länkad lite längre upp?

[länk] FCW.pdf
Jag har skickat den till honom men han säger att det inte är för just denna modellen, med tanke på att dom inte visar någon variant på kopplingsschemat där wcv plinten är med, jag vet som sagt inte något om el alls så.kan enbart förmedla det som säger.
 
O order skrev:
Jag har skickat den till honom men han säger att det inte är för just denna modellen, med tanke på att dom inte visar någon variant på kopplingsschemat där wcv plinten är med, jag vet som sagt inte något om el alls så.kan enbart förmedla det som säger.
 
  • Schematisk bild av en elektrisk kopplingsskiss för en inomhusfläktmotor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
O order skrev:
Jag har skickat den till honom men han säger att det inte är för just denna modellen, med tanke på att dom inte visar någon variant på kopplingsschemat där wcv plinten är med, jag vet som sagt inte något om el alls så.kan enbart förmedla det som säger.
Det är inte så enkelt att den är inställd på kyla och därför inte öppnar ventilen för att vattnet är för varmt?

EDIT: eller tvärtom förstås, du har ju inte berättat om du ska kyla eller värma.
 
  • Gilla
order
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är inte så enkelt att den är inställd på kyla och därför inte öppnar ventilen för att vattnet är för varmt?

EDIT: eller tvärtom förstås, du har ju inte berättat om du ska kyla eller jag ska
R RoAd skrev:
Det är inte så enkelt att den är inställd på kyla och därför inte öppnar ventilen för att vattnet är för varmt?

EDIT: eller tvärtom förstås, du har ju inte berättat om du ska kyla eller värma.
Jag ska värma med den, och det är just i värme läget som den inte startar, har luftat alla element i huset och även luftat värme "batteriet" I fläkten, och när jag öppnar luftskruven där så kommer det inget vatten eller luft,
 
  • Teknisk ritning av en ventilationsfläkt med markerad luftskruv och värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
O order skrev:
Jag ska värma med den, och det är just i värme läget som den inte startar, har luftat alla element i huset och även luftat värme "batteriet" I fläkten, och när jag öppnar luftskruven där så kommer det inget vatten eller luft,
Har du tryck nog för att vattnet ska nå upp till den? Gissar att den sitter uppe vid taket.
 
R RoAd skrev:
Har du tryck nog för att vattnet ska nå upp till den? Gissar att den sitter uppe vid taket.
Hade hit en annan rörläggare som kollade på det, och det var helt stopp i tilloppsröret, det satt en liten transport plugg kvar i det röret så han plockade bort den och nu fungerar allt, tack för alla svar och idéer
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.