Hej!
Vi köpte nyligen ett ekbord på Jysk direkt i affären utan att kolla recensioner (…) och vi insåg snabbt att bordet i princip inte är behandlat. Blir direkt vita fläckar av allt man ställer på det. Står likadant i många av recensionerna på sidan.
Inte sugen på att reklamera då det är ett ganska stort projekt att montera ner, hyra släp, köra långt till affären osv.

Men hur ska jag göra? Jag har slipat bort de fläckar som blev av glas etc. Men istället blev det som väntat större vita fläckar där jag kört sandpapper. Ytan är dock fin och slät i övrigt.

Kan de här fläckarna försvinna om jag oljar in hela bordet nu?
Eller måste jag slipa hela bordet?
Vilken olja är bra till ek?

Frågorna är många och jag vore extremt tacksam om någon kunde hjälpa till i denna djungeln. :)

Länk till bordet:
https://jysk.se/matrum/matbord/matb...TNKTUQ0GTwirs-N4OJEaAmTWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
  • Ekträbord med obehandlad yta som visar vita fläckar och slipmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekbord med vita fläckar och slitspår efter slipning, två stolar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Du får slipa hela bordsytan så den blir trären.
Sen kan du lägga två lager Osmo hårdvaxolja på ytan. Då har du det bästa skyddet.
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Du får slipa hela bordsytan så den blir trären.
Sen kan du lägga två lager Osmo hårdvaxolja på ytan. Då har du det bästa skyddet.
Okej! Tack för tips. Färgar den oljan nånting? Slipar jag ner hela bordet blir det ju väldigt ljust. Skulle gärna ha det minst så mörkt som original :)
Dum fråga säkerligen: kan man använda slipmaskin? Eller är det att slipa för hand i samma riktning som träets fibrer som gäller?
 
Hej!

Om du besöker en välsorterad färgbutik så har dom prov på hur ytan blir med hårdvaxoljan på ek.
Det finns också olika nyanser på ytan och det går även att få olika pigment.
Använd maskin. Det är ganska jobbigt att handslipa en ekskiva.
Lycka till!
Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Om du besöker en välsorterad färgbutik så har dom prov på hur ytan blir med hårdvaxoljan på ek.
Det finns också olika nyanser på ytan och det går även att få olika pigment.
Använd maskin. Det är ganska jobbigt att handslipa en ekskiva.
Lycka till!
Dag
Stort tack för hjälpen!
 
Tänker man ha tålig yta som det inte lätt blir märken på så skall man nog hellre satsa på en perstorpskiva... - inte träd... ;-)

Väljer man ändå träd, välj något som åldras vackert även av skavanker från flitig användning och inte trycks allt för lätt märken i när tunga kantiga saker hamnar på bordet (furu är mjukt och 'repas' lätt, ek är hårt), och trädet bör inte vara för ljus (efter behandling) då lite mörkare träd maskar fläckar och annat från tex. frukt och bär (och rödvinspill...) osv. som kommer obevekligen med flitig användning.

Skall man fläck och skavankfri utställningsbord - ja då får man göra som förr att ha en 'finrum' som ingen (dvs. vi barnen främst på den tiden) fick vistas i och används sparsamt och bara för gäster de få gånger det var. När jag växte upp (60 och 70-tal) så var det så i princip på varenda gård/jordbruk med lite större hus med just dedikerad rum för gäster och med passande 'fin'-möbler...

---

Om det är tänkt som vardagsbord så kommer den obevekligen få sina skavanker - för det mesta på ett hyffsat snyggt sätt om det inte är för ljus träd.

Jag skulle hellre köra på en lufthärdande bänkolja framför hårdvaxolja - typ den som IKEA (Stockaryd, Ikea nr 202.404.62) säljer för just köksbänkar mm. - dessa består av en blandning av linolja och andra tyngre oljor och är härdande - även om man kanske tvivlar på det om man kör flödigt och lämnar märkbar tjock oljeyta kvar då det tar flera veckor innan ytan härdat upp nog för att tåla lite mer oöm användning - torktid på 24-48 timmar gäller bara när träytan torkats av ordentligt efter att trädet få suga så mycket det orkar under önskad antal timmar (ju längre tid det får suga, ju glansigare blir det i de hårdare uppstickande delarna i ådringen efteråt - vilket inte alla gillar).

Jag skulle tro att ytan enligt dina bilder 'repareras' rätt bra med bara oljning (efter lätt slipning om ytan är kraftigt ojämn) av ovanstående - hade en sådan situation med diskbänk nedfälld i stavträskiva i ek att det som var närmas diskhon var rätt vattenskadat - eller om man vill rätt urlakat och mer åt det gulgråvita hållet - med Ikeas ovan nämnda olja så är den idag i princip samma ton som resten av skivan och man får titta noga för att se att området kanske har varit lite utblekt av vattenpåverkan närmast diskhon tidigare.

Observera att detta lappas inte av en enda inoljning utan man kanske får köra på 1 ggr per halvår och när det börja se bra ut så kanske man kan nöja sig med 1 ggr per år.

Problemet var när jag köpte fastigheten var att jag inte visste hur skivan hade behandlats tidigare eller ens vilket typ av trä - Ek var inte den första gissningen jag gjorde med tanke på att det var så mycket rödton i det mot vad jag förknippade med ek (mer åt gult håll) - det var efter rostfläckar av sax och annat som legat vått ett tag på trädytan av förra ägarna som gav hint att det var ek, och senare bekräftat av någon som kunde möbelträd.

Tänk på att en sådan olja (ej pigmenterad) gör att eken blir ganska mycket åt den rödgula hållet - lite åt mahgony hållet men ljusare - och att det varierar med olika typer och batcher av ek.

Det andra orsaken att ha behandlad yta så pass mycket att det är ett tunt lager med vax eller härdad olja mellan ytan och själva träfibrerna är att våta järndetaljer som hamnar på ekytan (nyckelringar, saxar, spikar etc) - att det ganska snabbt blir svarta spår och ringar av järnet som löst och sedan binds av ekens garvsyror i trädet och svärtar hårt - enda sättet att få bort dessa igen är att slipa då det är inget man kan hoppas på att det bleknar med tiden...

järnföreningar tillsammans med garvsyra (från ek) var förr ett sätt att göra över tiden hållbart svart bläck för papper.

---

Slutligen - var inte rädd att prova olika behandlingar om det inte är enormt dyrt bord - det kan inte sluta värre än att skivan får slipas om oavsett om det behandlas med hårdvax eller lufthärdande olja - dock skall man komma ihåg att inoljning/vaxning behöver upprepas då och då, inget som håller för evigt på en träyta som hela tiden används.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.