Får snart leverans av 2st fönsterdörrar, och funderar på placeringen i väggen. Man säger att fönster och dörrar ska placeras i den varma delen av väggen, alltså inte längst ut. Men jag har även hittat många som vill ha altandörrar som går att öppna 180 grader. Detta kräver ju att dörrarna monteras så långt ut det bara går?

Planen från början var att montera som vanligt, och då går dörrarna att öppna 90 grader. Men nu funderar jag på om det är lönt att sätta dem lite längre ut för att kunna plocka bort dörrbromsen och kanske ha en hasp som man kan ställa upp dörrarna helt med.
Någon som har erfarenhet av detta? Blir det inte svårt att sätta panel/foder på utsidan utan att det tar i dörren?

Såhär har jag tänkt att placera dörrarna:
3D-rendering av ett rum med två öppna fönsterdörrar, visar tänkt placering i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av två vitramade fönsterdörrar i en vägg, möjlig placering diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ser många svårigheter med att få det bra att montera dörrarna så långt ut och att lyckas få fodret runt om snyggt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det där med "varma delen" har jag missat.
Är det en generell regel eller en rekommendation. Och då i vissa fall (tex med grund takfot) eller alla ?

Har sett både och på hus (med salning inne eller ute), men rent genrellt kan det ju bli rejält djupt in på fasaden som fönster sitter om dom skall hela vägen in på den "varma delen" och det är välisolerat?

Jag satte mina dörrar/fönster dikt an mot fasaden och salade på insidan när jag byggde ut sist -då fick jag också djupare fönsterbänkar innne och "enkla" foder på utsidan...
 
  • Gilla
Kellerup
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där med "varma delen" har jag missat.
Är det en generell regel eller en rekommendation. Och då i vissa fall (tex med grund takfot) eller alla ?

Har sett både och på hus (med salning inne eller ute), men rent genrellt kan det ju bli rejält djupt in på fasaden som fönster sitter om dom skall hela vägen in på den "varma delen" och det är välisolerat?

Jag satte mina dörrar/fönster dikt an mot fasaden och salade på insidan när jag byggde ut sist -då fick jag också djupare fönsterbänkar innne och "enkla" foder på utsidan...
På elitfönsters montageanvisning står det så. Dom nämner fönster men dörrar finns med i samma manual och kallas fönsterdörrar så antar att det gäller båda.
Sektionsritningar av fönsterinstallation som visar olika delar och isolering i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
demuuz danielsson och 1 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
På elitfönsters montageanvisning står det så. Dom nämner fönster men dörrar finns med i samma manual och kallas fönsterdörrar så antar att det gäller båda.
[bild]
Utifrån skissen tolkar jag det som att dom monteras "i mitten", men kanske då inte "i luftspalten"...

Hur djup salningen skall vara står ju inte specat, den skulle också kunna vara vinklad så du kan ha ngt större öppning, om dörren tillåter det i övrigt dvs.

180 grader kommer du troligen aldrig få helt dock, åtminstonde ett foder lär väl sitta utanför ?
Skall själv montera fönsterdörrar i sommar så blir intressatn att klura på det då. Exakt hur jag sätter dom beror lite på hur dom funkar/ser ut när dom kommer, men troligen som jag monterade ytterdörren förra rået, dvs ganska dikt an mot fasadbrädorna (har 145mm regelverk f.ö.)...

Vilket kanske inte blir helt på den varma sidan, men definitivt inte helt på den kalla heller...vill ju gärna kunna ställa upp dörrarna rejält jag med
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Utifrån skissen tolkar jag det som att dom monteras "i mitten", men kanske då inte "i luftspalten"...

Hur djup salningen skall vara står ju inte specat, den skulle också kunna vara vinklad så du kan ha ngt större öppning, om dörren tillåter det i övrigt dvs.

180 grader kommer du troligen aldrig få helt dock, åtminstonde ett foder lär väl sitta utanför ?
Nej precis, finns ingen exakt specifikation. Men tolkar det som att det inte är rekommenderat att montera slätt med ytterpanel.
Vet faktiskt inte om dörren tillåter det, men antar att en dörrbroms går att lyfta av, så egentligen tillåter väl alla dörrar detta.

Jag tror ändå det blir normalt montage med 90 graders öppning. Egentligen var jag bara nyfiken på hur ni andra har löst det?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Nej precis, finns ingen exakt specifikation. Men tolkar det som att det inte är rekommenderat att montera slätt med ytterpanel.
Vet faktiskt inte om dörren tillåter det, men antar att en dörrbroms går att lyfta av, så egentligen tillåter väl alla dörrar detta.

Jag tror ändå det blir normalt montage med 90 graders öppning. Egentligen var jag bara nyfiken på hur ni andra har löst det?
Hos min leverantör står detta:

Produkten placeras beroende på isoleringens placering 50-250 mm från utsidan. Produkten måste
vara lodrät och karmen måste vara rak. Avståndet mellan karm och
vägg måste vara mellan 10 och 20 mm.

Så jag kanske inte följde instruktionerna 100% då jag placerade dörren 22mm från utsidan - men räknar man med fodret blir det iofs 44mm, så rätt nära :)






Schematisk illustration av stödblock och monteringsskilar för fönster och ytterdörr i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.