jag behöver skapa en accesspunkt i ett mesh nätverk, utmaningen är att den ligger en bra bit från huset. Dock finns det en coax kabel dragen dit. Finnns det någon enkel lösning att med en adapter koppla en ethernet kabel till coax och sedan tillbaka igen innan man kopplar in Wi-Fi pucken.
Tänker mig att ha t.ex Google puckar eller TP-Link för att skapa ett mesh nätverk.

Stort tack på förhand
 
Om det är coax för TV så ska du kolla på MoCA-adaptrar.
 
N Nyikåk skrev:
Om det är coax för TV så ska du kolla på MoCA-adaptrar.
D Dilato skrev:
[länk]

Vad är det för coax du har?

Alltså, jag bara googlade lite....
Det är Coax för Antenn (TV)

Fungerar sådana små Konverters bra?`
Mitt mål är ju att systemet skall se denna coax kabel som en del i ett blivande Mesh nätverk. Där jag sätter t.ex. Google puckar eller TP-link WiFI.
 
E ekb937 skrev:
Det är Coax för Antenn (TV)
Fungerar sådana små Konverters bra?`
Mitt mål är ju att systemet skall se denna coax kabel som en del i ett blivande Mesh nätverk. Där jag sätter t.ex. Google puckar eller TP-link WiFI.
Några framsteg?
I sämsta fall kan du råka köpa en adapter för kabeltestare som bara leder pinne 1 & 2 till koaxkontakten då Amazon inte har så bra produktbeskrivningar…

En passiva adapter borde innehålla impedanstrafo mellan balanserad tvisters pair och 75 Ohm coax vilket då inte använder ens båda paren utan det blir ger simplexsom delar upp/ner-länk vilket minskar de maximala 100 Mbit/s som teoretiskt borde vara tillgängligt.

MoCA tekniken låter ju intressantare.
Här en väl presterande MoCA 2.5Gbps adapter på Amazon.se
https://www.amazon.se/ScreenBeam-nä...0&psc=1&mcid=3f05fe28ee6d3eff956bdb2ef55ed295

Du får väl prova och återrapportera till forumet.

Se bara till att de Mesh-noder du köper har stöd för ethernet mellan Mesh-noderna och inte bara till första noden som agerar router eller övriga noder som kan ansluta trådbundna enheter.
Ethernet mellan Mesh noder strider ju lite mot själva grundtanken med Mesh sådant finns.
 
E ekb937 skrev:
Det är Coax för Antenn (TV)

Fungerar sådana små Konverters bra?`
Mitt mål är ju att systemet skall se denna coax kabel som en del i ett blivande Mesh nätverk. Där jag sätter t.ex. Google puckar eller TP-link WiFI.
Sorry för sent svar, jag kollade bara på detta, drog i telerören och på andra sätt istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.