Hej

Plattan gjuten i maj och huset restes i september. De har haft byggvärme i plattan under bygget, vi flyttade in 20/11 och då såg det bra ut men nu har det bildats sprickor i garagegolvet. Sprickorna är tunna men långa och de verkar ha ett rutnätsmönster men nån meter stora rutor.

Är det normalt? Är det oroväckande? Vi har ett jättelångt enplanshus med vidbyggt garage. Antar att det spricker på liknande sätt under parketten i övriga huset.

Har oroat mig hela julhelgen... :-/

Smuts
 
Det är ganska vanligt, och inget som normalt behöver vara oroväckande.
 
Det låter ju som om plattan är för tunn och att rutnätet som Smuts ser är frigolitblocken
isoleringen under plattan.

Är det vanligt med enbart ett lager frigolitblock?
Spontant tycker jag att man väljer blocktjocklek så att man åtminstone får tre lager för att
nå önskad tjocklek. Dessa lager skall byggas omlott.
Då skulle ju inte ovannämnda problem kunna uppstå

Jag skulle vara oroad.

/RGB
 
Jag kan inte se att det skulle ha någon betydelse om man her ett eller flera lager cellplast. Skarvarna i cellplasten kan knappast fungera som brottanvisning för betongen. Hur tänkte du att de skulle göra det?

Jag skulle tro att det helt enkelt är krympsprickor i betongen.

Vad är det du skulle vara oroad över, vad skulle kunna hända menar du?
 
Jag tycker att det verkar vara uppenbart att rutnätet han ser är cellplastblocken.
Det kanske inte är så mycket att oroa sig för?
Tänkte först att det bröt men det är ju en absurd tanke... om inte cellplasten ligger på lera.

Troligen är det som du säger krympsprickor i betongen.
Att enbart lägga ett tjockt lager med frigolitblock är ju att skapa köldbryggor i varje skarv.
Darav ser han också dessa krympsprickor.

Genom att lägga tre lager med tunnare block 1/3 av önskad tjocklek så undvikes detta.
Cellblocken måste naturligtvis förskjutas mellan varje lager.
Cellblocken kommer aldrig att vara helt täta mot varandra "ett lager" + det faktum att de krymper.
Problemet existerar inte med flera lager av block. ex. 30cm lägg istället 100mm+100mm+100mm.

Jag ser risken i att en eventuell golvbeklädnad också kommer att spricka.
Problemen med sprickorna kommer troligen alltid att bestå.
Energikostnaden för att värma huset kommer att vara högre än nödvändigt tack vare detta.

Genom att anlita en lokal energifirma med värmekamera så kan problemet säkert verifieras och
reklameras eller genom förhandling genomgå en förlikning.
Där Smuts kan få ersättning för byggfel i plattan, tänk dock på att du ska bo många år i huset "ersättning=stor".

Tips! skulle en undersökning med värmekamera vara önskvärd?
se då till att inte ta ut dem i onödan (Ej högsommar).
Jag skulle boka en tid efter att det stadigt hållit köldgrader en tid innan undersökningen.
Jag skulle tro att värme mönstret kommer att framträda tydligare då (köldrutorna/sprickorna).

Själv har jag köpt en Fluke lasertermometer som vi har letat isolationsfel med och vi har hittat en hel del.
Problemet är att lasertermometern har en rätt liten och diffus mätpunkt 3-8cm diameter.
Inne så har vi testat med att sätta fluken på att lagra lägsta värde och ute så har vi testat med att lagra högsta.
Man kan med lasern rita på mätplatsen golvet eller väggen ca: en halvmeter i sekunden mätavstånd ca: 60-100cm för att hitta felaktiga isolations punkter.
Displayen är direktvisande och dubbel "visar t.ex. aktuell mätning + hittills lägsta".
Man hittar ganska snart rätt på var isolationsfelet finns "fläck eller spricka".
Jag brukar simma runt med lasern och ringa in kyligaste punkten, för att sedan noggrant ringa in den.
Jämförelsevis billigt men långsamt. En kamera ger ju
direkt en bild av rummet golvet eller väggen.

Vi har också undersökt våra hästars fötter med lasern och kunnat förebygga fång
(vi vet hur varma fötter varje häst har, samt ifall hästen naturligt har någon varm fot.

Lasernotis (problem och tolerans)
En laser har en stor feltolerans i absoluttemperatur beroende på mätunderlag.
Men vi använder den enbart för att göra jämförande mätningar och eventuellt att regelbundet repetera en viss mätning.
Ett golv som bevisat är jämnvarmt men rutmönstrat kommer troligtvis att ge olika temperatur i ljusa/mörka rutor.
***Vi ska ju inte bevisa vilken temperatur golvet har! Utan bara påvisa existensen av ett rutnät med lägre temperatur***
Detta klarar lasern galant.
Min Laser heter FLUKE 561 och inköptes på ELFA.se

/RGB
 
Hej och tack för era svar!

Jag har fått ett par live-bedömningar som säger - krympsprickor, ingen fara. Och med tanke på att vår platta är nästan 30 meter lång mm så bör det ju hända något under initialtiden.

Vi får väl låta naturen ha sin gång något år och sedan ytbehandla.

Det är ett varmgarage som håller runt 18 grader.
 
Sprickorna du beskriver är sättsprickor vilket innebär att det bildas luftfickor under armeringen, ingen fara rent konstruktions mässigt men väldigt fult. Sättsprickor uppstår om man slarvar med vibreringen under gjutning
 
En sån här kanske skulle funka, är väl för elanläggningar men värme som värme.
Finns i Lunakatalogen. Skulle dock tro att den kostar skjortan. Har sett nå priser på liknande kameror och dom började på 15k.
 
  • värmekamera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.