Läste att min är 4.2 m, men med lite extra förstärkning så kanske 5 m är ok. Som sagt så är golvet stabilt i närligande rum.

Med ett dushkar så skulle man minimera risken för sprickor runt golvbrunn där jag känner att vatten inträngning till fuktskada är som störst.

Då badrummet angränsar till bärande vägg så kanske jag kan förstärka bjälklaget genom att använda den äldre bärande 20 tals väggen och på detta sätt stärka upp befintligt golvbjälklag.

Får kanske ta en funderare.

Mvh / Martin
 
Jag har inga erfarenheter av duschkar alls, så jag kan inte svara på just det.
 
Detta är en typ av duschkar, en kombo av kabin och badkar.
Tror att han menar att man inte kommer att ha vatten direkt på keramiken utan ev bara blöta fötter, karet har avloppsrör som leds direkt ner i golvbrunnen.
 
  • NYB306Bstor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag trodde han menade de som sänks ner i golvet som en liten balja, där man sedan har duschväggar och sådant separat.
 
Är det inte enklare med duschkabin direkt då? Då lär ju inget vatten riskera rinna ut.
Det är väl bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen kräver hel duschkabin på träbjälklag :)
 
Tanken min var att man moterar ett kar på golvet och sedan kan man ha vilka dörrar man vill, finns snyggt designade kar som är rektangulära.

Jag har nu även ringt en byggfirma som gör helentrepenad. Ska bli spännande och hör deras kommentarer.
Har inte lust att köra med plast matta.

Spännvid golvbjälke mäter jag till 5.5 m.

Mvh / Martin
 
Det var en variant, finns väl allt från små fotbaljor till det mesta. Dock så blir det ju inte så mycket vattenspill med den jag lade upp en bild på. Dock så tror jag dom kallas duschpalats, eller duschkar mod. overkill : )
 
Ons och Torsdag nästa vecka så har jag badrums byggare som kommer och tittar. Ska bli kul och höra vad dom säger. Dom ståltserar väldigt på sina fina hemsidor.

Mvh / Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.