Hej! Nån som har en aning om vad denna stuga väger? 4,20 x 4,40 inkl nock.
 
  • Brun trästuga med svart tak, dörr och några verktyg framför, storlek 4,20 x 4,40 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av en brun trästuga med en ung växt som växer vid basen, belägen på en grund av sten och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ca 1000 kg lite till och från, det är i leveranspaket och inte byggd, då är det mer problem om den ska lyfts.
 
Hur grovt är virket?

Jag gissar att den väger minst 1300kg
 
Såhär grovt är virket!
 
  • Måttband visar tjockleken på grovt virke, ungefär 22 cm, vid en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grovt sågat trästycke bredvid en mätsticka som visar dess tjocklek i centimeter, framför en träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då väger stugan nog >1,5ton
Torr 2x6" väger ca 3kg per löpmeter
 
F fribygg skrev:
Då väger stugan nog >1,5ton
Torr 2x6" väger ca 3kg per löpmeter
Hej, tack. var menar du med torr 2x6? är det måtten i tum på virket?
 
MultiMan
Ja. 1 tum = 2,54 cm.
 
Mange tack, virket runtomkring väger då cirka 470 kilo, vad tror ni totala vikten blir då?
 
Lars Wallin2 Lars Wallin2 skrev:
Mange tack, virket runtomkring väger då cirka 470 kilo, vad tror ni totala vikten blir då?
Du får väl själv räkna på vad golvbjälklag och tak samt ev isolering och fönster och dörr väger om våra estimat inte är tillräckliga..
 
Jag tror 1475 kg.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du får väl själv räkna på vad golvbjälklag och tak samt ev isolering och fönster och dörr väger om våra estimat inte är tillräckliga..
hej jag är jättetacksam för era estimat, med hjälp av dom vet vi nu exakt vad virket väger, dock har jag ingen aning om vad tak och golv etc väger och tänkte att det kanske finns ett bra sätt att räkna ut det också. vi har en truck som tar cirka 1200kg som ska flytta stugan så vi behöver veta om den väger mindre eller mer än det.
 
Lars Wallin2 Lars Wallin2 skrev:
hej jag är jättetacksam för era estimat, med hjälp av dom vet vi nu exakt vad virket väger, dock har jag ingen aning om vad tak och golv etc väger och tänkte att det kanske finns ett bra sätt att räkna ut det också. vi har en truck som tar cirka 1200kg som ska flytta stugan så vi behöver veta om den väger mindre eller mer än det.
Jag tror inte att du vet exakt vad virket väger, ditt planktmmer verkar inte hålla standardmått och sannolikt är det torrare än nytt virke från brädgården.

Om du inte har nån våg får du väl prova med trucken, eller hoppas på ett snitt av de vikt gissningar du fått här.
 
  • Gilla
Lars Wallin2
  • Laddar…
Lars Wallin2 Lars Wallin2 skrev:
hej jag är jättetacksam för era estimat, med hjälp av dom vet vi nu exakt vad virket väger, dock har jag ingen aning om vad tak och golv etc väger och tänkte att det kanske finns ett bra sätt att räkna ut det också. vi har en truck som tar cirka 1200kg som ska flytta stugan så vi behöver veta om den väger mindre eller mer än det.
Gissar att den väger mer än 1200 kg. Jämför t.ex. denna "enklare" stuga, https://sorselestugan.se/produkter/stugor/friggebodar/friggebod-original-15/
 
  • Gilla
Lars Wallin2
  • Laddar…
Lars Wallin2 Lars Wallin2 skrev:
hej jag är jättetacksam för era estimat, med hjälp av dom vet vi nu exakt vad virket väger, dock har jag ingen aning om vad tak och golv etc väger och tänkte att det kanske finns ett bra sätt att räkna ut det också. vi har en truck som tar cirka 1200kg som ska flytta stugan så vi behöver veta om den väger mindre eller mer än det.
Den väger 1300 i byggsats, sen har det ju tillkommit en del, tex takbeklädnad och divese annat. 1500 kg är nog rätt nära.
 
  • Gilla
Lars Wallin2
  • Laddar…
Om trucken lyfter 1200kg kommer du nog få problem. Utgår från att ni tänkt använda långa pallgafflar. Du får då mycket av vikten lånt ut på gafflarna, lång hävarm, då blir det jobbigt om maskinen är för liten.
 
  • Gilla
Lars Wallin2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.