I mitt fall lutar det mot att vänta ut ägaren. Han ville få ett bud och när han fick det blev det stopp. Han har inte ens funderat på budet. :(
 
jag gjorde så här när vi ville köpa mark av vår granne (enstöring). Vi skaffade oss en bra bild av personen ifråga genom att fråga runt i byn om personen ifråga. Vi fick en ganska bra bild av hur vi skulle närma oss frågan om markköpet och vikten av att skynda långsamt. Det tog oss ca. två år från första kontakt till att vi fick frågan av honom själv om vi inte ville köpa lite tilläggsmark av honom, eftersom vi hade så liten tomt :)

Det var flera som hade frågat om de fick köpa marken samt även hade fått löften att köpa men när det kom till kontraktsskrivning så hade han alltid dragit sig ur... så på byn så fick vi ganska låga odds att lyckas!

Vi fick köpa till ett mycket bra pris men det tog oss lång tid, kaffedrickande samt lyssnande på historier om hur man bäst limmar plastpluppar till persienner odyl...

Som i alla andra affärer gäller det att ta reda på vilken typ av säljare man har att göra med samt bygga en bra relation. Ju mera bakgrundsinformation du har desto lättare att ge rätt argument samt triggers till avslut.

Detta gäller ju ifall att det finns andra dimensioner i beslut om inte enbart pris är relevant vilket det ganska ofta är när det gäller mark. De som säljer skaffar ju sig en ny granne...
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 3 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Helt riktig! Tänkte att någon hade ett bra argument att lägga fram som skulle kunna få ägaren att överväga en försäljning. Mycket pengar är det jag försöker med nu.
Det kan ju också spela roll vad de känslomässiga värdena består i. Kanske har man en önskan att tillhörande äng skall få fortsätta vara det, att barndomsladan inte skall rivas, att huset inte skall moderniseras osv. Det kan då kanske gå att förklara sina avsikter med tomten, eller tom ge ett muntligt löfte.
 
Kan följa upp mina inlägg i denna tråd med att vi nu fått skriva kontrakt på 2100kvm tomt. :)
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 3 till
  • Laddar…
Grattis!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Stort GRATTIS Robert San, vart ligger den, i vilket område? Du behöver inte vara så väldigt specifik, bara lite nyfken. :)
 
Martin E skrev:
Stort GRATTIS Robert San, vart ligger den, i vilket område? Du behöver inte vara så väldigt specifik, bara lite nyfken. :)
Tack!

Det är inga större hemligheter, det är i centrala Vallentuna.
 
R Robert-san01 skrev:
Tack!

Det är inga större hemligheter, det är i centrala Vallentuna.
Hej! Lite gammal tråd men väldigt intressant för oss. Vi är ute efter exakt samma sak, fråga tomtägare ifall de vill sälja av tomt och i just Vallentuna (Sydöstra Bällsta) 😆

Hur gick ni tillväga till slut för att få tomten, alltså hur kontaktade ni ägarna? Har du någon annan bra information om hur det gick sen med tomtröjning och bygglov etc.? Hur lång tid, kostnad, eventuella oförutsedda problem?

Väldigt tacksam för svar!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T Thérése Ö skrev:
Hej! Lite gammal tråd men väldigt intressant för oss. Vi är ute efter exakt samma sak, fråga tomtägare ifall de vill sälja av tomt och i just Vallentuna (Sydöstra Bällsta) 😆

Hur gick ni tillväga till slut för att få tomten, alltså hur kontaktade ni ägarna? Har du någon annan bra information om hur det gick sen med tomtröjning och bygglov etc.? Hur lång tid, kostnad, eventuella oförutsedda problem?

Väldigt tacksam för svar!
Jag skulle råda dig att börja med att kolla med kommunen om det finns en chans att få bygga där. Kolla åtminstone detaljplaner, områdesbestämmelser eller översiktsplaner. Annars är det slöseri på allas tid att börja förhandla om avstyckning som sedan inte går att genomföra.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T Thérése Ö skrev:
Hej! Lite gammal tråd men väldigt intressant för oss. Vi är ute efter exakt samma sak, fråga tomtägare ifall de vill sälja av tomt och i just Vallentuna (Sydöstra Bällsta) 😆

Hur gick ni tillväga till slut för att få tomten, alltså hur kontaktade ni ägarna? Har du någon annan bra information om hur det gick sen med tomtröjning och bygglov etc.? Hur lång tid, kostnad, eventuella oförutsedda problem?

Väldigt tacksam för svar!
Hej!

Ägare mm kan du få fram via lantmäteriet. Sedan är det bara att kontakta ägaren och lägga på charmen.

Är det en äldre som äger marken kan det vara bra att försöka få en bild av vad som är viktigt för den med marken så man inte trampar på någon mina direkt.

Vi gjorde en rätt ordentlig undersökning av vad som får göras och inte på tomten så vi kunde ge ett vettigt pris utifrån vad marknaden säger. Då var det ett antal tomter som var ute då man byggde Haga området så det var rätt enkelt att kunna presentera ett rimligt marknadspris för tomten.

Detaljplanen och vad du får göra på marken hittar du on-line.

https://www.vallentuna.se/bygga-bo-och-miljo/oversiktsplan-och-detaljplaner/gallande-detaljplaner/

Håller ni er till detaljplanen och har ett komplett bygglovsunderlag tar inte handläggningen speciellt lång tid. De som köpte vår avstyckning fick sitt lov på 4v om jag minns rätt.

Man får bara fälla träd osv utan marklov om det är obebyggt. Men det kan vara bra att även kolla med Bygg och miljö om det är några träd som är märkta eller liknande innan man börjar. Vi hade både ekar och gigantiska granar, men inget som var skyddat.
 
  • Gilla
henriknordin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.