Hej!

Jag har nog läst allt vad gäller golvbrunn med purusplattan....tack för all information. Jag har ett badrum som jag håller på att renovera. Har nu monterat golvbrunnen med purusplatta utan förhöjningsplattor, kommer att använda förhöjningsring för att få mer utjämningsmassa runt bunnen.

Men jag har golvbjälkar som inte är i nivå. Det skiljer ca 4 cm från ena kortsidan där jag har brunnen och till den andra kortsidan där jag har dörren så är det -4 cm. Så -4 cm från brunn till dörr sida av rummet. Jag kommer att behöva höja golvbjälkarna upp till 4 cm. Min tanke är att regla med 45x120 reglar på befintlig golvbjälkar, samt att lägga in kortlingar. Jag kommer inte att kunna fästa golvspånet direkt på golvbjälkarna mer än på några få.

Är jag rätt ute? Det blir mycket reglande.

Mvh / Martin
 
Om jag förstår vad du menar, ja. Det viktiga är att du får en plan anliggningsyta för spånet. Om sedan spångolvet inte blir helt i våg så gör det inte så mycket, mer än att det går åt mer flytspackel för att kompensera.
 
Tack!

Då fokuserar jag på anläggningsytan på golvbjälkarna. -20 tals hus och jag har tagit närliggande garderob och nu sitter golvbrunnen i den tidigare garderoben, det finns inte många räta vinklar i detta hus.

Mvh / Martin
 
Ja, se till att spånet blir ordentligt skruvlimmat (på max 600 c/c), så är det inga problem. Sedan armeringsnät och flytspackel, och med 12 mm förhöjningsring blir det strålande.
 
Hade nog tänkt att lägga gips på spånet och sedan avjämningsmassa. Men kanske jag skulle strunta i gipset,
och lägga armeringsnät och elgolvvärme direkt på spånet.


Mvh / Martin
 
Utan någon som helst tvekan, skippa gipset. Det är fullständigt bortkastat.
 
Tack, nu kör jag
 
...en sak till, om man känner sig lite orolog gällande stabiliteten i golvet...20 tals hus med en del knak i golv och väggar.
Kortlingar, OSB skiva och sedan 22 spån....purusplattan direkt på bjälklaget.
Kan inte tänka mig att OSBn skulle försämra något om man ser till att den ligger dickt golvbjälkarna.

Mvh / Martin
 
Jag kan inte se att den skulle hjälpa så våldsamt mycket heller. Om du tvunget vill ha en skiva till i konstruktionen så skulle jag valt något lite mer formstabilt, typ golvgips eller helst en fibercementskiva, och hellimmat denna ovanpå golvspånet. Men ingen av dessa åtgärder hjälper om bjälklaget är för klent. Vad har du för dimensioner och spännvidd?
 
cc 600, och golvbjälkarna är ca 70 x 200. Men hur som så kommer jag att använda kortlingar för att vara på säkra sidan. Det som igentligen gör att jag tvekar är att det är ett gammalt hus som är ombyggt två gånger och jag har inga konstrultionsritningar.

Så jag ville bara ta i lite extra.

Mvh / Martin
 
Fast spännvidden är ju viktig här, hur lång är den? Kortlingar hjälper bara ytterst marginellt för att öka böjstyvheten i bjälklaget.
 
Spännvidden i badrummet är ca 2 m. Badrummet blir ca 4 x 2 m. Bjälkarna går alltså tvärs så golvbjälkarna är 2 m i barummet. Men visst är det så att golvbjälkarna går till nästa rum utan bärande vägg på undervåningen och då blir den totala spännvidden ca 7 m.

Mvh / Martin
 
Oj, sju meter utan ett upplag på vägen? Det måste svikta en del om du hoppar på en bjälke va? Jag hade inte vågat bygga ett badrum med keramikbeklädnad där utan att ordna en avväxling någonstans.
 
Jag har nog tagit i lite för mycket. Denna äldre del av huset är 5 x 8 meter, det finns en pelare i rummet under, men under bjälkarna som går genom badrummet. Så det ska vara 5 m spännvidd.

Avväxling för golvbjälkarna skulle innebära pelare/vägg mitt i vardagsrummet under.

Vad tror du på en lösning med duschkar?

Mvh / Martin
 
Fem meter är betydligt bättre.

Hur menar du en lösning med duschkar, vad är det du undrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.