Jag och min familj ska bygga sommarhus. Vi har ingen branschkunskap så behöver lite hjälp och råd. Vi tänker mycket på att vi ska gilla arkitekturen men vill att det även är bra hus funktionsmässigt. Vi har tomt på adressen och detaljplanen säger att det måste vara ett permanenthus. Vi har hittat två hustillverkare vi gillar; Sommarnöjen och Gimme-spelter. Gimme-spelter är helt nystartat och därmed kan vi inte ta reda på referenser från dessa. Har någon av er någon erfarenhet av hustillverkarna eller hur kan vi ta reda på om det är bra tillverkare? Vem går att fråga i branschen? Vill vill ha totalentreprenad då vi varken har kunskap eller tid att göra mycket själva. Tack på förhand :)
 
  • Gilla
MoMag
  • Laddar…
M
Rookie78 Rookie78 skrev:
Jag och min familj ska bygga sommarhus. Vi har ingen branschkunskap så behöver lite hjälp och råd. Vi tänker mycket på att vi ska gilla arkitekturen men vill att det även är bra hus funktionsmässigt. Vi har tomt på adressen och detaljplanen säger att det måste vara ett permanenthus. Vi har hittat två hustillverkare vi gillar; Sommarnöjen och Gimme-spelter. Gimme-spelter är helt nystartat och därmed kan vi inte ta reda på referenser från dessa. Har någon av er någon erfarenhet av hustillverkarna eller hur kan vi ta reda på om det är bra tillverkare? Vem går att fråga i branschen? Vill vill ha totalentreprenad då vi varken har kunskap eller tid att göra mycket själva. Tack på förhand :)
Vi står inför liknande situation och jag följer tråden. Hoppas du får svar!
 
  • Gilla
Rookie78
  • Laddar…
För att försäkra sig om att en ny hustillverkare är bra kan man anlita en byggnadsingenjör några timmar för att granska husets konstruktion och även kontraktet innan man skriver på.

Be hustillverkaren att förmedla kontakt med andra som byggt med dem, om ingen dyker upp här i tråden. Det är bra att åka och titta på hus de har byggt tidigare.

Jag vet också de som har åkt och tittat i fabriken när husen tillverkas. Sommarnöjen tillverkas i Baltikum tror jag, så det blir förstås krångligare.

Fråga också vem som kommer att bygga ihop huset och ta referenser på dessa hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
BenjiVilla och 1 till
  • Laddar…
Rookie78 Rookie78 skrev:
Jag och min familj ska bygga sommarhus. Vi har ingen branschkunskap så behöver lite hjälp och råd. Vi tänker mycket på att vi ska gilla arkitekturen men vill att det även är bra hus funktionsmässigt. Vi har tomt på adressen och detaljplanen säger att det måste vara ett permanenthus. Vi har hittat två hustillverkare vi gillar; Sommarnöjen och Gimme-spelter. Gimme-spelter är helt nystartat och därmed kan vi inte ta reda på referenser från dessa. Har någon av er någon erfarenhet av hustillverkarna eller hur kan vi ta reda på om det är bra tillverkare? Vem går att fråga i branschen? Vill vill ha totalentreprenad då vi varken har kunskap eller tid att göra mycket själva. Tack på förhand :)
Jag skulle starta från en annan vinkel - hitta först en byggare som är bra genom att gå på referenser och fråga runt. En duktigt byggfirma kan uppföra i princip vilket hus som helst från lösvirke eller från byggsats från husfirma. Helt säkert de hus som tex Sommarnöjen har ritat.

Det jag vill ha sagt är att vem som bygger huset är 100 gånger viktigare för resultatet än vem som levererar materialet.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Rookie78 Rookie78 skrev:
Jag och min familj ska bygga sommarhus. Vi har ingen branschkunskap så behöver lite hjälp och råd. Vi tänker mycket på att vi ska gilla arkitekturen men vill att det även är bra hus funktionsmässigt. Vi har tomt på adressen och detaljplanen säger att det måste vara ett permanenthus. Vi har hittat två hustillverkare vi gillar; Sommarnöjen och Gimme-spelter. Gimme-spelter är helt nystartat och därmed kan vi inte ta reda på referenser från dessa. Har någon av er någon erfarenhet av hustillverkarna eller hur kan vi ta reda på om det är bra tillverkare? Vem går att fråga i branschen? Vill vill ha totalentreprenad då vi varken har kunskap eller tid att göra mycket själva. Tack på förhand :)
Hej! Jag och min fru har haft kontakt med gimme shelter och har lagt in en förbeställning på ett hus som vi ska bygga i Norrtälje till våren 2021. Det har gått jättebra, vi har fått gratis hjälp med bygglov och en hel del hjälp med kontakter på byggsidan trots att vi inte har valt totalentreprenad. Jag vet att det kommer upp minst tre gimme shelter hus till nästa sommar och enligt Emelie på gimme shelter är visningshuset klart i November.

Hils, Erik
 
erik_dalstrom erik_dalstrom skrev:
Hej! Jag och min fru har haft kontakt med gimme shelter och har lagt in en förbeställning på ett hus som vi ska bygga i Norrtälje till våren 2021. Det har gått jättebra, vi har fått gratis hjälp med bygglov och en hel del hjälp med kontakter på byggsidan trots att vi inte har valt totalentreprenad. Jag vet att det kommer upp minst tre gimme shelter hus till nästa sommar och enligt Emelie på gimme shelter är visningshuset klart i November.

Hils, Erik
Hej Erik (och andra som kan bidra),
Hur har det gått för er med Gimme shelter? Intresserad av all input ni kan ge.
Har själv beställt ett hus av dom och brottas sedan snart 1 år tillbaka med att få det klart pga förseningar och stor mängd anmärkningar på slutbesiktningen.
Skulle jag stå inför samma beslut idag skulle jag nog valt annan leverantör eller ett annat upplägg.
 
  • Gilla
BenjiVilla
  • Laddar…
P Patrik Larson skrev:
Hej Erik (och andra som kan bidra),
Hur har det gått för er med Gimme shelter? Intresserad av all input ni kan ge.
Har själv beställt ett hus av dom och brottas sedan snart 1 år tillbaka med att få det klart pga förseningar och stor mängd anmärkningar på slutbesiktningen.
Skulle jag stå inför samma beslut idag skulle jag nog valt annan leverantör eller ett annat upplägg.
Intressant.. står inför att besluta hustillverkare och gimme shelter är ett av alternativen. Hur gick det med allt? Känner du likadant idag?
 
Enkelt, ta en byggfirma ni vet är bra på att bygga hus, ta referenser och så var lite engagerade och läs på själva, ha byggmöte varje vecka.

ni kommer spara mycket pengar på att inte få via husföretag.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
S Sebano skrev:
Intressant.. står inför att besluta hustillverkare och gimme shelter är ett av alternativen. Hur gick det med allt? Känner du likadant idag?
Vårt hus var nr6 från start av bolaget med leverans i block och färdigställande på plats och det var en hel del problem med dom entreprenörer man använde sig av. Men vi gjorde till slut upp med GS kring en del av dom återstående anmärkningarna som fanns. Resterande åtgärdades, men tog lång tid.
Idag har dom ändrat sin affärsmodell lite och utför endast stomresning om dom inte kan ta sig fram till byggplatsen med färdiga moduler om jag förstått rätt. Då använder man förmodligen samma UE hela tiden och dom färdigställs till stor grad i fabriken och riskerna minskar en del för båda parter. Men om jag stod inför samma beslut idag skulle jag nog börja med att hitta en pålitlig byggfirma med goda referenser under en lång period och anlita en arkitekt för att skapa det hus man vill ha. Man förblindas lite av alla dessa huskataloger m.m, men en seriös byggfirma och arkitekt kan skapa det mesta. Sen blir man också en bättre beställare för varje bygge man ger sig in i, oavsett hur mycket man studerar innan avtal skrivs.. Så hus nr 3 eller 4 blir nog perfekt om man orkar dit 😄
 
P Patrik Larson skrev:
Vårt hus var nr6 från start av bolaget med leverans i block och färdigställande på plats och det var en hel del problem med dom entreprenörer man använde sig av. Men vi gjorde till slut upp med GS kring en del av dom återstående anmärkningarna som fanns. Resterande åtgärdades, men tog lång tid.
Idag har dom ändrat sin affärsmodell lite och utför endast stomresning om dom inte kan ta sig fram till byggplatsen med färdiga moduler om jag förstått rätt. Då använder man förmodligen samma UE hela tiden och dom färdigställs till stor grad i fabriken och riskerna minskar en del för båda parter. Men om jag stod inför samma beslut idag skulle jag nog börja med att hitta en pålitlig byggfirma med goda referenser under en lång period och anlita en arkitekt för att skapa det hus man vill ha. Man förblindas lite av alla dessa huskataloger m.m, men en seriös byggfirma och arkitekt kan skapa det mesta. Sen blir man också en bättre beställare för varje bygge man ger sig in i, oavsett hur mycket man studerar innan avtal skrivs.. Så hus nr 3 eller 4 blir nog perfekt om man orkar dit 😄
Stort tack för ditt svar och din tid, Patrik. Har mycket att fundera över och känner absolut igen mig i det som du beskriver som att bli förblindad. Ska bara få med mig min bättre hälft på arkitektspåret. Det man tänker spontant är ju att det är dyrare. Vi är i sena 20-årsåldern så vårt kapital hade kunnat vara starkare. Anyway, stort tack återigen för att du delade din erfarenhet.
 
S Sebano skrev:
Det man tänker spontant är ju att det är dyrare.
Det är absolut inte självklart att det blir dyrare. Jag förhandlade med ett välkänt byggföretag under en tid men hoppade i slutskedet av och anlitade egen arkitekt och egen byggare. Det blev ett billigare och designmässigt bättre hus, betydligt högre standard och bättre anpassat till vad jag ville ha. Visserligen var detta för ett antal år sedan men bör inte skilja sig från idag.

Men det gäller att finna rätt byggare och rätt arkitekt och helst att de bägge samarbetar.

Låt det ta tid - för det kommer det att göra. Börja med att leta efter en seriös, lokal byggare!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.