Vi tänker att installera solpaneler på taket på vårt 20 år gamla hus.
Vi signerade kontrakt med solcellsföretaget och det var dags att markera de exakta placeringarna av panelerna på taket.
Projektledare från solcellsföretaget konstaterade att asfalten är gammal. Sa att taket skulle bytas, och solsellerna kommer att inte monteras innan detta händ.
Men förklarade att de jobbar med takföretag som kan göra det jobbet. Jag ringde rekommenderade takföretag och kostar för takrenovering är enorm mängd pengar som vi kan inte betalla just nu.
Undrar jag nu om skulle vi kunna "refresha" up med så kallade självhäftande ytpapp ovanpå befintliga papp.
Enligt beskrivning är det möjligt att göra om det inte finns några bubblor och om området är platt:

https://mataki.se/yttertak/ytskikt/5018901-ytpapp-sjalvtack-3-mataki-kristallsvart-7x1-m

Min idé är att lägga ett nytt lager ytpapp och sedan montera solpanelerna.
På gamla tak det finns inga bubblor, men det finns små sprickor som syns på bilderna.
Tycker du om befintlig takpapp skick kommer att tillåtas det?
Eller tycker du vi skulle vänta tills vi kan renovera taket hella vägen borta gamla och sen montera ny?
Fråga det här som "rekommenderade" takföretag säger att de inte jobbar med självhäftande papp.

P.S.:Jag vet att det ligger i mitt intresse att renovera hela taket som om något hänt avmontera solpaneler kommer att kosta mycker.
Men jag är också vet att efter solpaneler monteras de kommer att skydda taket över nytt ytpapp (även ovanpå gamla).
 
  • Asfalttak med sprickor och terrass på en äldre bostad, potentiellt för solpanelinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal asfalttakpapp med små sprickor och en ventilationsrör på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla takpapp med små sprickor, behov av omläggning före installation av solpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett äldre asfaltstak med små sprickor och en takgenomföring, möjlig plats för solpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt tak med synliga sprickor och grusbeläggning, potentiellt inför installation av solpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre asfaltstak med små sprickor vid kanten nära rännan, potentiell yta för solpanelinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett äldre tak med asfaltpapp, små sprickor och vita märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Befintligt slitet tak med små sprickor som ska utvärderas för solpaneler installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A adnan_yumer skrev:
Vi tänker att installera solpaneler på taket på vårt 20 år gamla hus.
Vi signerade kontrakt med solcellsföretaget och det var dags att markera de exakta placeringarna av panelerna på taket.
Projektledare från solcellsföretaget konstaterade att asfalten är gammal. Sa att taket skulle bytas, och solsellerna kommer att inte monteras innan detta händ.
Men förklarade att de jobbar med takföretag som kan göra det jobbet. Jag ringde rekommenderade takföretag och kostar för takrenovering är enorm mängd pengar som vi kan inte betalla just nu.
Undrar jag nu om skulle vi kunna "refresha" up med så kallade självhäftande ytpapp ovanpå befintliga papp.
Enligt beskrivning är det möjligt att göra om det inte finns några bubblor och om området är platt:

[länk]

Min idé är att lägga ett nytt lager ytpapp och sedan montera solpanelerna.
På gamla tak det finns inga bubblor, men det finns små sprickor som syns på bilderna.
Tycker du om befintlig takpapp skick kommer att tillåtas det?
Eller tycker du vi skulle vänta tills vi kan renovera taket hella vägen borta gamla och sen montera ny?
Fråga det här som "rekommenderade" takföretag säger att de inte jobbar med självhäftande papp.

P.S.:Jag vet att det ligger i mitt intresse att renovera hela taket som om något hänt avmontera solpaneler kommer att kosta mycker.
Men jag är också vet att efter solpaneler monteras de kommer att skydda taket över nytt ytpapp (även ovanpå gamla).
Hej!

Gör det inte! Självhäftande papp är inte ett alternativ för låglutande tak. det håller helt enkelt inte tätt.
Hur stort är ditt tak så kan jag ge dig ett riktpris på vad det borde kosta att en seriös takfirma lägger om det och lämnar garantier på taket.
 
Hej,

Tack för detta!
Taket är 135 kvm. Om spela roll vi bor i Malmö.

Hälsningar.
 
  • Gilla
roofius
  • Laddar…
Det behöver svetsas papp över solcellsfästena om det ska bli tätt..
Har du råd med ett läckage där panelerna måste demonteras för att komma åt?
 
Jag vet att solcellsföretaget kommer att använda följände produkter att montera paneler : https://www.nordmount.se/produkter/nm-hyper-plate

Här är montering video :
<iframe title="vimeo-player" src="https://player.vimeo.com/video/879698729?h=2f1d2a6d44" width="640" height="360" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Jag är inte så orö om montering process över befintlig pap. Som så mycket grannar redan installerade paneler.
Min tänke är mer om framtiden som jag skrev huset är redan 20 år gammalt.
 
Tobbe.A
Vi har precis installerat solceller på vårat papptak, även det låglutande. Innan dess tog jag hit en besiktningsman som sa att pappen nog hade 15 år kvar, men att det vore dumt att inte byta ut den nu. Det kommer kosta oss mycket mer att montera ner panelerna och lägga om pappen senare. Jag valde att göra som han sa.

Jag betalade 55000kr för omläggning av 130 kvm papptak, inklusive byte av fotplåt och lite annat småfix.
 
  • Gilla
adnan_yumer
  • Laddar…
Rickard.
A adnan_yumer skrev:
Jag vet att solcellsföretaget kommer att använda följände produkter att montera paneler : [länk]
Man kan/bör inte montera dessa plattor på självtäck så den tanken kan du utesluta helt så då återstår att göra ingenting eller lägga om taket med "riktig" papp. Jag tycker det är bäst om man kan montera plattorna före omläggningen för att få ett enhetligt tak utan alla dessa lappar men det tycks olika om det.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Man kan/bör inte montera dessa plattor på självtäck så den tanken kan du utesluta helt så då återstår att göra ingenting eller lägga om taket med "riktig" papp. Jag tycker det är bäst om man kan montera plattorna före omläggningen för att få ett enhetligt tak utan alla dessa lappar men det tycks olika om det.
Tack!
Bara för min skull, kan du snälla förklara varför man kan (skulle) inte montera solceller på självhäftande pap?
De är alla samma standard YAM 2000.
 
Jag tycker inte pappen ser så dålig ut.
 
  • Gilla
adnan_yumer
  • Laddar…
Rickard.
A adnan_yumer skrev:
Tack!
Bara för min skull, kan du snälla förklara varför man kan (skulle) inte montera solceller på självhäftande pap?
De är alla samma standard YAM 2000.
Det kanske det går men då får man hitta infästningar som är gjorda för det. Filmen gjorde inget bra jobb att visa men dom där plattorna bygger på att pappen värms upp tills den smälter och blir flytande på ytan (dvs svetsad) och det är inte självtäck gjord för helt enkelt.
Självtäck är inte heller ett billigare material så det finns ingen anledning för proffs att jobba med det då det somsagt inte är billigare och är sämre på alla jämförbara vis jämfört med svetsad papp.

Jag har sett tänkbara system som man eventuellt skulle kunna montera på ett självtäck men gemensamt med dom är att ingen står bakom dom med garantier som ett system med taket, helt enkelt köp och montera på egen risk.
 
  • Gilla
adnan_yumer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.