Förklara för mig som är maskinteknisk idiot.

I manualen till min jordfräs (Husqvarna TF225) som har en Rato-motor står det uttryckligen att man skall belasta motorn omedelbart efter start och att två minuter på tomgång kan få hela skiten att paja.

Vad är det som egentligen händer i maskinen? Är det så att inkoppling av drivningen också kopplar in någon form av kylning eller oljeflöde? Hur fungerar det i så fall?

Det här är ett typexempel på när jag läser något, förstår vad jag skall göra eller inte göra, men inte varför det är så.
 
Ingen direkt aning, men kanske är det den ofullständiga förbränningen som sker vid inledande tomgång (dvs innan temperaturen hunnit stiga tillräckligt mycket) som exv skadar oljan i maskinen, eller nåt sånt?
 
Rickard.
Det är såklart för att den är fartkyld 😉

Jag GISSAR på att någonting i kraftöverföringen mellan motorn och redskapet inte är gjort för att klara av lång tomgångskörning. Jag vet inte vad dom använder för frikopplingen men det är i alla fall det jag misstänker.
 
Redigerat:
Manualen verkar säga att det kan vara skadligt för maskinen och dess drivrem, så något med överföringen låter ju mer troligt än det jag sa :)
 
Cheesen
Det är väl en tvåtaktare.... dom brukar vara konstruerade för att gå på fulla spjäll. Om man fisgasar med en röjsåg till exempel så får man problem med att gnistskyddet sätter igen.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är väl en tvåtaktare.... dom brukar vara konstruerade för att gå på fulla spjäll. Om man fisgasar med en röjsåg till exempel så får man problem med att gnistskyddet sätter igen.
Nej det är en 4-taktare.
https://www.maskinklippet.se/tradgard/jordfrasar/husqvarna-jordfras-tf225

Varningsskylt om korrekt användning av en 4-taktsmotor för att undvika skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

Jag tolkar det som att remmen används som koppling och riskerar att brännas om den står på tomgång.
 
Kanon! Jag gissar friskt på att @Daniel 109 har rätt. Låter ju rimligt?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som att remmen används som koppling och riskerar att brännas om den står på tomgång.
Jsg håller med men det är en usel konstruktion i så fall.
På en Stiga park åkgräsklippare kopplar man in klippagregtet genom att spänna drivremmen och den tål att köras timvis utan inkopplat aggregat utan minsta problem med drivem.
 
D Dilato skrev:
Jsg håller med men det är en usel konstruktion i så fall.
På en Stiga park åkgräsklippare kopplar man in klippagregtet genom att spänna drivremmen och den tål att köras timvis utan inkopplat aggregat utan minsta problem med drivem.
Jag tror att de är rätt lika i konstruktionen.
Skulle du mäta upp stigans rem efter timtal av tomgångskörning skulle du förmodligen kunna se ett visst (kanske obetydligt) slitage även om transmissionen fungerar till synes utan problem.
Förmodligen har man överdrivit riskerna för att täcka hela spannet mellan slakt justerad till spänd rem. Kanske är det så att jordfräsen vanligtvis används så sällan att lite ytrost på remskivorna nöter remmen vid första start för säsången, ett problem som elimineras om man direkt ansätter remkopplingen.
Kanske har man valt ett lättmanövrerat reglage med kort slag mellan i och urkopplat läge hellre än ett lite mer tungjobbat reglage med större marginaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.